σχόλιο ID-ont: Δημοσίευμα με λάθος τίτλο! Ενώ το λογοπαίγνιο του τίτλου είναι ευφυές, το δημοσίευμα δεν εστιάζει στην τάση εξάλειψης των μετρητών που σχεδιάζεται, αλλά αναδεικνύει (και μπράβο του!) τεχνολογίες που ενισχύουν την χρήση των μετρητώναπο τις επιχειρήσεις και εξουδετερώνουν το επιχείρημα των τραπεζών πως η διαχείριση των μετρητών είναι κοστοβόρα. Διαβάστε πως λειτουργεί το "έξυπνο" χρηματοκιβώτιο:
The GRILL Magazine: Όλο και πιο κοντά σε διαδικασίες από τις οποίες απουσιάζουν ή έχουν ελαττωθεί στο ελάχιστο τα μετρητά, οδηγείται η σύγχρονη επιχειρηματικότητα και η μαζική εστίαση δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Έρευνες στις ΗΠΑ αναδεικνύουν τον περιορισμό των μετρητών, νέες λύσεις για τη διαχείρισή τους προκύπτουν καθημερινά τη στιγμή που, συνολικά, η αγορά κινείται προς cashless επιλογές. Και στην Ελλάδα ασφαλώς.
Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα στις ΗΠΑ, αποκαλύπτουν ότι τα εστιατόρια γρήγορης εξυπηρέτησης αντιμετωπίζουν με προβληματισμό τη διαχείριση των μετρητών τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι το ένα τρίτο όλων των πελατών προτιμούν να πληρώνουν σε μετρητά και ότι περισσότερο από το 50% των πελατών δηλώνουν ότι προτιμούν να χρησιμοποιούν μετρητά για όλες τις συναλλαγές που είναι μικρότερες των 25 δολαρίων.
Ενώ όμως τα μετρητά θεωρούνται ευπρόσδεκτα από τους ιδιοκτήτες των εστιατορίων, στην άλλη άκρη του (επιχειρηματικού) τόξου, οι τράπεζες κινούνται όλο και περισσότερο σε ψηφιακά συστήματα διαχείρισης νομισμάτων, επιβάλλοντας περιορισμούς που ‘εκνευρίζουν’ κάποιους στην αγορά.
Μετρητά: άρνηση των τραπεζών
«Το πρώτο εμπόδιο που βλέπουμε τώρα στη βιομηχανία της εστίασης είναι ότι οι τράπεζες, αντιστέκονται στον παραδοσιακό χειρισμό των μετρητών των πελατών τους» ισχυρίζεται ο Dean Fox στέλεχος της επενδυτικής κοινοπραξίας Paradigm Investments, η οποία διαχειρίζεται περισσότερα από 100 εστιατόρια από τις μάρκες Hardee’s, Jersey Mike’s και Blaze Pizza στις Νοτιοανατολικές Πολιτείες των ΗΠΑ.
«Ο τραπεζικός κλάδος έχει αλλάξει το μοντέλο της λειτουργίας του και οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες πια να μετράνε κέρματα και χαρτονομίσματα όταν οι υπάλληλοί μας κάνουν μια κατάθεση. Εισπράττουν άμεσα τα μετρητά και τα υπολογίζουν αργότερα με κάποιον άλλο υπάλληλό τους. Αυτό όμως προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στις συμφωνίες μετρητών».
Αυτές οι καθυστερήσεις, υποστηρίζει ο D. Fox, είναι δαπανηρές και αυξάνουν το κόστος εργασίας, ειδικά στις περιπτώσεις που προκύψει ένα λάθος καταμέτρησης και πρέπει να εντοπιστεί. Οι ημέρες αναμονής, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα, προσθέτουν επιπλέον έγνοιες στις επιχειρήσεις εστίασης και κάτι τέτοιο είναι ανεπιθύμητο.
Έρχονται τα smart boxes
Ανάλογα απρόθυμα να διαχειριστούν με τον παραδοσιακό τρόπο τα μετρητά είναι και τα διευθυντικά στελέχη ή το υπαλληλικό προσωπικό των αλυσίδων εστίασης. Έτσι, χωρίς την άμεση και ακριβή καταγραφή της κατάθεσης μετρητών που έχει πραγματοποιηθεί, είναι δύσκολο για τους ιδιοκτήτες εστιατορίων να γνωρίζουν που ακριβώς ‘πατάνε’ οικονομικά ανά πάσα στιγμή.
Τα έξυπνα καταθετήρια-χρηματοκιβώτια (smart safes), είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων γρήγορης εξυπηρέτησης που σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να εξελιχθούν σε εφιάλτες.
Τα έξυπνα χρηματοκιβώτια επιτρέπουν στους διαχειριστές και τους υπαλλήλους να καταθέτουν μετρητά και να λαμβάνουν πίστωση από την τράπεζα για τα μετρητά μέχρι να γίνει η κατάθεση. Γρήγορα, εύκολα και αποτελεσματικά, τα έξυπνα χρηματοκιβώτια παρέχουν ασφάλεια, καθώς και ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο. «Χρησιμοποιούμε αυτά τα συστήματα εδώ και χρόνια. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, τα μετρητά και οι κλοπές μειώνονται αισθητά» υποστηρίζει ο Dean Fox.
To στέλεχος της Paradigm Investments ισχυρίζεται ότι τα συστήματα διαχείρισης μετρητών παρέχουν στους υπευθύνους των καταστημάτων και τη διοίκηση γρήγορες υπηρεσίες με πρόσβαση από οπουδήποτε και σε πραγματικό χρόνο στις καταθέσεις τους, οπότε αν προκύψει ένα ζήτημα, μπορεί να αντιμετωπιστεί άμεσα.
«Μπορώ να έχω πρόσβαση στο χρηματοκιβώτιο και να μαθαίνω σε πραγματικό χρόνο τι ακριβώς έχει κατατεθεί και αν υπάρχουν προβλήματα. Με τις κλασικές τραπεζικές συναλλαγές ίσως χρειαστούν τρεις με τέσσερις ημέρες πριν διαπιστώσω ότι π.χ. υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Κάτι τέτοιο επιβάλλει σε οποιονδήποτε από το προσωπικό σκέπτεται την κλοπή, να το σκεφτεί καλύτερα…». Το έξυπνο χρηματοκιβώτιο αποτελείται από τρεις συσκευές: α) ένα χρηματοκιβώτιο, β) μια καταμετρητική μηχανή και γ) έναν υπολογιστή, συνδεδεμένο σε δίκτυο.
Πως λειτουργεί ένα ‘έξυπνο’ χρηματοκιβώτιο
Για να μάθουμε περισσότερα για τα έξυπνα χρηματοκιβώτια απευθυνθήκαμε στον Ανδρέα Παπαδέδε, γενικό διευθυντή της εταιρείας Cube IQ. Πρόκειται για επιχείρηση πληροφορικής η οποία ασχολείται με το Business Process Re-engineering ειδικά για τον Τραπεζικό κλάδο και με τις Τραπεζικές και Ηλεκτρονικές Συναλλαγές. Έχει μάλιστα εγκαταστήσει τέτοια έξυπνα χρηματοκιβώτια σε υποκαταστήματα μεγάλης τηλεπικοινωνιακής εταιρείας η οποία πραγματοποιεί χιλιάδες συναλλαγές με μετρητά σε καθημερινή βάση.
Όπως μας είπε ο Ανδρέας Παπαδέδες, ο οποίος δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο κλάδο εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, το έξυπνο χρηματοκιβώτιο είναι ένα μηχάνημα το οποίο αποτελείται στην ουσία από τρεις συσκευές: α) ένα κλασικό χρηματοκιβώτιο, β) μια καταμετρητική μηχανή όπως αυτές που όλοι έχουμε δει σε καταστήματα και τράπεζες και γ) έναν υπολογιστή, συνδεδεμένο με ένα συνολικό δίκτυο.
Ο υπάλληλος της εμπορικής επιχείρησης, π.χ. μιας αλυσίδας καταστημάτων μαζικής εστίασης, η οποία έχει εγκαταστήσει στο κατάστημά της ένα έξυπνο χρηματοκιβώτιο, χρησιμοποιώντας το username και το password που του έχει δοθεί, μπορεί να κάνει ανά πάσα στιγμή της ημέρας κατάθεση, μπορεί δηλαδή να καταθέσει τις εισπράξεις της εταιρείας στο χρηματοκιβώτιο.
Τοποθετεί τα χρήματα στην καταμετρητική μηχανή που βρίσκεται στο έξυπνο χρηματοκιβώτιο, αυτή τα παίρνει, τα μετράει, τα πιστοποιεί – εξετάζοντας αν κάποια είναι πλαστά- και κατευθείαν τα ρίχνει στο χρηματοκιβώτιο. Με αυτή τη διαδικασία ξέρουμε πότε, ποιος, που και πόσα χρήματα κατέθεσε και μάλιστα έχουμε την ανάλυση των χρημάτων: πόσα και τι αξίας χαρτονομίσματα έχουν κατατεθεί.
Όλη αυτή η πληροφορία μεταφέρεται σε έναν κεντρικό σέρβερ στον οποίο είναι συνδεδεμένα όλα τα έξυπνα χρηματοκιβώτια στα εστιατόρια της αλυσίδας. Όπως μας εξηγεί ο Ανδρέας Παπαδέδες της Cube IQ, «ο ιδιοκτήτης της εν λόγω αλυσίδας εστιατορίων μπορεί ανά πάσα στιγμή από το γραφείο ή το σπίτι του, σε οποιοδήποτε χώρο, ακόμα και σε άλλη χώρα, να βλέπει πόσα χρήματα έχει καταθέσει ο κάθε ένας σερβιτόρος σε κάθε ένα από τα σημεία που διαχειρίζεται. Βλέπει δηλαδή με ακρίβεια τις εισπράξεις της εταιρείας και την απόδοση ενός εκάστου εκ των σερβιτόρων του».
Σε αυτό το σέρβερ, η επιχείρηση μαζικής εστίασης έχει επιτρέψει την πρόσβαση σε μια εταιρεία χρηματαποστολών, η οποία, όταν γεμίσει το χρηματοκιβώτιο –διότι έχει μια συγκεκριμένη χωρητικότητα-, έχει την άδεια να επισκεφτεί και να αδειάσει το χρηματοκιβώτιο, μεταφέροντας τα χρήματα όπου της έχει υποδειχθεί: είτε στα κεντρικά της εταιρείας, είτε σε κάποιο άλλο σημείο συγκέντρωσης, είτε κατευθείαν σε συνεργαζόμενη τράπεζα.
Είναι μια τυπική επίσκεψη χρηματαποστολής, χωρίς καμία φυσική αλληλεπίδραση με κάποιον άνθρωπο: δεν ζητούνται τα χρήματα από τον υπεύθυνο του καταστήματος (ο οποίος δεν απασχολείται με το συγκεκριμένο ζήτημα), αλλά ο υπεύθυνος της χρηματαποστολής, πηγαίνει κατ’ ευθείαν στο χρηματοκιβώτιο, δίνει τα δικά του μοναδικά στοιχεία (username και password), το σύστημα αναγνωρίζει και πιστοποιεί την παρουσία του και του επιτρέπει να πάρει τα χρήματα.
Στον κεντρικό σέρβερ της αλυσίδας μαζικής εστίασης, εκτός από την εμπορική εταιρεία και την εταιρεία χρηματαποστολών, πρόσβαση μπορεί να έχει και η συνεργαζόμενη τράπεζα.
Όπως μας εξηγεί ο Ανδρέας Παπαδέδες, «Με τον τρόπο αυτό, η τράπεζα προσφέρει το γνωστό provisional credit: ενώ το φυσικό χρήμα βρίσκεται ακόμα μέσα στο έξυπνο χρηματοκιβώτιο στο εμπορικό κατάστημα – στο εστιατόριο εν προκειμένω- το ισόποσο λογιστικό έχει ήδη κατατεθεί στο λογαριασμό του εμπόρου. Έτσι, έχουμε ένα διαχωρισμό: το φυσικό χρήμα ανήκει στην τράπεζα και το ισόποσο λογιστικό ανήκει στον έμπορο».
Για να μάθουμε περισσότερα για τα έξυπνα χρηματοκιβώτια απευθυνθήκαμε στον Ανδρέα Παπαδέδε, γενικό διευθυντή της εταιρείας Cube IQ. Πρόκειται για επιχείρηση πληροφορικής η οποία ασχολείται με το Business Process Re-engineering ειδικά για τον Τραπεζικό κλάδο και με τις Τραπεζικές και Ηλεκτρονικές Συναλλαγές. Έχει μάλιστα εγκαταστήσει τέτοια έξυπνα χρηματοκιβώτια σε υποκαταστήματα μεγάλης τηλεπικοινωνιακής εταιρείας η οποία πραγματοποιεί χιλιάδες συναλλαγές με μετρητά σε καθημερινή βάση.
Όπως μας είπε ο Ανδρέας Παπαδέδες, ο οποίος δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο κλάδο εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, το έξυπνο χρηματοκιβώτιο είναι ένα μηχάνημα το οποίο αποτελείται στην ουσία από τρεις συσκευές: α) ένα κλασικό χρηματοκιβώτιο, β) μια καταμετρητική μηχανή όπως αυτές που όλοι έχουμε δει σε καταστήματα και τράπεζες και γ) έναν υπολογιστή, συνδεδεμένο με ένα συνολικό δίκτυο.
Ο υπάλληλος της εμπορικής επιχείρησης, π.χ. μιας αλυσίδας καταστημάτων μαζικής εστίασης, η οποία έχει εγκαταστήσει στο κατάστημά της ένα έξυπνο χρηματοκιβώτιο, χρησιμοποιώντας το username και το password που του έχει δοθεί, μπορεί να κάνει ανά πάσα στιγμή της ημέρας κατάθεση, μπορεί δηλαδή να καταθέσει τις εισπράξεις της εταιρείας στο χρηματοκιβώτιο.
Τοποθετεί τα χρήματα στην καταμετρητική μηχανή που βρίσκεται στο έξυπνο χρηματοκιβώτιο, αυτή τα παίρνει, τα μετράει, τα πιστοποιεί – εξετάζοντας αν κάποια είναι πλαστά- και κατευθείαν τα ρίχνει στο χρηματοκιβώτιο. Με αυτή τη διαδικασία ξέρουμε πότε, ποιος, που και πόσα χρήματα κατέθεσε και μάλιστα έχουμε την ανάλυση των χρημάτων: πόσα και τι αξίας χαρτονομίσματα έχουν κατατεθεί.
Όλη αυτή η πληροφορία μεταφέρεται σε έναν κεντρικό σέρβερ στον οποίο είναι συνδεδεμένα όλα τα έξυπνα χρηματοκιβώτια στα εστιατόρια της αλυσίδας. Όπως μας εξηγεί ο Ανδρέας Παπαδέδες της Cube IQ, «ο ιδιοκτήτης της εν λόγω αλυσίδας εστιατορίων μπορεί ανά πάσα στιγμή από το γραφείο ή το σπίτι του, σε οποιοδήποτε χώρο, ακόμα και σε άλλη χώρα, να βλέπει πόσα χρήματα έχει καταθέσει ο κάθε ένας σερβιτόρος σε κάθε ένα από τα σημεία που διαχειρίζεται. Βλέπει δηλαδή με ακρίβεια τις εισπράξεις της εταιρείας και την απόδοση ενός εκάστου εκ των σερβιτόρων του».
Σε αυτό το σέρβερ, η επιχείρηση μαζικής εστίασης έχει επιτρέψει την πρόσβαση σε μια εταιρεία χρηματαποστολών, η οποία, όταν γεμίσει το χρηματοκιβώτιο –διότι έχει μια συγκεκριμένη χωρητικότητα-, έχει την άδεια να επισκεφτεί και να αδειάσει το χρηματοκιβώτιο, μεταφέροντας τα χρήματα όπου της έχει υποδειχθεί: είτε στα κεντρικά της εταιρείας, είτε σε κάποιο άλλο σημείο συγκέντρωσης, είτε κατευθείαν σε συνεργαζόμενη τράπεζα.
Είναι μια τυπική επίσκεψη χρηματαποστολής, χωρίς καμία φυσική αλληλεπίδραση με κάποιον άνθρωπο: δεν ζητούνται τα χρήματα από τον υπεύθυνο του καταστήματος (ο οποίος δεν απασχολείται με το συγκεκριμένο ζήτημα), αλλά ο υπεύθυνος της χρηματαποστολής, πηγαίνει κατ’ ευθείαν στο χρηματοκιβώτιο, δίνει τα δικά του μοναδικά στοιχεία (username και password), το σύστημα αναγνωρίζει και πιστοποιεί την παρουσία του και του επιτρέπει να πάρει τα χρήματα.
Στον κεντρικό σέρβερ της αλυσίδας μαζικής εστίασης, εκτός από την εμπορική εταιρεία και την εταιρεία χρηματαποστολών, πρόσβαση μπορεί να έχει και η συνεργαζόμενη τράπεζα.
Όπως μας εξηγεί ο Ανδρέας Παπαδέδες, «Με τον τρόπο αυτό, η τράπεζα προσφέρει το γνωστό provisional credit: ενώ το φυσικό χρήμα βρίσκεται ακόμα μέσα στο έξυπνο χρηματοκιβώτιο στο εμπορικό κατάστημα – στο εστιατόριο εν προκειμένω- το ισόποσο λογιστικό έχει ήδη κατατεθεί στο λογαριασμό του εμπόρου. Έτσι, έχουμε ένα διαχωρισμό: το φυσικό χρήμα ανήκει στην τράπεζα και το ισόποσο λογιστικό ανήκει στον έμπορο».
ΠΗΓΗ: The GRILL Magazine
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)