Δύο νέα όπλα για εξπρές κατασχέσεις
καταθέσεων φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές αλλά και για
επιτάχυνση των ελέγχων δίνουν στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χ.
Θεοχάρη αποφάσεις που υπέγραψαν ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας και
ο υφυπουργός Γ. Μαυραγάνης.
Με την πρώτη απόφαση ανοίγει ο δρόμος για κατασχέσεις καταθέσεωνμέσα σε 10 μέρες από την ώρα που οι τράπεζες θα παραλάβουν το ηλεκτρονικό κατασχετήριο και θα διαπιστώσουν ότι υπάρχουν χρήματα στον λογαριασμό του καταθέτη, ενώ με τη δεύτερη ενεργοποιείται από τις 12 Δεκεμβρίου το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, δίνοντας στους ελεγκτές άμεση πρόσβαση στο τραπεζικό προφίλ κάθε ελεγχόμενου.
Σήμερα, για να ολοκληρωθεί μια κατάσχεση κατάθεσης απαιτούνται ακόμα και τρεις μήνες και η διαδικασία διεκπεραιώνεται με τον... αραμπά μέσω δικαστικών επιμελητών, ενώ για να αποσταλούν στοιχεία για φορολογούμενους υπό έλεγχο οι αρμόδιες υπηρεσίες μπορεί να περιμένουν μέχρι και τέσσερις μήνες.
Το Μητρώο ενεργοποιείται στις 12 Δεκεμβρίου και πρόσβαση θα έχουν όλες οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το ΣΔΟΕ, η Οικονομική Αστυνομία, ο Οικονομικός Εισαγγελέας, ο Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς αλλά και η Αρχή για το μαύρο χρήμα.
Οι ελεγκτές δεν θα έχουν on line πρόσβαση σε καταθέσεις και δάνεια. Θα έχουν στις οθόνες των υπολογιστών τους όμως, μέσα σε 24 ώρες το πλήρες τραπεζικό προφίλ με όλες τις κινήσεις δανείων, καταθέσεων, επενδυτικών ή άλλων λογαριασμών σε βάθος δεκαετίας, μέσα σε μία ημέρα από την ώρα που θα ζητήσουν τις πληροφορίες.
Όπως προκύπτει από την απόφαση:
· Κόμβοι και διασυνδέσεις. Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων, μέσω ειδικής εφαρμογής, θα λειτουργεί ως μοναδικός κόμβος διασύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτικών αρχών και των τραπεζών. Αντίστοιχα, ως κόμβος διασύνδεσης των τραπεζών με τη ΓΓΠΣ, λειτουργεί η διατραπεζική εταιρεία «Τειρεσίας Α.Ε».
· Κρυπτογράφηση. Για την εξασφάλιση της εμπιστευτικότητας της διαδικασίας, όλα τα φορολογικά ή τραπεζικά δεδομένα που ανταλλάσσονται κρυπτογραφούνται, μέσω διαδικασιών ασύμμετρης κρυπτογράφησης.
· Υποβολή αιτημάτων. Για να υποβληθεί ένα αίτημα άρσης τραπεζικού απορρήτου, απαραίτητο στοιχείο είναι ο ΑΦΜ του φυσικού ή νομικού προσώπου που ελέγχεται. Επιπλέον όμως συμπληρώνονται τα στοιχεία του χρήστη- ελεγκτή (ΑΦΜ , όνομα, υπηρεσία που ανήκει), στοιχεία υπόθεσης (αριθμός υπόθεσης, νομοθετική διάταξη βάσει της οποίας υποβάλλεται το αίτημα), πρόσθετα στοιχεία Μητρώου που αφορούν στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ελέγχεται καθώς και τα στοιχεία έγκρισης του προϊσταμένου.
· Όλα στη φόρα. Με την υποβολή αιτήματος με τον κωδικό «Αίτημα 01» ζητείται από τα πιστωτικά ιδρύματα να απαντήσουν για συγκεκριμένο ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου, αρχικά αν ο κάτοχος του ΑΦΜ είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος με οποιαδήποτε σχέση. Αν είναι πελάτης, θα παρατίθεται κατάλογος με τα δεδομένα για καταθετικό λογαριασμό πρώτης ζήτησης, καταθετικό προθεσμιακό λογαριασμό, χορηγητικό, επενδυτικό ή άλλο λογαριασμό που τηρείται στην τράπεζα.
· Πρόσβαση. Πρόσβαση στα αποτελέσματα, πέρα από τον χρήστη-ελεγκτή, θα έχει και ο προϊστάμενος του χρήστη.
· Απαντήσεις. Ως ανώτατος χρόνος διαβίβασης των αποτελεσμάτων ορίζεται η 12η μεσημβρινή της επόμενης εργάσιμης ημέρας από την ημέρα υποβολής του αιτήματος.
· Ενεργοποίηση. Από τις 12 Δεκεμβρίου, το σύστημα ανοίγει. Μετά από την ημερομηνία αυτή, όλα τα ερωτήματα που καλύπτονται από τους φορείς που έχουν ενταχθεί στο σύστημα, υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
· Υπεύθυνος. Υπεύθυνος διαχείρισης είναι ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ηλεκτρονικά Συναλλασσομένων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Για τη διεκπεραίωση των εντολών ηλεκτρονικής κατάσχεσης δημιουργούνται δύο κόμβοι. Ένας στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (κόμβος ΥΟ), μέσω του οποίου οι ελεγκτικές υπηρεσίες υποβάλλουν τα ηλεκτρονικά αιτήματα κατάσχεσης και ένας στην εταιρεία «Τειρεσίας Α.Ε» η οποία διαβιβάζει τα αιτήματα σε όλες τις τράπεζες.
· Αποστολή αιτήματος. Η αρμόδια υπηρεσία φορολογικής διοίκησης υποβάλλει μέσω του κόμβου της ΓΓΠΣ κατασχετήριο αίτημα ηλεκτρονικά μέσω μηνυμάτων, προς τον κόμβο της εταιρείας Τειρεσίας, ο οποίος το παραλαμβάνει και το προωθεί αυτόματα, και χωρίς καμία επεξεργασία προς το πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο απευθύνεται.
· Παρελήφθη. Το πιστωτικό ίδρυμα δημιουργεί άμεσα την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής του κατασχετηρίου, η οποία χρονοσημαίνεται, υπογράφεται ψηφιακά και κρυπτογραφείται.
· Απάντηση. Το πιστωτικό ίδρυμα, υποβάλλει ηλεκτρονικά «δήλωση τρίτου» στον κόμβο του Τειρεσία ο οποίος την προωθεί στον κόμβο της ΓΓΠΣ, απαντώντας επί της ουσίας αν υπάρχουν λεφτά στους λογαριασμούς του φορολογουμένου για τον οποίο έχει εκδοθεί εντολή κατάσχεσης. Δίνει παράλληλα παραστατικά κίνησης του λογαριασμού του κάθε οφειλέτη για διάστημα τουλάχιστον πέντε ημερών πριν την ημερομηνία επίδοσης του κατασχετηρίου εγγράφου και μίας ημέρας μετά από αυτή...
· Απόδοση. Σε περίπτωση όπου οι τράπεζες υποβάλλουν θετική δήλωση, και εφόσον υφίσταται πιστωτικό υπόλοιπο, υποχρεούνται στην απόδοση των κατασχεθέντων ποσών στο Δημόσιο, μέσα σε δέκα ημέρες από την υποβολή της θετικής δήλωσης.
· Αν γίνει λάθος. Σε περίπτωση απόδοσης στο Δημόσιο, ποσών που υπερκαλύπτουν το ποσό για το οποίο επιβλήθηκε η κατάσχεση ή σε περίπτωση όπου το χρέος έχει εξοφληθεί, το υπερβάλλον ποσό επιστρέφεται στον φορολογούμενο μέσω της Δ.Ο.Υ.
· Ενεργοποίηση. Η διαδικασία κοινοποίησης κατασχετηρίων αιτημάτων, θα λειτουργήσει δοκιμαστικά για διάστημα 15 ημερών, με τη συμμετοχή 4 Δ.Ο.Υ και πιστωτικών ιδρυμάτων που έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τις δοκιμές. Από τις αρχές του 2014, οι κατασχέσεις καταθέσεων θα γίνονται μόνο ηλεκτρονικά.
9/12/2013
Πηγή: www.euro2day.gr
Με την πρώτη απόφαση ανοίγει ο δρόμος για κατασχέσεις καταθέσεωνμέσα σε 10 μέρες από την ώρα που οι τράπεζες θα παραλάβουν το ηλεκτρονικό κατασχετήριο και θα διαπιστώσουν ότι υπάρχουν χρήματα στον λογαριασμό του καταθέτη, ενώ με τη δεύτερη ενεργοποιείται από τις 12 Δεκεμβρίου το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, δίνοντας στους ελεγκτές άμεση πρόσβαση στο τραπεζικό προφίλ κάθε ελεγχόμενου.
Σήμερα, για να ολοκληρωθεί μια κατάσχεση κατάθεσης απαιτούνται ακόμα και τρεις μήνες και η διαδικασία διεκπεραιώνεται με τον... αραμπά μέσω δικαστικών επιμελητών, ενώ για να αποσταλούν στοιχεία για φορολογούμενους υπό έλεγχο οι αρμόδιες υπηρεσίες μπορεί να περιμένουν μέχρι και τέσσερις μήνες.
Το Μητρώο
Όσον αφορά στο Μητρώο Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών, δημιουργείται ένα κλειστό κύκλωμα email μέσω του οποίου πιστοποιημένοι ελεγκτές θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτημα στις τράπεζες για άρση τραπεζικού απορρήτου και θα λαμβάνουν άμεσα ηλεκτρονικές απαντήσεις.Το Μητρώο ενεργοποιείται στις 12 Δεκεμβρίου και πρόσβαση θα έχουν όλες οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το ΣΔΟΕ, η Οικονομική Αστυνομία, ο Οικονομικός Εισαγγελέας, ο Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς αλλά και η Αρχή για το μαύρο χρήμα.
Οι ελεγκτές δεν θα έχουν on line πρόσβαση σε καταθέσεις και δάνεια. Θα έχουν στις οθόνες των υπολογιστών τους όμως, μέσα σε 24 ώρες το πλήρες τραπεζικό προφίλ με όλες τις κινήσεις δανείων, καταθέσεων, επενδυτικών ή άλλων λογαριασμών σε βάθος δεκαετίας, μέσα σε μία ημέρα από την ώρα που θα ζητήσουν τις πληροφορίες.
Όπως προκύπτει από την απόφαση:
· Κόμβοι και διασυνδέσεις. Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων, μέσω ειδικής εφαρμογής, θα λειτουργεί ως μοναδικός κόμβος διασύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτικών αρχών και των τραπεζών. Αντίστοιχα, ως κόμβος διασύνδεσης των τραπεζών με τη ΓΓΠΣ, λειτουργεί η διατραπεζική εταιρεία «Τειρεσίας Α.Ε».
· Κρυπτογράφηση. Για την εξασφάλιση της εμπιστευτικότητας της διαδικασίας, όλα τα φορολογικά ή τραπεζικά δεδομένα που ανταλλάσσονται κρυπτογραφούνται, μέσω διαδικασιών ασύμμετρης κρυπτογράφησης.
· Υποβολή αιτημάτων. Για να υποβληθεί ένα αίτημα άρσης τραπεζικού απορρήτου, απαραίτητο στοιχείο είναι ο ΑΦΜ του φυσικού ή νομικού προσώπου που ελέγχεται. Επιπλέον όμως συμπληρώνονται τα στοιχεία του χρήστη- ελεγκτή (ΑΦΜ , όνομα, υπηρεσία που ανήκει), στοιχεία υπόθεσης (αριθμός υπόθεσης, νομοθετική διάταξη βάσει της οποίας υποβάλλεται το αίτημα), πρόσθετα στοιχεία Μητρώου που αφορούν στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ελέγχεται καθώς και τα στοιχεία έγκρισης του προϊσταμένου.
· Όλα στη φόρα. Με την υποβολή αιτήματος με τον κωδικό «Αίτημα 01» ζητείται από τα πιστωτικά ιδρύματα να απαντήσουν για συγκεκριμένο ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου, αρχικά αν ο κάτοχος του ΑΦΜ είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος με οποιαδήποτε σχέση. Αν είναι πελάτης, θα παρατίθεται κατάλογος με τα δεδομένα για καταθετικό λογαριασμό πρώτης ζήτησης, καταθετικό προθεσμιακό λογαριασμό, χορηγητικό, επενδυτικό ή άλλο λογαριασμό που τηρείται στην τράπεζα.
· Πρόσβαση. Πρόσβαση στα αποτελέσματα, πέρα από τον χρήστη-ελεγκτή, θα έχει και ο προϊστάμενος του χρήστη.
· Απαντήσεις. Ως ανώτατος χρόνος διαβίβασης των αποτελεσμάτων ορίζεται η 12η μεσημβρινή της επόμενης εργάσιμης ημέρας από την ημέρα υποβολής του αιτήματος.
· Ενεργοποίηση. Από τις 12 Δεκεμβρίου, το σύστημα ανοίγει. Μετά από την ημερομηνία αυτή, όλα τα ερωτήματα που καλύπτονται από τους φορείς που έχουν ενταχθεί στο σύστημα, υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
· Υπεύθυνος. Υπεύθυνος διαχείρισης είναι ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ηλεκτρονικά Συναλλασσομένων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Ηλεκτρονικό κατασχετήριο
Με την απόφαση του Γ. Στουρνάρα, ενεργοποιείται το ηλεκτρονικό κατασχετήριο, χωρίς να μεταβάλλονται οι διατάξεις οι οποίες ορίζουν προστασία από κατασχέσεις μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων έως 1.000 ευρώ, αλλά και το ακατάσχετο επιδομάτων, όπως για παράδειγμα του επιδόματος ανεργίας.Για τη διεκπεραίωση των εντολών ηλεκτρονικής κατάσχεσης δημιουργούνται δύο κόμβοι. Ένας στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (κόμβος ΥΟ), μέσω του οποίου οι ελεγκτικές υπηρεσίες υποβάλλουν τα ηλεκτρονικά αιτήματα κατάσχεσης και ένας στην εταιρεία «Τειρεσίας Α.Ε» η οποία διαβιβάζει τα αιτήματα σε όλες τις τράπεζες.
· Αποστολή αιτήματος. Η αρμόδια υπηρεσία φορολογικής διοίκησης υποβάλλει μέσω του κόμβου της ΓΓΠΣ κατασχετήριο αίτημα ηλεκτρονικά μέσω μηνυμάτων, προς τον κόμβο της εταιρείας Τειρεσίας, ο οποίος το παραλαμβάνει και το προωθεί αυτόματα, και χωρίς καμία επεξεργασία προς το πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο απευθύνεται.
· Παρελήφθη. Το πιστωτικό ίδρυμα δημιουργεί άμεσα την ηλεκτρονική βεβαίωση παραλαβής του κατασχετηρίου, η οποία χρονοσημαίνεται, υπογράφεται ψηφιακά και κρυπτογραφείται.
· Απάντηση. Το πιστωτικό ίδρυμα, υποβάλλει ηλεκτρονικά «δήλωση τρίτου» στον κόμβο του Τειρεσία ο οποίος την προωθεί στον κόμβο της ΓΓΠΣ, απαντώντας επί της ουσίας αν υπάρχουν λεφτά στους λογαριασμούς του φορολογουμένου για τον οποίο έχει εκδοθεί εντολή κατάσχεσης. Δίνει παράλληλα παραστατικά κίνησης του λογαριασμού του κάθε οφειλέτη για διάστημα τουλάχιστον πέντε ημερών πριν την ημερομηνία επίδοσης του κατασχετηρίου εγγράφου και μίας ημέρας μετά από αυτή...
· Απόδοση. Σε περίπτωση όπου οι τράπεζες υποβάλλουν θετική δήλωση, και εφόσον υφίσταται πιστωτικό υπόλοιπο, υποχρεούνται στην απόδοση των κατασχεθέντων ποσών στο Δημόσιο, μέσα σε δέκα ημέρες από την υποβολή της θετικής δήλωσης.
· Αν γίνει λάθος. Σε περίπτωση απόδοσης στο Δημόσιο, ποσών που υπερκαλύπτουν το ποσό για το οποίο επιβλήθηκε η κατάσχεση ή σε περίπτωση όπου το χρέος έχει εξοφληθεί, το υπερβάλλον ποσό επιστρέφεται στον φορολογούμενο μέσω της Δ.Ο.Υ.
· Ενεργοποίηση. Η διαδικασία κοινοποίησης κατασχετηρίων αιτημάτων, θα λειτουργήσει δοκιμαστικά για διάστημα 15 ημερών, με τη συμμετοχή 4 Δ.Ο.Υ και πιστωτικών ιδρυμάτων που έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τις δοκιμές. Από τις αρχές του 2014, οι κατασχέσεις καταθέσεων θα γίνονται μόνο ηλεκτρονικά.
9/12/2013
Πηγή: www.euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)