του Σπύρου Μάνδρου
Δεν πάει πολύς καιρός που ξαναδιάβασα Το μικρό είναι όμορφο του Σουμάχερ (E. F. Schumacher:Small Is Beautiful) και συνειδητοποιώ τώρα ότι σαράντα χρόνια μετά την πρώτη του έκδοση συνεχίζει να είναι ένα ολόφρεσκο και επίκαιρο βιβλίο – σα να γράφτηκε τον περασμένο μήνα.
Θυμάμαι πως τότε, τη δεκαετία του ’70, δεν θεωρήθηκε σημαντικό βιβλίο από τη διανόηση, αν και έγινε bestseller και κυκλοφόρησε σε πολλά αντίτυπα. Μέσα στην τελική τότε αναμέτρηση του προβληματικού πλέον μαρξισμού και της αναδυόμενης νεοφιλελεύθερης αντεπανάστασης, ποιός είχε καιρό για τις “παραδοξολογίες” ενός άσημου καθηγητή, ο οποίος μάλιστα δεν προσυπέγραφε το καθολικά αποδεκτό ιδεολόγημα της ανάπτυξης; Τώρα που η καλπάζουσα οικονομική, πολιτική και κοινωνική θύελλα έχει αρχίσει να σαρώνει τη θρησκεία της ανάπτυξης, ο Σουμάχερ αποκτά καινούργιο νόημα και ενδιαφέρον. Μπορείτε να βρείτε Το μικρό είναι όμορφο σε ελληνική μετάφραση στα βιβλιοπωλεία.
Ίσως και εξαιτίας της θητείας του ως επικεφαλής οικονομολόγου του Βρετανικού Συμβουλίου Άνθρακα, ο Σουμάχερ διείδε πολύ νωρίς τον ρόλο των μη ανανεώσιμων ενεργειακών πόρων στη ραγδαία ανάπτυξη του δυτικού κόσμου. Ταυτόχρονα διέκρινε τους θανάσιμους κινδύνους από την ξέφρενη οικονομική επέκταση και τον γιγαντισμό του βιομηχανικού τρόπου παραγωγής και κατανάλωσης. Και από τότε, τη δεκαετία του ’70, διακήρυξε την ανάγκη να αποδεσμευθούμε από αυτή την ενεργειακή εξάρτηση και να επιστρέψουμε σε ένα βιώσιμο τρόπο ζωής, σε μια φειδωλή κοινωνία, όπου πρωταγωνιστικό ρόλο δεν θα παίζουν τα τερατώδη βιομηχανικά συγκροτήματα, αλλά η μικρή επιχείρηση, η τοπική οικονομία, η μικρή αγροτική εκμετάλλευση, η ανθρώπινης κλίμακας τεχνολογία, η καλά οργανωμένη ανθρώπινη κοινότητα – το μικρό δηλαδή, που είναι βιώσιμο και γι’ αυτό όμορφο.
Σήμερα, που η κρυφή και η φανερή γεωπολιτική σύγκρουση για ενεργειακούς πόρους και πρώτες ύλες είναι κομμάτι πια της καθημερινότητάς μας και είναι σαφής πλέον η απαρχή της εξάντλησης των πετρελαϊκών αποθεμάτων (peak oil, κορύφωση της άντλησης πετρελαίου), μπορούμε ίσως να δούμε κι εμείς το περίγραμμα της “πραγματικής ανθρώπινης οικονομίας”, όπως την ονομάζει ο John Michael Greer, δηλαδή,
τον κόσμο όπως είναι όταν οι ανθρώπινες κοινωνίες δεν διαθέτουν ανά πάσα στιγμή τεράστιες ποσότητες εξαιρετικά συμπυκνωμένης ενέργειας ώστε το πώς θα διανεμηθούν προς χρήση να γίνεται μείζων παράγων οικονομικής αλλαγής.
Ο Σουμάχερ όμως είδε τη μακροπρόθεσμη πραγματική οικονομία των ανθρώπων εδώ και σαράντα χρόνια…
Πράσινη ανάπτυξη και πράσινα άλογα
Αν αποφασίσετε να διαβάσετε Το μικρό είναι όμορφο, μπαίνετε σε έναν άλλο κόσμο, τον πραγματικό κόσμο. Και θα πρέπει να ξεχάσετε την έννοια ανάπτυξη, τις σοφιστείες των οικονομολόγων και τους τελευταίους δήθεν ενθουσιώδεις αλαλαγμούς του καταρρέοντος βιομηχανισμού με τις ανοησίες περί “πράσινης ανάπτυξης”, “πράσινου καπιταλισμού”, “πράσινης απασχόλησης” και πράσινων αλόγων. Όλα αυτά είναι φτηνή ξέπνοη προπαγάνδα που, σε έναν απελπισμένο αγώνα οπισθοφυλακών, προσπαθεί να ξαναζωντανέψει το κυνικό ήθος επεκτατισμού και αρπακτικότητας των τελευταίων τριών αιώνων. Η βασική ελπίδα των σημαιοφόρων της “πράσινης ανάπτυξης” είναι το τεχνολογικό φιξάκι (ναι, ο όρος είναι παρμένος από το λεξιλόγιο των πρεζονιών, επειδή έχουμε κι εδώ φαινόμενα εξάρτησης και στέρησης). Δεν μπορεί, λένε οι εξαρτημένοι της ανάπτυξης, όλο και κάποια τεχνολογική λύση θα βρεθεί και το πρόβλημα της ενέργειας θα λυθεί οριστικά και διά παντός και θα μπορούμε να καταναλώνουμε, να καταναλώνουμε, να καταναλώνουμε όπως μέχρι πριν από λίγο. Απίθανες τεχνικές “λύσεις” προτείνονται: Ψυχρή σύντηξη, θερμή σύντηξη, εκατομμύρια ηλιακές γεννήτριες στη Σαχάρα, σούπερ ανεμογεννήτριες ή κυματογεννήτριες, ενέργεια μηδενικού σημείου ή τα ελληνικά προγράμματα Ήλιος και άλλες φανταχτερές “λύσεις” μέσα στο γενικό κλίμα του σημερινού παραληρήματος. Αυτή η παιδιάστικη πίστη σε μαγικές λύσεις και από μηχανής τεχνολογικούς θεούς που θα σώσουν τάχα τον καταρρέοντα πολιτισμό μας από τις συνέπειες της αδηφαγίας του, αυτή η κραυγαλέα άγνοια του δεύτερου νόμου της θερμοδυναμικής, απλώς αποκαλύπτει πόσο ανυποψίαστοι είναι οι περισσότεροι για τα οικονομικά της ενέργειας και την έκταση και το βάθος της πολιτισμικής κατάρρευσης που επισυμβαίνει γύρω και μέσα μας.
Αυτά τα επιχειρήματα περί “πράσινης ανάπτυξης”, λέει ο John Michael Greer στο μπλογκ του The Archidruide’s Report,
βασίζονται σε ένα από τα δόγματα της μοντέρνας θρησκείας της προόδου, το άρθρο πίστεως ότι η συσσώρευση τεχνικής γνώσης ήταν εκείνο που έδωσε στον βιομηχανικό κόσμο τρεις αιώνες πρωτοφανούς πλούτου. Εφόσον η τεχνική γνώση συνεχίζει να συσσωρεύεται, λέει αυτή η πεποίθηση, πρέπει να περιμένουμε περισσότερα από τα ίδια στο μέλλον. Στην πραγματικότητα όμως ο βασικός παράγοντας που οδήγησε στην ανάδυση του βιομηχανικού πολιτισμού και έκανε εφικτούς τους σπάταλους τρόπους ζωής του πρόσφατου παρελθόντος, ήταν η αψηφισιά με την οποία τα αποθέματα των ορυκτών καυσίμων της γης εξορύχθηκαν και κάηκαν τους λίγους τελευταίους αιώνες. Η έκρηξη τεχνικής γνώσης ήταν συνέπεια αυτού του γεγονότος και όχι αιτία του.
Αν μπορούμε να βρούμε κάτι καλό (αν είναι δυνατόν!) στη σημερινή κατάρρευση, ιδιαίτερα σ’ αυτή την τρελή χώρα που ζούμε, αυτό είναι η προσγείωσή μας στην πραγματικότητα. Η πρώτη παραίσθηση που βλέπουμε να χάνεται είναι η πίστη μας στο χρεωστικό χρήμα, στην εικονική δηλαδή πραγματικότητα της ψευδο-ευημερίας που έστησαν τις τελευταίες δεκαετίες οι τραπεζίτες, οι ταχυδακτυλουργοί του δανεικού πλούτου. Ακολουθεί η διάλυση της πολιτικής παραίσθησης ή εν πάση περιπτώσει των τελευταίων κουρελιών πολιτικής ιδεολογίας και αφελούς πίστης που επιμένουν να επιζούν μέσα στη σημερινή κόλαση πολιτικής διαφθοράς, απάτης, ιδιοτέλειας, ψεύδους, αρπακτικότητας και ατιμίας. Κι όταν θα σβήσουν και οι τελευταίες αυταπάτες μας για αδιατάρακτη πρόοδο και ανάπτυξη σε ένα λεηλατημένο κόσμο, τότε θα είμαστε έτοιμοι για τον γενναίο καινούργιο κόσμο του 17ου αιώνα που μας περιμένει. Αυτό βέβαια δεν θα γίνει αύριο, αλλά θα πάρει τον χρόνο του. Ο Σουμάχερ με το βιβλίο του είναι απλώς ένα πρώτο βήμα σ’ αυτή τη δύσκολη και δυσάρεστη πορεία. Η κοινωνία της αφθονίας έχει τελειώσει – και μαζί της πολλά άλλα ηχηρά παρόμοια.
Η πραγματική οικονομία της μόνιμης ανθρώπινης φτώχειας
Με την πρώτη εντατική καπιταλιστική εκμετάλλευση των ορυχείων άνθρακα και μεταλλικών ορυκτών στη βόρεια Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική πριν τέσσερις ή πέντε αιώνες έχουμε και την καθιέρωση της ιδεολογίας του ουμανισμού, δηλαδή της ιδέας ότι ο άνθρωπος είναι το κέντρο του σύμπαντος, το άλας της γης, κάτι ξεχωριστό από την υπόλοιπη φύση και συνεπώς έχει δικαίωμα να τη λεηλατεί. Από εκεί και πέρα αρχίζει ο μεγάλος δυτικός χορός των παραισθήσεων, που τελικά οδήγησε στη σημερινή κατάρρευση. Ο ουμανισμός μαζί με τη θρησκεία της προόδου και τα άφθονα ορυκτά καύσιμα αποτέλεσε τη βάση της εικονικής πραγματικότητας του δυτικού και σήμερα παγκοσμιοποιημένου πολιτισμού, που θεοποίησε τον αχαλίνωτο εγωισμό και τις παραισθήσεις μεγαλείου της κυρίαρχης ελίτ. Αλλά ο πολυδιαφημισμένος θρίαμβος του βιομηχανικού πολιτισμού ήταν απλά και μόνο ένα ξέφρενο όργιο αρπαγής, λεηλασίας και κατασπατάλησης των φυσικών πόρων της γης – και μαζικής σφαγής και εξανδραποδισμού όσων λαών και κοινωνικών τάξεων είχαν την ατυχία να βρεθούν στο δρόμο των “πολιτισμένων”. Δεν έχει παρά να διαβάσει κανείς την ιστορία της ισπανικής αυτοκρατορίας, και της βρετανικής φυσικά και της γαλλικής και όλων των άλλων ιμπεριαλισμών, για να δει πάνω σε ποιες κτηνώδεις βάσεις θεμελιώθηκε η “ανωτερότητα” της Δύσης.
Σήμερα, στο λυκόφως του κακορίζικου δυτικού πολιτισμού, έχουμε το πικρό προνόμιο να βλέπουμε να ξανάρχεται η διά παντός συνθήκη του ανθρώπου, η πραγματική οικονομία της μόνιμης ανθρώπινης φτώχειας, που μέχρι τώρα κρυβόταν πίσω από τον εγωιστικό ουμανισμό, την κατασπατάληση αναντικατάστατων ενεργειακών πόρων και πρώτων υλών, τις φρεναπάτες για τεχνολογικά φιξάκια και την εικονική πραγματικότητα του δανεικού χρήματος. Ξαφνικά έχουμε βρεθεί μπροστά στις συνέπειες των συλλογικών μας πράξεων και αποφάσεων. Τα ορυκτά καύσιμα παύουν να είναι εύκολα και φτηνά στην εξόρυξη (peak oil), οι στρατηγικού χαρακτήρα πρώτες ύλες έχουν αρχίσει να σπανίζουν, ο υπερπληθυσμός (7 δισεκατομμύρια άνθρωποι σήμερα) συνεχίζει την αυξητική καμπύλη του, το οικολογικό αποτύπωμα του ανθρώπου ξεπερνά κατά 40% την έκταση του πλανήτη! Η πραγματική οικονομία του ανθρώπου, η προαιώνια οικονομία των ορίων και των περιορισμών, αρχίζει να επιβάλλει την αλήθεια της μέσα από την ολοένα και οξύτερη χρηματοπιστωτική κρίση και τη διαφαινόμενη στον ορίζοντα γεωπολιτική σύγκρουση. Στην πραγματική οικονομία, γράφει ο Greer,
οι κυριότεροι περιορισμοί στην παραγωγή πλούτου είναι τα σκληρά φυσικά όρια στην ετήσια παραγωγή ενεργειακών πόρων και πρώτων υλών. Ακόμα και ύστερα από δύο δισεκατομμύρια χρόνια εξελικτικών βελτιώσεων, η φωτοσύνθεση μετατρέπει μόνο το ένα τοις εκατό της ηλιακής ενέργειας που πέφτει στα φύλλα σε χημική ενέργεια η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, κι αυτό μόνο όταν υπάρχουν κι άλλες προϋποθέσεις – νερό, θρεπτικές ουσίες στο χώμα κ.ο.κ. Εκτός από κάποια λίγη ενέργεια από τον άνεμο και το νερό που πέφτει, αυτή η μικροροή ενέργειας από τη φωτοσύνθεση είναι όλη κι όλη η ενέργεια που έχει στη διάθεσή της η μη βιομηχανική κοινωνία. Κι αυτό είναι όλο κι όλο το καύσιμο το οποίο κινεί το σύνολο της ανθρώπινης και ζωικής μυϊκής δύναμης που εργάζεται στα χωράφια, που σκάβει στα ορυχεία, που κινεί τα εργαλεία κάθε επαγγέλματος και κάνει οτιδήποτε άλλο παράγει πλούτο. Κι αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι στις μη βιομηχανικές κοινωνίες έχουν τόσο λίγα. Το υφιστάμενο ενεργειακό απόθεμά τους και οι άλλοι πόροι που μπορούν να εξορυχθούν και να χρησιμοποιηθούν μ’ αυτή την ενέργεια δεν επιτρέπουν περισσότερα.
Έτσι, ενώ η βαθιά οικονομική κρίση υφαίνει ολόγυρά μας τον ιστό της και οι ελλείψεις πόρων και ενεργειακών πρώτων υλών αρχίζουν να αμφισβητούν ριζικά τις ψευδοβεβαιότητες μιας δήθεν ασφαλούς ζωής, μόνος ρεαλιστικός πολιτικός στόχος γίνεται πλέον η προετοιμασία της κοινωνίας για την επιστροφή της στην προαιώνια πραγματική οικονομία του ανθρώπου. Είναι ένας πολύ δύσκολος στόχος, και ίσως ανέφικτος, γιατί πάει κόντρα στις βασικές παραδοχές του σημερινού πολιτισμού – τη θρησκεία της ανάπτυξης, την τυφλή πίστη σε τεχνολογικές λύσεις, το κυρίαρχο ήθος της επέκτασης, της αρπακτικότητας, της απληστίας. Και το πιθανότερο είναι πως ίσως δεν υπάρχει πλέον χρόνος για βαθμιαίες προσαρμογές καθώς τα σύννεφα της οικονομικής και κοινωνικής κατάρρευσης πυκνώνουν και το φάσμα μιας βίαιης γεωπολιτικής σύγκρουσης υψώνει το κεφάλι του.
Επιστροφή στα βασικά
Όπως και να ’χει, είτε έχουμε χρόνο είτε δεν έχουμε, είμαστε υποχρεωμένοι να επιστρέψουμε στα βασικά. Πρέπει επειγόντως να βρούμε σοβαρές πολιτικές λύσεις στο πρόβλημα των βασικών αναγκών της κοινωνίας μέσα σε συνθήκες μειούμενων ενεργειακών αποθεμάτων και συρρικνούμενων κεφαλαίων και πιστώσεων, συνεχούς απλούστευσης των παραγωγικών διαδικασιών, σταθερής επιστροφής στις τοπικές αγορές και βαθμιαίου περιορισμού των παρασιτικών απασχολήσεων (γραφειοκρατίες και υπηρεσίες). Με απλά λόγια, το βασικό πολιτικό ζήτημα από εδώ και πέρα είναι πώς θα τραφούν, θα ντυθούν, θα στεγαστούν και θα εργαστούν οι άνθρωποι καθώς θα επιστρέφουν στις συνθήκες της πραγματικής οικονομίας της μόνιμης ανθρώπινης φτώχειας.
Είναι φανερό πως σε συνθήκες πραγματικής οικονομίας η εξασφάλιση των προς το ζην μέσω βιομηχανικών λύσεων δεν είναι μόνο ανέφικτη, είναι και ασύμφορη. Χωρίς το φτηνό και άφθονο πετρέλαιο και τις πολύπλοκες παραγωγικές, οικονομικές και πολιτικές μεγα-δομές που επέτρεψε, οι άνθρωποι χρειάζονται απλά εργαλεία κατανοητά απ’ όλους, μικρές ποσότητες μυϊκής ενέργειας (ανθρώπινης και ζωικής), τοπικές αγορές και πολύ περιορισμένη πίστωση – πράγματα δηλαδή στον αντίποδα του σημερινού βιομηχανισμού. Στο κάτω κάτω της γραφής, σε συνθήκες πραγματικής οικονομίας “ο ουρανός αρχίζει απ’ το ψωμί” και κανείς δεν σκέφτεται κυκλοτρόνια και διαστημόπλοια.
Πριν σαράντα χρόνια ο Σουμάχερ είδε την αναπόφευκτη κατάληξη του βιομηχανισμού και την επιστροφή στην πραγματική οικονομία με την εξάντληση των αναντικατάστατων ορυκτών ενεργειακών αποθεμάτων. Και ήταν ο πρώτος που εισηγήθηκε την “ενδιάμεση τεχνολογία” (αργότερα ο όρος έγινε “σωστή τεχνολογία”), δηλαδή σχετικά απλές τεχνολογίες που κινούνται με τοπικά διαθέσιμη ενέργεια (ήλιο, αέρα, ποτάμια, μυϊκή δύναμη) και κατασκευάζονται με τοπικά υλικά για να προσφέρουν εισόδημα και καλύτερες συνθήκες ζωής. Βέβαια, ο Σουμάχερ και οι νεαροί ακτιβιστές που τον ακολούθησαν έβλεπαν τότε τη “σωστή τεχνολογία” τους να εφαρμόζεται στον Τρίτο και όχι στον Πρώτο Κόσμο τους κι ένα κύμα φιλανθρωπικών σχεδιαστικών πρωτοβουλιών ξέσπασε σε πανεπιστήμια και ιδρύματα και προσέφερε πολλές πρωτότυπες και δημιουργικές λύσεις σε τριτοκοσμικές χώρες. Με μια τρομερή ιστορική ειρωνεία, όμως, βλέπουμε τώρα τον Πρώτο Κόσμο σε μια μοιραία τριτοκοσμική πορεία, οπότε αυτές οι σχεδιαστικές πρωτοβουλίες ίσως αποδειχτούν χρήσιμες και για τον ίδιο.
Κοινότητες συνεργασίας
Αλλά η όποια τεχνολογία μόνη της δεν φτάνει. Μέσα από οδύνες και δοκιμασίες, νέοι κοινωνικοί σχηματισμοί αναπόφευκτα θα αναπτυχθούν πάνω στην καταρρέουσα βιομηχανική βάση. Και οι κοινότητες συνεργασίας που θα δημιουργηθούν στηριγμένες στα νέα (παλαιά) αυτά εργαλεία – τη “σωστή τεχνολογία” των επιγόνων του Σουμάχερ ή τη “λαοτεχνολογία”, όπως την ονομάζω σε άλλα κείμενά μου – μάλλον θα γίνουν οι πυρήνες μιας νέας κοινωνικής και πολιτικής οργάνωσης βασισμένης στην αποκέντρωση, την τοπικότητα, την πρωτογενή παραγωγή, τη λιτότητα, τις ανανεούμενες πηγές ενέργειας, τη στενή ανθρώπινη συνεργασία και (ω, παράλογη προσωπική μου ελπίδα!) τη διαφύλαξη της γνώσης και της τέχνης του παρελθόντος. Αυτοί οι μετασχηματισμοί συνεπάγονται την εξαφάνιση του ανθρωπολογικού τύπου που ονομάζουμε καταναλωτή, την επανεκπαίδευση εκατομμυρίων άχρηστων πρώην καταναλωτών και καταναλωτριών (ή όσων επιζήσουν) στις ξεχασμένες τέχνες της επιβίωσης και τον επανεποικισμό της εγκαταλειμμένης υπαίθρου – με δυό λόγια, την αποβιομηχάνιση του νου.
Αν υπάρχει μια ελπίδα να περισωθεί κάτι απ’ τον ανθρώπινο πολιτισμό, αυτή είναι οι τοπικές κοινότητες συνεργασίας και τα ανθρώπινης κλίμακας εργαλεία τους. Αυτές τις κοινότητες, αυτή τη γήινη τεχνολογία, αυτή την απεξάρτηση από το ιδεολόγημα της ανάπτυξης και το αρπακτικό ήθος της οικονομικής επέκτασης θα ’πρεπε να θεμελιώνουμε τώρα. Αυτό θα ’πρεπε να είναι ο κεντρικός στόχος της όποιας κυβερνητικής πολιτικής: Η αλλαγή του μοντέλου οικονομικής και κοινωνικής οργάνωσης, έστω και σε πειραματική, εθελοντική και εκπαιδευτική βάση. Αλλά οι κυβερνήσεις είναι δέσμιες της παλιάς πολιτικής και οικονομικής τάξης πραγμάτων. Δεν μπορούμε να περιμένουμε τίποτα από τις κυβερνήσεις, το κράτος και τις “πολιτικές δυνάμεις”, ειδικά σήμερα που όλοι αυτοί χορεύουν σαν υπνωτισμένοι στον σκοπό που παίζει ο τραπεζίτης και η μαύρη μαγεία του δανεικού χρήματος.
Απομένει η πρωτοβουλία των λίγων πολιτών που έχουν επίγνωση του ιστορικού ρήγματος μέσα στο οποίο έχουμε βρεθεί. Θα μπορέσουν αυτοί οι λίγοι, το άλας της γης, να γίνουν ο οδηγός μιας κακομαθημένης και εγωιστικής κοινωνίας (και καταδικασμένης αν δεν αλλάξει) προς ένα βιώσιμο και ανεκτό μέλλον;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)