Το κεντρικό επιχείρημα των υποστηρικτών της παραμονής μας στην ευρωζώνη είναι ότι, το πρόβλημα της χώρας θα λυθεί αν προχωρήσουμε σε διοικητικές μεταρρυθμίσεις με την προώθηση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, την κατάργηση επαγγελματικών προνομίων, μονοπωλιακών καταστάσεων και όποιων εργασιακών προνομίων έχουν παραμείνει, με την ορθολογική λειτουργία και αποτελεσματική διαχείριση του ευρύτερου κράτους.
Αναμφίβολα, ο εξορθολογισμός της δημόσιας διοίκησης είναι αναγκαίος για την πρόοδο της χώρας. Όμως, ακόμα και με τις πλέον επιτυχημένες μεταρρυθμίσεις για διοικητικό εκσυγχρονισμό και πάλι δεν σώζεται η χώρα αν δεν λυθεί το πρόβλημα του χρέους και της ακραίας υφεσιακής πολιτικής με ένα υπερτιμημένο νόμισμα όπως είναι το ευρώ. Και σε τελευταία ανάλυση, αν δεν υπάρχει έλεγχος στην ασκούμενη νομισματική πολιτική προς όφελος της χώρας.
Έχει απόλυτα τεκμηριωθεί από εμπειρικές έρευνες μελετητών του ίδιου του ΟΟΣΑ και του ΔΝΤ, καθώς και ανεξάρτητων διαπρεπών οικονολόγων ότι, οι όποιες δυνατές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις επιτευχθούν όπως αυτές που αναφέρθηκαν ποιο πάνω, δεν μπορούν να επιτύχουν ετήσια ανάπτυξη της τάξης άνω του 1%-2% του ΑΕΠ.
Με απλά λόγια, με δεδομένη την παραμονή μας μέσα στην ευρωζώνη, αν υποτίθεται ότι καταφέρουμε ως δια μαγείας να γίνουμε από την μια μέρα στην άλλη, κράτος τύπου Ελβετίας ή Σουηδίας, και πάλι το μόνο που θα πετύχουμε είναι ετήσια ανάπτυξη της τάξης του 1%-2% ετησίως.
Σύμφωνα με τις ίδιες μελέτες που οι περισσότερες έχουν γίνει,τονίζεται και πάλι από ερευνητές του ΟΟΣΑ και του ΔΝΤ, στην περίπτωση που οι μεταρυθμίσεις δε συνοδεύονται από επεκτατική οικονομική πολιτική, μπορεί βραχυπρόθεμα και μεσοπρόθεσμα να έχουν ακόμα και αρνητικές συνέπειες.Αυτό σημαίνει ότι, ακόμα και αν γίνουμε υπερσύγχρονο κράτος, με τη σημερινή υφεσιακή πολιτική που ακολουθείται, οι μεταρρυθμίσεις μπορεί να έχουν ακόμα και αρνητικές συνέπειες.
Είναι προφανές ότι, η ελληνική οικονομία δε σώζεται με διοικητικές μεταρρυθμίσεις μέσα στην ευρωζώνη όπου δεν υπάρχει πρόθεση αντιμετώπισης του τεράστιου χρέους της χώρας, το οποίο περίπου διπλασιάστηκε μετά την ένταξή μας στο ευρώ. Και το ίδιο έγινε στην Ιταλία,Πορτογαλία,Ιρλανδία, Κύπρο, ενώ τριπλασιάστηκε στην Ισπανία.
Οι ενδιαφερόμενοι για να ψάξουν περισσότερο το θέμα και να πειστούν για του λόγου το αληθές, μπορεί να προσφύγουν στις ακόλουθες μελέτες :
Anderson, Derek, Ben Hunt, and Stephen Snudden, (2014). “Fiscal Consolidation in the Euro Area: How Much Can Structural Reforms Ease the Pain?” IMF Working Paper. No. 13/211 International Monetary Fund).
Bouis, R., Orsetta C., Lilas D, Romain D., Aleksandra Z., (2012), “How Quickly Does Structural Reform Pay Off? IZA Journal of Labor Policy, 1:12.
Eggertsson, Gauti, Andrea Ferrero, and Andrea Raffo (2014). “Can Structural Reforms Help Europe?” Journal of Monetary Economics, Vol. 61, pp.2–22.
Pothier, D.(2014).Structural reforms in the eurozone.DIW Roundop,Politics in Focus
Rodrick, D.(2015a).The elusive promise of structural reforms https://www.project-syndicate.org/./greece-structural-reforms…
Rodrik,D.(2015b).Structural reforms and Greece : Lessons from other countries. Athens, Oct. www.inerpost.gr
Rose – Bordon, A., Ebeke Ch.and Shirono,K.(2016).When Do Structural Reforms Work? On the Role of the Business Cycle and Macroeconomic Policies. International Monetary Fund working paper
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)