Τρίτη 9 Ιουνίου 2020

Η Κεραμέως αναβαθμίζει το Σχολείο, υποβαθμίζοντας την Παιδεία

Η Κεραμέως αναβαθμίζει το Σχολείο υποβαθμίζοντας την Παιδεία, Βασίλης Ασημακόπουλος

«Δεν υπάρχει κοινωνία. Υπάρχουν άτομα και οι οικογένειές τους»
Μάργκαρετ Θάτσερ, 1987

Στο ισχύον σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, ως ορισμός του γνωστικού αντικειμένου της συγκεκριμένης επιστήμης αναγράφεται ότι: «Η κοινωνιολογία έχει ως αντικείμενο μελέτης τα κοινωνικά φαινόμενα, τη δράση των κοινωνικών ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ ατόμου και ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ κοινωνικών ομάδων, τις κοινωνικές διαδικασίες και ειδικότερα το μετασχηματισμό των κοινωνιών».
Είναι ενδιαφέρον ότι ενώ η φιλοκυβερνητική δημοσιολογία αναλώνεται πολύ στις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των προτύπων σχολείων που συνδέονται με την κυβερνητική αντίληψη περί αριστείας, ουδόλως αναφέρεται στην κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος στην Γ' Λυκείου (αρ. 7 και 61 ν/σ) και την απόσυρση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από το πρόγραμμα της Β' Λυκείου.
Επιτομή της συγκεκριμένης πρακτικής που συνιστά τον ορισμό της άρνησης του διαλόγου, είναι η επιλογή του υπουργείου Παιδείας να μην διατυπώσει επίσημη θέση-άποψη στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για τους λόγους που οδηγείται στη συγκεκριμένη ενέργεια. Δεν γεννά άραγε ζήτημα αρνητικής αξιολόγησης η
συγκεκριμένη "παράλειψη" της υπουργού Παιδείας σύμφωνα με τις "αρχές της καλής νομοθέτησης";
Η δε λάθρα προσπάθεια της κυβέρνησης να φέρει σε αντίθεση την Κοινωνιολογία με τα Λατινικά, ως δήθεν ενίσχυση των κλασικών σπουδών –καλλιεργώντας παράλληλα συντεχνιακής έμπνευσης αντιθέσεις– είναι ανιστόρητη και αδιανόητη. Βέβαια, δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε ότι αυτή η κυβερνητική προσπάθεια έχει στην πράξη απαντηθεί με πρόταση της ΟΛΜΕ, αλλά και Προέδρους Πανεπιστημιακών Τμημάτων και Κοσμητόρων. Η πρόταση αυτή αφορά στη δυνατότητα επιλογής του εξεταζόμενου μαθήματος ανάλογα με την επιλογή σχολής, ειδικά για την ελληνική γραμματεία ως πνευματική κατάσταση.
Για μια ελληνική παιδεία που έχει συνείδηση της ιστορικότητας της, η Κοινωνιολογία δεν ξεκινά από τον Γάλλο Αύγουστο Καντ τον 19ο αιώνα που πρότεινε τον όρο, όπως δέχεται μια συμβατική αντίληψη και αναφέρει το κατά τ’ άλλα καλό έως πολύ καλό σχολικό βιβλίο της Κοινωνιολογίας Γ΄ Λυκείου, αλλά από τον Αριστοτέλη, τα "Ηθικά Νικομάχεια" και τα "Πολιτικά".

Αποψίλωση των σχολειών της γειτονιάς

Στην ουσία όμως, η ίδια η κατεύθυνση του νομοσχεδίου στο σύνολό του αποσαφηνίζει τους λόγους εχθρότητας προς την Κοινωνιολογία, όπως τουλάχιστον η συγκεκριμένη επιστήμη γίνεται αντιληπτή από την ελληνική Δεξιά. Κεντρική ιδέα του νομοσχεδίου είναι η διάσπαση της οργανωμένης δημόσιας-κρατικής εκπαιδευτικής διαδικασίας που εγγράφει την τάση κοινωνικού εξισωτισμού, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης και ιστορικά διαμορφωμένης εγχώριας μικροϊδιοκτητικής δομής. Η διευρυμένη αναπαραγωγή της οποίας ανέστειλε διαχρονικά την έντονη κοινωνική πόλωση, τους περίφημους ταξικούς φραγμούς στην παιδεία, σε αντίθεση με την ιστορική εμπειρία άλλων δυτικών κοινωνικών σχηματισμών.
Η διαδικασία αυτή ευνόησε την κινητικότητα στην ελληνική κοινωνία μέσω των εκπαιδευτικών μηχανισμών και νομιμοποίησε κοινωνικούς αγώνες και διεκδικήσεις. Τέτοιοι αγώνες θυμίζουμε ήταν το σύνθημα της δεκαετίας του 1960 "να σπουδάσουν οι φτωχοί", η κατοχύρωση του αποκλειστικά δημόσιου χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Σύνταγμα του 1975 και η νικηφόρα αντίσταση στην πρόταση αναθεώρησης του περίφημου άρθρου 16 του Συντάγματος το 2006-2007. Η τάση κοινωνικού εξισωτισμού, με τους συγκεκριμένους υλικούς και θεσμικούς όρους που έλαβε, αποτέλεσε τον πυρήνα του δημοκρατικού προτάγματος-ιδεολογίας στην ελληνική διαχρονία.
Η κυβέρνηση, με την ενίσχυση των προτύπων σχολείων (αρ. 10 του νομοσχεδίου) και τον μηχανισμό επιλογής μαθητών-εκπαιδευτικών που εισηγείται, ουσιαστικά διαμορφώνει τους όρους αποψίλωσης των σχολείων της γειτονιάς από τους –κατά τεκμήριο– καλούς μαθητές και εκπαιδευτικούς επιφέροντας δύο βασικές παρενέργειες.
  • Πρώτον, εντείνει τον ανταγωνισμό, την ψυχολογική και οικονομική πίεση των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών που εισέρχονται στη διαδικασία διεκδίκησης μιας θέσης στο πρότυπο σχολείο για μια "καλύτερη εκπαίδευση".
  • Δεύτερον, υποβαθμίζει το σχολείο της γειτονιάς, καθώς δεν θα υπάρχει ο κατά τεκμήριο πολύ καλός εκπαιδευτικός και αντιστοίχως ο πολύ καλός μαθητής που να δρουν παραδειγματικά για την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα.

Υποχώρηση της ποιότητας και κοινωνική πόλωση

Συνεπώς, ο διακηρυγμένος στόχος της "διάχυσης" των βέλτιστων πρακτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως θεωρεί η αιτιολογική έκθεση, δεν θα λειτουργήσει. Απεναντίας, θα προκληθεί μια γερή ώθηση του μέσου επιπέδου της εκπαίδευσης προς τα κάτω και όχι τάση εξισωτισμού προς τα πάνω.
Η τάση υποχώρησης του μέσου επίπεδου εκπαίδευσης θα εντείνεται ακόμα περισσότερο με τον συμπληρωματικό μηχανισμό της αξιολόγησης (αρ. 34). Το "άνοιγμα ψαλίδας" μεταξύ σχολείων "ελίτ" (πρότυπα) και σχολείων που θα στιγματίζονται κοινωνικά και στερεοτυπικά θα μεγαλώνει "με τη βούλα της αξιολόγησης", εντείνοντας περαιτέρω την ψυχολογική πίεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο ομολογουμένως δεν προκύπτει ότι η χρηματοδότηση των σχολείων θα εξαρτηθεί περαιτέρω από το μηχανισμό αξιολόγησης. Ωστόσο, αυτό αποτελεί βασική αντίληψη σε όσους διεθνώς εισηγούνται τη συγκεκριμένη κατεύθυνση ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο θεσμός "το πρότυπο της αριστείας" λειτούργησε εμπράκτως στη θατσερική Αγγλία τη δεκαετία του 1980. Καθίσταται σαφές ότι τίθενται στέρεες βάσεις για ένα μείζονα κοινωνικό μετασχηματισμό σε αντι-δημοκρατική κατεύθυνση, πλήττοντας καίρια μηχανισμούς και λειτουργίες κοινωνικής συνοχής.
Η κατάσταση στην εκπαίδευση θα γίνει ακόμα πιο τραγική, αν στην ανωτέρω προοπτική συνυπολογιστεί η δυναμική της σημερινής κοινωνικής πραγματικότητας στη χώρα. Έχουμε, δηλαδή, από τη μία την άγρια χτυπημένη από τη μνημονιακή οικονομική βία μικροϊδιοκτητική κοινωνική δομή, η οποία αποτελεί βασικό κοινωνικό μηχανισμό εξισορρόπησης. Από την άλλη ζούμε σε παγιωμένες συνθήκες δημοσιονομικής περιστολής. Συνεπώς, η εκπαιδευτική διαδικασία από μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας θα εξελιχθεί σε μηχανισμό διευρυμένης κοινωνικής αναπαραγωγής της ταξικής πόλωσης.

Παγιοποίηση brain drain

Περαιτέρω, η τάση υπανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και το φαινόμενο της διαρροής εγκεφάλων (brain drain), μπορεί να "κανονικοποιηθεί" μέσω της συμπληρωματικής λειτουργίας θεσμών "πρότυπο-αξιολόγηση", όπως προτείνονται στο νομοσχέδιο. Έτσι θα παγιωθεί ας μια διαδικασία μετανάστευσης προσοντούχων νέων που θα έχουν αποκτήσει γερές εκπαιδευτικές βάσεις καθώς το δημόσιο σύστημα θα έχει επενδύσει σ’ αυτές, με δραματικές συνέπειες για τη χώρα σε επίπεδο οικονομίας, ανάπτυξης, προοπτικής, δημογραφίας.
Η ατομοκεντρική-νεοφιλελεύθερη θεώρηση του νομοσχεδίου "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις" σε συνδυασμό με τον α-εθνικό/ά-τοπο χαρακτήρα του, αποτυπώνεται ήδη από το άρθρο 1 με τίτλο "Εργαστήρια Δεξιοτήτων". Συγκεκριμένα προτείνεται η πιλοτική εισαγωγή νέων θεματικών κύκλων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με σκοπό όπως αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, συνεργασίας, επικοινωνίας, ευελιξίας, προσαρμοστικότητας, ενσυναίσθησης κ.α. "Δεξιότητες 21ου αιώνα" όπως χαρακτηρίζονται στο κείμενο.
Περαιτέρω στην αιτιολογική έκθεση και στο πλαίσιο μιας μη τυπικής προσέγγισης της διδασκαλίας, προτείνονται ενδεικτικά οι ακόλουθοι τέσσερις θεματικοί κύκλοι και ενότητες : "Ζω καλύτερα", "Φροντίζω το περιβάλλον", "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ", "Δημιουργώ και Καινοτομώ", με αντίστοιχες επιμέρους θεματικές για κάθε θεματικό κύκλο.
Απουσιάζει εκκωφαντικά οποιαδήποτε αναφορά σε θεματικές για ζητήματα εργασίας από την οπτική των εργατικών δικαιωμάτων ή των ζητημάτων που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένας νέος άνθρωπος μετά την ολοκλήρωση των χρόνων του σχολείου ή σε κάποιες περιπτώσεις και κατά τα χρόνια αυτά ή της εργασίας ως δημιουργίας σε σχέση με την κοινωνία. Την ίδια στιγμή περιλαμβάνεται επιμέρους θεματική για τη "νεανική επιχειρηματικότητα".
Επιπλέον δεν υπάρχει θεματικός κύκλος ή επιμέρους θεματική για την έννοια, τη σημασία και τη λειτουργία του κοινωνικού κράτους ή του δημοσίου-κοινωνικού αγαθού. Η κατεύθυνση είναι στραμμένη αποκλειστικά στις δεξιότητες του ατόμου σε μια διάθεση ακραία ανταγωνιστική-ατομοκεντρική, ενώ απουσιάζει παντελώς το άτομο ως μέρος του κοινωνικού συνόλου, δηλαδή ότι εκτός της έννοιας του ανταγωνισμού υπάρχει και εκείνη της αλληλεγγύης. Είναι χαρακτηριστική η αποκλειστική χρήση του α΄ ενικού προσώπου σε όλους τους τίτλους των θεματικών κύκλων.

Στο "εγώ" όχι στο "εμείς"

Οι εισηγητές φαίνεται να βρίσκονται στο "Εγώ" και όχι στο "Εμείς". Ίσως αυτό να είναι μια εξήγηση για την εχθρότητα προς το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Πέραν των ανωτέρω, είναι κραυγαλέα η παντελής απουσία γύρω από ζητήματα ιστορικής-εθνικής μνήμης. Ο ελληνικός 20ος αιώνας καθόρισε τους όρους εξέλιξης του ελληνικού έθνους-λαού, την κίνηση του ελληνικού κοινωνικού σχηματισμού στην πορεία διεθνούς ενσωμάτωσής του ως κυρίαρχου -κυριαρχούμενου, λόγω της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης, που έλαβε τη μορφή βάρβαρων επεμβάσεων.
Η Μικρασιατική Καταστροφή, η Κατοχή-Αντίσταση και το Κυπριακό, είναι οι τρεις μεγάλες ρωγμές, με ανοιχτά ζητήματα –γενοκτονίες, γερμανικές οφειλές, Κυπριακό– στο παρόν και το μέλλον. Ζητήματα που δεν αφορούν μόνο το ελληνικό έθνος, αλλά είναι και διεθνικά και ακόμα περισσότερο ανθρωπιστικά. Θα μπορούσε έτσι να προστεθεί ένας θεματικός κύκλος "Εκπαίδευση και Δικαίωμα στη Μνήμη", ειδικά στις σύγχρονες συνθήκες, τη δυναμικά μεταβαλλόμενη σχέση εθνικού-διεθνικού, τοπικού-παγκόσμιου.
Η επιλογή όμως του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει την Κοινωνιολογία από το Λύκειο, δείχνει ότι η κυβέρνηση κινείται στον αντίποδα τέτοιων προβληματισμών. Διότι η Κοινωνιολογία είναι αντικείμενο που εντείνει την κριτική σκέψη και ικανότητα του μαθητή, συμβάλει στη συγκρότησή του ως προσωπικότητα, ωθώντας τον στη μετάβαση από ιδιώτη σε πολίτη, βοηθώντας το επίπεδο ατομικής και συλλογικής αυτογνωσίας στις σύγχρονες συνθήκες. Κάτι άλλωστε που φαίνεται δυστυχώς και από τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τη δραστηριότητα της κρατικής Επιτροπής για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 με τη σιωπηρή συναίνεση της αντιπολίτευσης στο θέμα αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)