Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013

Ο Σουμάχερ και η επιστροφή στα βασικά

του Σπύ­ρου Μάνδρου
Δεν πάει πολύς και­ρός που ξανα­διά­βασα Το μικρό είναι όμορφο του Σου­μά­χερ (E. F. Schumacher:Small Is Beautiful) και συνει­δη­το­ποιώ τώρα ότι σαρά­ντα χρό­νια μετά την πρώτη του έκδοση συνε­χί­ζει να είναι ένα ολό­φρε­σκο και επί­καιρο βιβλίο – σα να γρά­φτηκε τον περα­σμένο μήνα.
Θυμά­μαι πως τότε, τη δεκα­ε­τία του ’70, δεν θεω­ρή­θηκε σημα­ντικό βιβλίο από τη δια­νό­ηση, αν και έγινε bestseller και κυκλο­φό­ρησε σε πολλά αντί­τυπα. Μέσα στην τελική τότε ανα­μέ­τρηση του προ­βλη­μα­τι­κού πλέον μαρ­ξι­σμού και της ανα­δυό­με­νης νεο­φι­λε­λεύ­θε­ρης αντε­πα­νά­στα­σης, ποιός είχε καιρό για τις “παρα­δο­ξο­λο­γίες” ενός άση­μου καθη­γητή, ο οποίος μάλι­στα δεν προ­συ­πέ­γραφε το καθο­λικά απο­δε­κτό ιδε­ο­λό­γημα της ανά­πτυ­ξης; Τώρα που η καλ­πά­ζουσα οικο­νο­μική, πολι­τική και κοι­νω­νική θύελλα έχει αρχί­σει να σαρώ­νει τη θρη­σκεία της ανά­πτυ­ξης, ο Σου­μά­χερ απο­κτά και­νούρ­γιο νόημα και ενδια­φέ­ρον. Μπο­ρείτε να βρείτε Το μικρό είναι όμορφο σε ελλη­νική μετά­φραση στα βιβλιοπωλεία.
Ίσως και εξαι­τίας της θητείας του ως επι­κε­φα­λής οικο­νο­μο­λό­γου του Βρε­τα­νι­κού Συμ­βου­λίου Άνθρακα, ο Σου­μά­χερ διείδε πολύ νωρίς τον ρόλο των μη ανα­νε­ώ­σι­μων ενερ­γεια­κών πόρων στη ραγδαία ανά­πτυξη του δυτι­κού κόσμου. Ταυ­τό­χρονα διέ­κρινε τους θανά­σι­μους κιν­δύ­νους από την ξέφρενη οικο­νο­μική επέ­κταση και τον γιγα­ντι­σμό του βιο­μη­χα­νι­κού τρό­που παρα­γω­γής και κατα­νά­λω­σης. Και από τότε, τη δεκα­ε­τία του ’70, δια­κή­ρυξε την ανά­γκη να απο­δε­σμευ­θούμε από αυτή την ενερ­γειακή εξάρ­τηση και να επι­στρέ­ψουμε σε ένα βιώ­σιμο τρόπο ζωής, σε μια φει­δωλή κοι­νω­νία, όπου πρω­τα­γω­νι­στικό ρόλο δεν θα παί­ζουν τα τερα­τώδη βιο­μη­χα­νικά συγκρο­τή­ματα, αλλά η μικρή επι­χεί­ρηση, η τοπική οικο­νο­μία, η μικρή αγρο­τική εκμε­τάλ­λευση, η ανθρώ­πι­νης κλί­μα­κας τεχνο­λο­γία, η καλά οργα­νω­μένη ανθρώ­πινη κοι­νό­τητα – το μικρό δηλαδή, που είναι βιώ­σιμο και γι’ αυτό όμορφο.
Σήμερα, που η κρυφή και η φανερή γεω­πο­λι­τική σύγκρουση για ενερ­γεια­κούς πόρους και πρώ­τες ύλες είναι κομ­μάτι πια της καθη­με­ρι­νό­τη­τάς μας και είναι σαφής πλέον η απαρχή της εξά­ντλη­σης των πετρε­λαϊ­κών απο­θε­μά­των (peak oil, κορύ­φωση της άντλη­σης πετρε­λαίου), μπο­ρούμε ίσως να δούμε κι εμείς το περί­γραμμα της “πραγ­μα­τι­κής ανθρώ­πι­νης οικο­νο­μίας”, όπως την ονο­μά­ζει ο John Michael Greer, δηλαδή,
τον κόσμο όπως είναι όταν οι ανθρώ­πι­νες κοι­νω­νίες δεν δια­θέ­τουν ανά πάσα στιγμή τερά­στιες ποσό­τη­τες εξαι­ρε­τικά συμπυ­κνω­μέ­νης ενέρ­γειας ώστε το πώς θα δια­νε­μη­θούν προς χρήση να γίνε­ται μεί­ζων παρά­γων οικο­νο­μι­κής αλλαγής.
Ο Σου­μά­χερ όμως είδε τη μακρο­πρό­θε­σμη πραγ­μα­τική οικο­νο­μία των ανθρώ­πων εδώ και σαρά­ντα χρόνια…
Πρά­σινη ανά­πτυξη και πρά­σινα άλογα
Αν απο­φα­σί­σετε να δια­βά­σετε Το μικρό είναι όμορφο, μπαί­νετε σε έναν άλλο κόσμο, τον πραγ­μα­τικό κόσμο. Και θα πρέ­πει να ξεχά­σετε την έννοια ανά­πτυξη, τις σοφι­στείες των οικο­νο­μο­λό­γων και τους τελευ­ταί­ους δήθεν ενθου­σιώ­δεις αλα­λαγ­μούς του καταρ­ρέ­ο­ντος βιο­μη­χα­νι­σμού με τις ανοη­σίες περί “πρά­σι­νης ανά­πτυ­ξης”, “πρά­σι­νου καπι­τα­λι­σμού”, “πρά­σι­νης απα­σχό­λη­σης” και πρά­σι­νων αλό­γων. Όλα αυτά είναι φτηνή ξέπνοη προ­πα­γάνδα που, σε έναν απελ­πι­σμένο αγώνα οπι­σθο­φυ­λα­κών, προ­σπα­θεί να ξανα­ζω­ντα­νέ­ψει το κυνικό ήθος επε­κτα­τι­σμού και αρπα­κτι­κό­τη­τας των τελευ­ταίων τριών αιώ­νων. Η βασική ελπίδα των σημαιο­φό­ρων της “πρά­σι­νης ανά­πτυ­ξης” είναι το τεχνο­λο­γικό φιξάκι (ναι, ο όρος είναι παρ­μέ­νος από το λεξι­λό­γιο των πρε­ζο­νιών, επειδή έχουμε κι εδώ φαι­νό­μενα εξάρ­τη­σης και στέ­ρη­σης). Δεν μπο­ρεί, λένε οι εξαρ­τη­μέ­νοι της ανά­πτυ­ξης, όλο και κάποια τεχνο­λο­γική λύση θα βρε­θεί και το πρό­βλημα της ενέρ­γειας θα λυθεί ορι­στικά και διά παντός και θα μπο­ρούμε να κατα­να­λώ­νουμε, να κατα­να­λώ­νουμε, να κατα­να­λώ­νουμε όπως μέχρι πριν από λίγο. Απί­θα­νες τεχνι­κές “λύσεις” προ­τεί­νο­νται: Ψυχρή σύντηξη, θερμή σύντηξη, εκα­τομ­μύ­ρια ηλια­κές γεν­νή­τριες στη Σαχάρα, σού­περ ανε­μο­γεν­νή­τριες ή κυμα­το­γεν­νή­τριες, ενέρ­γεια μηδε­νι­κού σημείου ή τα ελλη­νικά προ­γράμ­ματα Ήλιος και άλλες φαντα­χτε­ρές “λύσεις” μέσα στο γενικό κλίμα του σημε­ρι­νού παρα­λη­ρή­μα­τος. Αυτή η παι­διά­στικη πίστη σε μαγι­κές λύσεις και από μηχα­νής τεχνο­λο­γι­κούς θεούς που θα σώσουν τάχα τον καταρ­ρέ­ο­ντα πολι­τι­σμό μας από τις συνέ­πειες της αδη­φα­γίας του, αυτή η κραυ­γα­λέα άγνοια του δεύ­τε­ρου νόμου της θερ­μο­δυ­να­μι­κής, απλώς απο­κα­λύ­πτει πόσο ανυ­πο­ψί­α­στοι είναι οι περισ­σό­τε­ροι για τα οικο­νο­μικά της ενέρ­γειας και την έκταση και το βάθος της πολι­τι­σμι­κής κατάρ­ρευ­σης που επι­συμ­βαί­νει γύρω και μέσα μας.
Αυτά τα επι­χει­ρή­ματα περί “πρά­σι­νης ανά­πτυ­ξης”, λέει ο John Michael Greer στο μπλογκ του The Archidruide’s Report,
βασί­ζο­νται σε ένα από τα δόγ­ματα της μοντέρ­νας θρη­σκείας της προ­ό­δου, το άρθρο πίστεως ότι η συσ­σώ­ρευση τεχνι­κής γνώ­σης ήταν εκείνο που έδωσε στον βιο­μη­χα­νικό κόσμο τρεις αιώ­νες πρω­το­φα­νούς πλού­του. Εφό­σον η τεχνική γνώση συνε­χί­ζει να συσ­σω­ρεύ­ε­ται, λέει αυτή η πεποί­θηση, πρέ­πει να περι­μέ­νουμε περισ­σό­τερα από τα ίδια στο μέλ­λον. Στην πραγ­μα­τι­κό­τητα όμως ο βασι­κός παρά­γο­ντας που οδή­γησε στην ανά­δυση του βιο­μη­χα­νι­κού πολι­τι­σμού και έκανε εφι­κτούς τους σπά­τα­λους τρό­πους ζωής του πρό­σφα­του παρελ­θό­ντος, ήταν η αψη­φι­σιά με την οποία τα απο­θέ­ματα των ορυ­κτών καυ­σί­μων της γης εξο­ρύ­χθη­καν και κάη­καν τους λίγους τελευ­ταί­ους αιώ­νες. Η έκρηξη τεχνι­κής γνώ­σης ήταν συνέ­πεια αυτού του γεγο­νό­τος και όχι αιτία του.
Αν μπο­ρούμε να βρούμε κάτι καλό (αν είναι δυνα­τόν!) στη σημε­ρινή κατάρ­ρευση, ιδιαί­τερα σ’ αυτή την τρελή χώρα που ζούμε, αυτό είναι η προ­σγεί­ωσή μας στην πραγ­μα­τι­κό­τητα. Η πρώτη παραί­σθηση που βλέ­πουμε να χάνε­ται είναι η πίστη μας στο χρε­ω­στικό χρήμα, στην εικο­νική δηλαδή πραγ­μα­τι­κό­τητα της ψευδο-ευημερίας που έστη­σαν τις τελευ­ταίες δεκα­ε­τίες οι τρα­πε­ζί­τες, οι ταχυ­δα­κτυ­λουρ­γοί του δανει­κού πλού­του. Ακο­λου­θεί η διά­λυση της πολι­τι­κής παραί­σθη­σης ή εν πάση περι­πτώ­σει των τελευ­ταίων κου­ρε­λιών πολι­τι­κής ιδε­ο­λο­γίας και αφε­λούς πίστης που επι­μέ­νουν να επι­ζούν μέσα στη σημε­ρινή κόλαση πολι­τι­κής δια­φθο­ράς, απά­της, ιδιο­τέ­λειας, ψεύ­δους, αρπα­κτι­κό­τη­τας και ατι­μίας. Κι όταν θα σβή­σουν και οι τελευ­ταίες αυτα­πά­τες μας για αδια­τά­ρα­κτη πρό­οδο και ανά­πτυξη σε ένα λεη­λα­τη­μένο κόσμο, τότε θα είμα­στε έτοι­μοι για τον γεν­ναίο και­νούρ­γιο κόσμο του 17ου αιώνα που μας περι­μέ­νει. Αυτό βέβαια δεν θα γίνει αύριο, αλλά θα πάρει τον χρόνο του. Ο Σου­μά­χερ με το βιβλίο του είναι απλώς ένα πρώτο βήμα σ’ αυτή τη δύσκολη και δυσά­ρε­στη πορεία. Η κοι­νω­νία της αφθο­νίας έχει τελειώ­σει – και μαζί της πολλά άλλα ηχηρά παρόμοια.
Η πραγ­μα­τική οικο­νο­μία της μόνι­μης ανθρώ­πι­νης φτώχειας
Με την πρώτη εντα­τική καπι­τα­λι­στική εκμε­τάλ­λευση των ορυ­χείων άνθρακα και μεταλ­λι­κών ορυ­κτών στη βόρεια Ευρώπη και τη Λατι­νική Αμε­ρική πριν τέσ­σε­ρις ή πέντε αιώ­νες έχουμε και την καθιέ­ρωση της ιδε­ο­λο­γίας του ουμα­νι­σμού, δηλαδή της ιδέας ότι ο άνθρω­πος είναι το κέντρο του σύμπα­ντος, το άλας της γης, κάτι ξεχω­ρι­στό από την υπό­λοιπη φύση και συνε­πώς έχει δικαί­ωμα να τη λεη­λα­τεί. Από εκεί και πέρα αρχί­ζει ο μεγά­λος δυτι­κός χορός των παραι­σθή­σεων, που τελικά οδή­γησε στη σημε­ρινή κατάρ­ρευση. Ο ουμα­νι­σμός μαζί με τη θρη­σκεία της προ­ό­δου και τα άφθονα ορυ­κτά καύ­σιμα απο­τέ­λεσε τη βάση της εικο­νι­κής πραγ­μα­τι­κό­τη­τας του δυτι­κού και σήμερα παγκο­σμιο­ποι­η­μέ­νου πολι­τι­σμού, που θεο­ποί­ησε τον αχα­λί­νωτο εγω­ι­σμό και τις παραι­σθή­σεις μεγα­λείου της κυρί­αρ­χης ελίτ. Αλλά ο πολυ­δια­φη­μι­σμέ­νος θρί­αμ­βος του βιο­μη­χα­νι­κού πολι­τι­σμού ήταν απλά και μόνο ένα ξέφρενο όργιο αρπα­γής, λεη­λα­σίας και κατα­σπα­τά­λη­σης των φυσι­κών πόρων της γης – και μαζι­κής σφα­γής και εξαν­δρα­πο­δι­σμού όσων λαών και κοι­νω­νι­κών τάξεων είχαν την ατυ­χία να βρε­θούν στο δρόμο των “πολι­τι­σμέ­νων”. Δεν έχει παρά να δια­βά­σει κανείς την ιστο­ρία της ισπα­νι­κής αυτο­κρα­το­ρίας, και της βρε­τα­νι­κής φυσικά και της γαλ­λι­κής και όλων των άλλων ιμπε­ρια­λι­σμών, για να δει πάνω σε ποιες κτη­νώ­δεις βάσεις θεμε­λιώ­θηκε η “ανω­τε­ρό­τητα” της Δύσης.
Σήμερα, στο λυκό­φως του κακο­ρί­ζι­κου δυτι­κού πολι­τι­σμού, έχουμε το πικρό προ­νό­μιο να βλέ­πουμε να ξανάρ­χε­ται η διά παντός συν­θήκη του ανθρώ­που, η πραγ­μα­τική οικο­νο­μία της μόνι­μης ανθρώ­πι­νης φτώ­χειας, που μέχρι τώρα κρυ­βό­ταν πίσω από τον εγω­ι­στικό ουμα­νι­σμό, την κατα­σπα­τά­ληση ανα­ντι­κα­τά­στα­των ενερ­γεια­κών πόρων και πρώ­των υλών, τις φρε­να­πά­τες για τεχνο­λο­γικά φιξά­κια και την εικο­νική πραγ­μα­τι­κό­τητα του δανει­κού χρή­μα­τος. Ξαφ­νικά έχουμε βρε­θεί μπρο­στά στις συνέ­πειες των συλ­λο­γι­κών μας πρά­ξεων και απο­φά­σεων. Τα ορυ­κτά καύ­σιμα παύ­ουν να είναι εύκολα και φτηνά στην εξό­ρυξη (peak oil), οι στρα­τη­γι­κού χαρα­κτήρα πρώ­τες ύλες έχουν αρχί­σει να σπα­νί­ζουν, ο υπερ­πλη­θυ­σμός (7 δισε­κα­τομ­μύ­ρια άνθρω­ποι σήμερα) συνε­χί­ζει την αυξη­τική καμπύλη του, το οικο­λο­γικό απο­τύ­πωμα του ανθρώ­που ξεπερνά κατά 40% την έκταση του πλα­νήτη! Η πραγ­μα­τική οικο­νο­μία του ανθρώ­που, η προ­αιώ­νια οικο­νο­μία των ορίων και των περιο­ρι­σμών, αρχί­ζει να επι­βάλ­λει την αλή­θεια της μέσα από την ολο­ένα και οξύ­τερη χρη­μα­το­πι­στω­τική κρίση και τη δια­φαι­νό­μενη στον ορί­ζο­ντα γεω­πο­λι­τική σύγκρουση. Στην πραγ­μα­τική οικο­νο­μία, γρά­φει ο Greer,
οι κυριό­τε­ροι περιο­ρι­σμοί στην παρα­γωγή πλού­του είναι τα σκληρά φυσικά όρια στην ετή­σια παρα­γωγή ενερ­γεια­κών πόρων και πρώ­των υλών. Ακόμα και ύστερα από δύο δισε­κα­τομ­μύ­ρια χρό­νια εξε­λι­κτι­κών βελ­τιώ­σεων, η φωτο­σύν­θεση μετα­τρέ­πει μόνο το ένα τοις εκατό της ηλια­κής ενέρ­γειας που πέφτει στα φύλλα σε χημική ενέρ­γεια η οποία μπο­ρεί να χρη­σι­μο­ποι­η­θεί για άλλους σκο­πούς, κι αυτό μόνο όταν υπάρ­χουν κι άλλες προ­ϋ­πο­θέ­σεις – νερό, θρε­πτι­κές ουσίες στο χώμα κ.ο.κ. Εκτός από κάποια λίγη ενέρ­γεια από τον άνεμο και το νερό που πέφτει, αυτή η μικρο­ροή ενέρ­γειας από τη φωτο­σύν­θεση είναι όλη κι όλη η ενέρ­γεια που έχει στη διά­θεσή της η μη βιο­μη­χα­νική κοι­νω­νία. Κι αυτό είναι όλο κι όλο το καύ­σιμο το οποίο κινεί το σύνολο της ανθρώ­πι­νης και ζωι­κής μυϊ­κής δύνα­μης που εργά­ζε­ται στα χωρά­φια, που σκά­βει στα ορυ­χεία, που κινεί τα εργα­λεία κάθε επαγ­γέλ­μα­τος και κάνει οτι­δή­ποτε άλλο παρά­γει πλούτο. Κι αυτός είναι ο λόγος που οι περισ­σό­τε­ροι άνθρω­ποι στις μη βιο­μη­χα­νι­κές κοι­νω­νίες έχουν τόσο λίγα. Το υφι­στά­μενο ενερ­γειακό από­θεμά τους και οι άλλοι πόροι που μπο­ρούν να εξο­ρυ­χθούν και να χρη­σι­μο­ποι­η­θούν μ’ αυτή την ενέρ­γεια δεν επι­τρέ­πουν περισσότερα.
Έτσι, ενώ η βαθιά οικο­νο­μική κρίση υφαί­νει ολό­γυρά μας τον ιστό της και οι ελλεί­ψεις πόρων και ενερ­γεια­κών πρώ­των υλών αρχί­ζουν να αμφι­σβη­τούν ριζικά τις ψευ­δο­βε­βαιό­τη­τες μιας δήθεν ασφα­λούς ζωής, μόνος ρεα­λι­στι­κός πολι­τι­κός στό­χος γίνε­ται πλέον η προ­ε­τοι­μα­σία της κοι­νω­νίας για την επι­στροφή της στην προ­αιώ­νια πραγ­μα­τική οικο­νο­μία του ανθρώ­που. Είναι ένας πολύ δύσκο­λος στό­χος, και ίσως ανέ­φι­κτος, γιατί πάει κόντρα στις βασι­κές παρα­δο­χές του σημε­ρι­νού πολι­τι­σμού – τη θρη­σκεία της ανά­πτυ­ξης, την τυφλή πίστη σε τεχνο­λο­γι­κές λύσεις, το κυρί­αρχο ήθος της επέ­κτα­σης, της αρπα­κτι­κό­τη­τας, της απλη­στίας. Και το πιθα­νό­τερο είναι πως ίσως δεν υπάρ­χει πλέον χρό­νος για βαθ­μιαίες προ­σαρ­μο­γές καθώς τα σύν­νεφα της οικο­νο­μι­κής και κοι­νω­νι­κής κατάρ­ρευ­σης πυκνώ­νουν και το φάσμα μιας βίαιης γεω­πο­λι­τι­κής σύγκρου­σης υψώ­νει το κεφάλι του.
Επι­στροφή στα βασικά
Όπως και να ’χει, είτε έχουμε χρόνο είτε δεν έχουμε, είμα­στε υπο­χρε­ω­μέ­νοι να επι­στρέ­ψουμε στα βασικά. Πρέ­πει επει­γό­ντως να βρούμε σοβα­ρές πολι­τι­κές λύσεις στο πρό­βλημα των βασι­κών ανα­γκών της κοι­νω­νίας μέσα σε συν­θή­κες μειού­με­νων ενερ­γεια­κών απο­θε­μά­των και συρ­ρι­κνού­με­νων κεφα­λαίων και πιστώ­σεων, συνε­χούς απλού­στευ­σης των παρα­γω­γι­κών δια­δι­κα­σιών, στα­θε­ρής επι­στρο­φής στις τοπι­κές αγο­ρές και βαθ­μιαίου περιο­ρι­σμού των παρα­σι­τι­κών απα­σχο­λή­σεων (γρα­φειο­κρα­τίες και υπη­ρε­σίες). Με απλά λόγια, το βασικό πολι­τικό ζήτημα από εδώ και πέρα είναι πώς θα τρα­φούν, θα ντυ­θούν, θα στε­γα­στούν και θα εργα­στούν οι άνθρω­ποι καθώς θα επι­στρέ­φουν στις συν­θή­κες της πραγ­μα­τι­κής οικο­νο­μίας της μόνι­μης ανθρώ­πι­νης φτώχειας.
Είναι φανερό πως σε συν­θή­κες πραγ­μα­τι­κής οικο­νο­μίας η εξα­σφά­λιση των προς το ζην μέσω βιο­μη­χα­νι­κών λύσεων δεν είναι μόνο ανέ­φι­κτη, είναι και ασύμ­φορη. Χωρίς το φτηνό και άφθονο πετρέ­λαιο και τις πολύ­πλο­κες παρα­γω­γι­κές, οικο­νο­μι­κές και πολι­τι­κές μεγα-δομές που επέ­τρεψε, οι άνθρω­ποι χρειά­ζο­νται απλά εργα­λεία κατα­νοητά απ’ όλους, μικρές ποσό­τη­τες μυϊ­κής ενέρ­γειας (ανθρώ­πι­νης και ζωι­κής), τοπι­κές αγο­ρές και πολύ περιο­ρι­σμένη πίστωση – πράγ­ματα δηλαδή στον αντί­ποδα του σημε­ρι­νού βιο­μη­χα­νι­σμού. Στο κάτω κάτω της γρα­φής, σε συν­θή­κες πραγ­μα­τι­κής οικο­νο­μίας “ο ουρα­νός αρχί­ζει απ’ το ψωμί” και κανείς δεν σκέ­φτε­ται κυκλο­τρό­νια και διαστημόπλοια.
Πριν σαρά­ντα χρό­νια ο Σου­μά­χερ είδε την ανα­πό­φευ­κτη κατά­ληξη του βιο­μη­χα­νι­σμού και την επι­στροφή στην πραγ­μα­τική οικο­νο­μία με την εξά­ντληση των ανα­ντι­κα­τά­στα­των ορυ­κτών ενερ­γεια­κών απο­θε­μά­των. Και ήταν ο πρώ­τος που ειση­γή­θηκε την “ενδιά­μεση τεχνο­λο­γία” (αργό­τερα ο όρος έγινε “σωστή τεχνο­λο­γία”), δηλαδή σχε­τικά απλές τεχνο­λο­γίες που κινού­νται με τοπικά δια­θέ­σιμη ενέρ­γεια (ήλιο, αέρα, ποτά­μια, μυϊκή δύναμη) και κατα­σκευά­ζο­νται με τοπικά υλικά για να προ­σφέ­ρουν εισό­δημα και καλύ­τε­ρες συν­θή­κες ζωής. Βέβαια, ο Σου­μά­χερ και οι νεα­ροί ακτι­βι­στές που τον ακο­λού­θη­σαν έβλε­παν τότε τη “σωστή τεχνο­λο­γία” τους να εφαρ­μό­ζε­ται στον Τρίτο και όχι στον Πρώτο Κόσμο τους κι ένα κύμα φιλαν­θρω­πι­κών σχε­δια­στι­κών πρω­το­βου­λιών ξέσπασε σε πανε­πι­στή­μια και ιδρύ­ματα και προ­σέ­φερε πολ­λές πρω­τό­τυ­πες και δημιουρ­γι­κές λύσεις σε τρι­το­κο­σμι­κές χώρες. Με μια τρο­μερή ιστο­ρική ειρω­νεία, όμως, βλέ­πουμε τώρα τον Πρώτο Κόσμο σε μια μοι­ραία τρι­το­κο­σμική πορεία, οπότε αυτές οι σχε­δια­στι­κές πρω­το­βου­λίες ίσως απο­δει­χτούν χρή­σι­μες και για τον ίδιο.
Κοι­νό­τη­τες συνεργασίας
Αλλά η όποια τεχνο­λο­γία μόνη της δεν φτά­νει. Μέσα από οδύ­νες και δοκι­μα­σίες, νέοι κοι­νω­νι­κοί σχη­μα­τι­σμοί ανα­πό­φευ­κτα θα ανα­πτυ­χθούν πάνω στην καταρ­ρέ­ουσα βιο­μη­χα­νική βάση. Και οι κοι­νό­τη­τες συνερ­γα­σίας που θα δημιουρ­γη­θούν στη­ριγ­μέ­νες στα νέα (παλαιά) αυτά εργα­λεία – τη “σωστή τεχνο­λο­γία” των επι­γό­νων του Σου­μά­χερ ή τη “λαο­τε­χνο­λο­γία”, όπως την ονο­μάζω σε άλλα κεί­μενά μου – μάλ­λον θα γίνουν οι πυρή­νες μιας νέας κοι­νω­νι­κής και πολι­τι­κής οργά­νω­σης βασι­σμέ­νης στην απο­κέ­ντρωση, την τοπι­κό­τητα, την πρω­το­γενή παρα­γωγή, τη λιτό­τητα, τις ανα­νε­ού­με­νες πηγές ενέρ­γειας, τη στενή ανθρώ­πινη συνερ­γα­σία και (ω, παρά­λογη προ­σω­πική μου ελπίδα!) τη δια­φύ­λαξη της γνώ­σης και της τέχνης του παρελ­θό­ντος. Αυτοί οι μετα­σχη­μα­τι­σμοί συνε­πά­γο­νται την εξα­φά­νιση του ανθρω­πο­λο­γι­κού τύπου που ονο­μά­ζουμε κατα­να­λωτή, την επα­νεκ­παί­δευση εκα­τομ­μυ­ρίων άχρη­στων πρώην κατα­να­λω­τών και κατα­να­λω­τριών (ή όσων επι­ζή­σουν) στις ξεχα­σμέ­νες τέχνες της επι­βί­ω­σης και τον επα­νε­ποι­κι­σμό της εγκα­τα­λειμ­μέ­νης υπαί­θρου – με δυό λόγια, την απο­βιο­μη­χά­νιση του νου.
Αν υπάρ­χει μια ελπίδα να περι­σω­θεί κάτι απ’ τον ανθρώ­πινο πολι­τι­σμό, αυτή είναι οι τοπι­κές κοι­νό­τη­τες συνερ­γα­σίας και τα ανθρώ­πι­νης κλί­μα­κας εργα­λεία τους. Αυτές τις κοι­νό­τη­τες, αυτή τη γήινη τεχνο­λο­γία, αυτή την απε­ξάρ­τηση από το ιδε­ο­λό­γημα της ανά­πτυ­ξης και το αρπα­κτικό ήθος της οικο­νο­μι­κής επέ­κτα­σης θα ’πρεπε να θεμε­λιώ­νουμε τώρα. Αυτό θα ’πρεπε να είναι ο κεντρι­κός στό­χος της όποιας κυβερ­νη­τι­κής πολι­τι­κής: Η αλλαγή του μοντέ­λου οικο­νο­μι­κής και κοι­νω­νι­κής οργά­νω­σης, έστω και σε πει­ρα­μα­τική, εθε­λο­ντική και εκπαι­δευ­τική βάση. Αλλά οι κυβερ­νή­σεις είναι δέσμιες της παλιάς πολι­τι­κής και οικο­νο­μι­κής τάξης πραγ­μά­των. Δεν μπο­ρούμε να περι­μέ­νουμε τίποτα από τις κυβερ­νή­σεις, το κρά­τος και τις “πολι­τι­κές δυνά­μεις”, ειδικά σήμερα που όλοι αυτοί χορεύ­ουν σαν υπνω­τι­σμέ­νοι στον σκοπό που παί­ζει ο τρα­πε­ζί­της και η μαύρη μαγεία του δανει­κού χρήματος.
Απο­μέ­νει η πρω­το­βου­λία των λίγων πολι­τών που έχουν επί­γνωση του ιστο­ρι­κού ρήγ­μα­τος μέσα στο οποίο έχουμε βρε­θεί. Θα μπο­ρέ­σουν αυτοί οι λίγοι, το άλας της γης, να γίνουν ο οδη­γός μιας κακο­μα­θη­μέ­νης και εγω­ι­στι­κής κοι­νω­νίας (και κατα­δι­κα­σμέ­νης αν δεν αλλά­ξει) προς ένα βιώ­σιμο και ανε­κτό μέλλον;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)