Του Γιώργου Φιντικάκη
Δεν φταίει η «σπανιότητα» των φαινομένων -όπως υποστηρίζουν οι διοικήσεις των αρμοδίων φορέων- για τα μικρά και μεγαλύτερα μπλακ-άουτ, που σαν επιδημία εμφανίζονται σε Αττική και νησιά, αλλά η γενναία μείωση κατά 45% των επενδύσεων στα δίκτυα διανομής την τελευταία τριετία.
Διαβάζοντας τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις του διαχειριστή του δικτύου διανομής ΔΕΔΔΗΕ, προκύπτει ότι το 2014 οι επενδύσεις στη διανομή ήταν 256 εκατ. ευρώ, αλλά το 2015 μειώθηκαν στα 186 εκατ., το 2016 διαμορφώθηκαν στα 185 εκατ. και το 2017 μειώθηκαν περαιτέρω στα 140 εκατ. ευρώ. Στη διάρκεια δηλαδή της θητείας της παρούσας κυβέρνησης, οι
επενδύσεις στο πανελλαδικό δίκτυο διανομής μειώθηκαν κατά 45% ή κατά 116 εκατ. ευρώ.
Στις χαμηλότερες επενδύσεις οφείλεται επομένως όχι μόνο αυτό το μπαράζ μικρών ή μεγαλύτερων διακοπών, αλλά και η καθυστέρηση στην αντιμετώπισή τους, όπως έδειξε η περίπτωση της Ύδρας, όπου χρειάστηκαν 35 ώρες για να εντοπιστεί η βλάβη. Άλλωστε, εταιρείες που διαχειρίζονται τόσο σημαντικές υποδομές σαν τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΑΔΜΗΕ πρέπει να είναι φτιαγμένες για τα «σπάνια» φαινόμενα, όχι για τα «συνηθισμένα».
Σαν να μην έφταναν τα μπλακ άουτ της Αττικής και της Ύδρας, χθες έμεινε χωρίς ρεύμα για 6 ώρες η Σκόπελος λόγω νεροποντής, για μία ώρα η Λέσβος λόγω κεραυνού, ενώ με προσφυγές απειλεί τη ΔΕΗ και ο Δήμος Τήνου για τις συνεχείς διακοπές ρεύματος λόγω καιρικών φαινομένων.
Σαν φυσιολογικό επακόλουθο του «ψαλιδιού» στις επενδύσεις του δικτύου διανομής, έχουμε τα τελευταία χρόνια μεγαλύτερες καθυστερήσεις και στους χρόνους εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Σύμφωνα πάντα με τις ετήσιες καταστάσεις του ΔΕΔΔΗΕ, ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης για απλές νέες συνδέσεις (μελέτη - κατασκευή) αυξήθηκε το 2017 στις 29 ημέρες, έναντι 17 το 2016, 14 το 2015 και 13 το 2014. Αύξηση κατέγραψε και ο χρόνος εξυπηρέτησης για τις συνδέσεις που απαιτούν εργασίες στο δίκτυο. Το 2017 ο χρόνος αυτός ήταν 56 ημέρες, έναντι 31 το 2016, 28 το 2015 και 26 το 2014.
Τέτοιο για παράδειγμα είναι το «Κέντρο Ελέγχου Δικτύων Διανομής» στην Αττική, έργο που έχει στόχο να αντικαταστήσει το υφιστάμενο σύστημα τηλεχειρισμών (Control Center και Remote Terminal Units), όμως μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 70%, και δεν προβλέπεται να είναι έτοιμο πριν από το 2020.
Αντίστοιχης σημασίας είναι και το έργο εγκατάστασης συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών (GIS), που έχει στόχο να ολοκληρωθεί το 2022, προκειμένου να πάψουν να αποτυπώνονται χειρόγραφα σε χάρτες και σε φακέλους τα γεωγραφικά δεδομένα των εγκαταστάσεων του ΔΕΔΔΗΕ.
liberal.gr
Δεν φταίει η «σπανιότητα» των φαινομένων -όπως υποστηρίζουν οι διοικήσεις των αρμοδίων φορέων- για τα μικρά και μεγαλύτερα μπλακ-άουτ, που σαν επιδημία εμφανίζονται σε Αττική και νησιά, αλλά η γενναία μείωση κατά 45% των επενδύσεων στα δίκτυα διανομής την τελευταία τριετία.
Διαβάζοντας τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις του διαχειριστή του δικτύου διανομής ΔΕΔΔΗΕ, προκύπτει ότι το 2014 οι επενδύσεις στη διανομή ήταν 256 εκατ. ευρώ, αλλά το 2015 μειώθηκαν στα 186 εκατ., το 2016 διαμορφώθηκαν στα 185 εκατ. και το 2017 μειώθηκαν περαιτέρω στα 140 εκατ. ευρώ. Στη διάρκεια δηλαδή της θητείας της παρούσας κυβέρνησης, οι
επενδύσεις στο πανελλαδικό δίκτυο διανομής μειώθηκαν κατά 45% ή κατά 116 εκατ. ευρώ.
Στις χαμηλότερες επενδύσεις οφείλεται επομένως όχι μόνο αυτό το μπαράζ μικρών ή μεγαλύτερων διακοπών, αλλά και η καθυστέρηση στην αντιμετώπισή τους, όπως έδειξε η περίπτωση της Ύδρας, όπου χρειάστηκαν 35 ώρες για να εντοπιστεί η βλάβη. Άλλωστε, εταιρείες που διαχειρίζονται τόσο σημαντικές υποδομές σαν τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΑΔΜΗΕ πρέπει να είναι φτιαγμένες για τα «σπάνια» φαινόμενα, όχι για τα «συνηθισμένα».
Σαν να μην έφταναν τα μπλακ άουτ της Αττικής και της Ύδρας, χθες έμεινε χωρίς ρεύμα για 6 ώρες η Σκόπελος λόγω νεροποντής, για μία ώρα η Λέσβος λόγω κεραυνού, ενώ με προσφυγές απειλεί τη ΔΕΗ και ο Δήμος Τήνου για τις συνεχείς διακοπές ρεύματος λόγω καιρικών φαινομένων.
Σαν φυσιολογικό επακόλουθο του «ψαλιδιού» στις επενδύσεις του δικτύου διανομής, έχουμε τα τελευταία χρόνια μεγαλύτερες καθυστερήσεις και στους χρόνους εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Σύμφωνα πάντα με τις ετήσιες καταστάσεις του ΔΕΔΔΗΕ, ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης για απλές νέες συνδέσεις (μελέτη - κατασκευή) αυξήθηκε το 2017 στις 29 ημέρες, έναντι 17 το 2016, 14 το 2015 και 13 το 2014. Αύξηση κατέγραψε και ο χρόνος εξυπηρέτησης για τις συνδέσεις που απαιτούν εργασίες στο δίκτυο. Το 2017 ο χρόνος αυτός ήταν 56 ημέρες, έναντι 31 το 2016, 28 το 2015 και 26 το 2014.
«Υπερβολές εκείνων που θέλουν να παρουσιάσουν ότι η χώρα επιστρέφει στον Μεσαίωνα», χαρακτήρισε από την πλευρά του χθες στη Βουλή, τα όσα λέγονται περί ελλιπούς συντήρησης του δικτύου, ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, καλώντας μάλιστα την αντιπολίτευση να του παρουσιάσει έστω μια στατιστική που να δείχνει ότι οι βλάβες έχουν επιδεινωθεί. Δεν διέψευσε ωστόσο τα στοιχεία που δείχνουν σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια των επενδύσεων στα δίκτυα, αφού είναι αναρτημένα στις οικονομικές καταστάσεις του ίδιου του διαχειριστή.
Η αλήθεια είναι ότι η αποκατάσταση βλαβών, όπως αυτή της Ύδρας, θα είχε γίνει πολύ νωρίτερα αν είχαν ολοκληρωθεί οι μεγάλες επενδύσεις του ΔΕΔΔΗΕ για τηλεχειρισμό και ψηφιοποίηση των δικτύων. Είναι τα έργα που περιγράφονται στο «5ετές Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου» του ΔΕΔΔΗΕ και επιτρέπουν τον εύκολο εντοπισμό βλαβών από απόσταση αλλά και χειρισμούς για την επιδιόρθωση τους.Τέτοιο για παράδειγμα είναι το «Κέντρο Ελέγχου Δικτύων Διανομής» στην Αττική, έργο που έχει στόχο να αντικαταστήσει το υφιστάμενο σύστημα τηλεχειρισμών (Control Center και Remote Terminal Units), όμως μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 70%, και δεν προβλέπεται να είναι έτοιμο πριν από το 2020.
Αντίστοιχης σημασίας είναι και το έργο εγκατάστασης συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών (GIS), που έχει στόχο να ολοκληρωθεί το 2022, προκειμένου να πάψουν να αποτυπώνονται χειρόγραφα σε χάρτες και σε φακέλους τα γεωγραφικά δεδομένα των εγκαταστάσεων του ΔΕΔΔΗΕ.
liberal.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)