Του Στέφανου Πρίντσιου
Στημένη λοιπόν η φωτογραφία του ασυνόδευτου προσφυγόπουλου, με τα υπάρχοντά του στο χέρι, στο δρόμο για τα σύνορα! Τρομερή και εντυπωσιακή η αποκάλυψη από εξυπνότατους ειδήμονες, διάνοιες, που δεν καταπίνουν έτσι αμάσητο ότι τους σερβίρει η καθημερινή ειδησεογραφία! Λησμονημένο βέβαια ότι ανέκαθεν η λογοτεχνία, η ζωγραφική, ο κινηματογράφος και η φωτογραφία…….
ως μορφές τέχνης ανέλαβαν το ρόλο της ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για ανθρωπιστικά θέματα.
Το 1929 κυκλοφόρησε το αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», που θεωρήθηκε η πιο ειλικρινής και σπαρακτική μαρτυρία για το «μεγαλύτερο ομαδικό έγκλημα στην ιστορία», τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν προβλήθηκε στο Βερολίνο η αμερικανική κινηματογραφική διασκευή του μυθιστορήματος, ομάδες της χιτλερικής νεολαίας είχαν ορμήσει τότε στην αίθουσα όπου παιζόταν το έργο κραυγάζοντας «Γερμανία, ξύπνα!». Ήταν βέβαια ένα μυθιστόρημα, μία κινηματογραφική ταινία με «στημένους» ηθοποιούς σε ρόλους, που μετά το γύρισμα σηκώθηκαν από το φορείο, έπαψαν να είναι σακάτηδες και απόλαυσαν τον καπουτσίνο τους!
Ο Πικάσο, επηρεασμένος από την καταστροφή της ισπανικής πόλης Γκουέρνικα, παρουσίασε στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937, μια σύνθεση, με θύματα ανθρώπους και ζώα Το έργο αποτυπώνει την απανθρωπιά, τη φρίκη, και την κτηνωδία του πολέμου. Μορφές ζωγραφισμένες με μαεστρία που βλέποντάς τες ακούς σπαρακτικές κραυγές πόνου και δυστυχίας. Από την ζωγραφική «στημένη» όμως Γκουέρνικα ακούγεται κυρίως η διαμαρτυρία του Πικάσο για τη δολοφονία του άμαχου πληθυσμού. Αυτό ήταν το μήνυμα!
Στημένη και η πιο διάσημη φωτογραφία του Ισπανικού Εμφυλίου! Η φωτογραφία του αντιφασίστα μαχητή του Δημοκρατικού στρατού, που πέφτει χτυπημένος θανάσιμα από σφαίρα στην πλαγιά ενός λόφο, είναι η πιο διάσημη εικόνα του ισπανικού εμφυλίου. Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία δείχνουν ότι ο Ρόμπερτ Κάπα, ο οποίος θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους πολεμικούς φωτογράφους του κόσμου, «έστησε» τη φωτογραφία σύμβολο. Στον κάλαθο των αχρήστων λοιπόν ο συμβολισμός της φωτογραφίας!
Έγινε παγκοσμίως γνωστή ως το «κορίτσι ναπάλμ». Πρόκειται για τη μικρή Κιμ, που προβάλει να τρέχει κλαίγοντας, ολόγυμνη, την ώρα που η αμερικανική αεροπορία έχει βομβαρδίσει με βόμβες ναπάλμ το χωριό της στο Βιετνάμ, το 1972. Μία εικόνα που έμεινε στην ιστορία, αφορμή για τεράστιες αντιπολεμικές διαδηλώσεις. Λέτε μετά την «στημένη» φωτογράφηση να απόλαυσε την περιποίηση των εγκαυμάτων της;
Με τα ελάχιστα αυτά παραδείγματα, από τα εκατοντάδες υπάρχοντα,
επανερχόμαστε στη «στημένη» φωτογραφία του μικρού πρόσφυγα της εθνικής
οδού, που κάποιοι λοιδορούν, προτιμώντας την αυθεντική εικόνα του
ξεβρασμένου στην αμμουδιά τρίχρονου Αϊλάν.
Αφού λοιπόν τελείωσε την πόζα του, το μοναχικό προσφυγόπουλο επανήλθε στην οικογενειακή του θαλπωρή, στην αναπαυτική θερμή αγκαλιά της μητέρας του ή στους στιβαρούς και ανθεκτικούς ώμους του πατέρα του! Εκτός αν ξεροτεμπέλιασε στο πίσω κάθισμα της Μερσεντές τους! Ρούφηξε απολαυστικά τη ζεστή σοκολάτα του, μασούλησε τα δημητριακά του πλούσιου πρωινού του και έκανε όρεξη για τα εδέσματα του κυρίως γεύματος!
Εξ άλλου, ένας υπνάκος δρόμος είναι ως τα σύνορα, είτε με τα πόδια είτε με το λεωφορείο! Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι οι περισσότερο αντιδραστικοί – φοβικοί στο προσφυγικό πρόβλημα προέρχονται από την μερίδα των θρησκευόμενων ατόμων, παραβλέποντας περιέργως τις βασικές αρχές του χριστιανικού λόγου:
Eπείνασα γάρ, καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ οὐ συνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες• κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων• ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
Εν ολίγοις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι όσα λόγια και να πούμε, όσες σειρές και να γράψουμε, ότι φωτογραφίες και να δείξουμε, η σκατοψυχία δεν θα πάψει ποτέ να είναι ΣΚΑΤΟΨΥΧΙΑ!
tolimeri.wordpress
Στημένη λοιπόν η φωτογραφία του ασυνόδευτου προσφυγόπουλου, με τα υπάρχοντά του στο χέρι, στο δρόμο για τα σύνορα! Τρομερή και εντυπωσιακή η αποκάλυψη από εξυπνότατους ειδήμονες, διάνοιες, που δεν καταπίνουν έτσι αμάσητο ότι τους σερβίρει η καθημερινή ειδησεογραφία! Λησμονημένο βέβαια ότι ανέκαθεν η λογοτεχνία, η ζωγραφική, ο κινηματογράφος και η φωτογραφία…….
ως μορφές τέχνης ανέλαβαν το ρόλο της ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για ανθρωπιστικά θέματα.
Το 1929 κυκλοφόρησε το αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», που θεωρήθηκε η πιο ειλικρινής και σπαρακτική μαρτυρία για το «μεγαλύτερο ομαδικό έγκλημα στην ιστορία», τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν προβλήθηκε στο Βερολίνο η αμερικανική κινηματογραφική διασκευή του μυθιστορήματος, ομάδες της χιτλερικής νεολαίας είχαν ορμήσει τότε στην αίθουσα όπου παιζόταν το έργο κραυγάζοντας «Γερμανία, ξύπνα!». Ήταν βέβαια ένα μυθιστόρημα, μία κινηματογραφική ταινία με «στημένους» ηθοποιούς σε ρόλους, που μετά το γύρισμα σηκώθηκαν από το φορείο, έπαψαν να είναι σακάτηδες και απόλαυσαν τον καπουτσίνο τους!
Ο Πικάσο, επηρεασμένος από την καταστροφή της ισπανικής πόλης Γκουέρνικα, παρουσίασε στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937, μια σύνθεση, με θύματα ανθρώπους και ζώα Το έργο αποτυπώνει την απανθρωπιά, τη φρίκη, και την κτηνωδία του πολέμου. Μορφές ζωγραφισμένες με μαεστρία που βλέποντάς τες ακούς σπαρακτικές κραυγές πόνου και δυστυχίας. Από την ζωγραφική «στημένη» όμως Γκουέρνικα ακούγεται κυρίως η διαμαρτυρία του Πικάσο για τη δολοφονία του άμαχου πληθυσμού. Αυτό ήταν το μήνυμα!
Στημένη και η πιο διάσημη φωτογραφία του Ισπανικού Εμφυλίου! Η φωτογραφία του αντιφασίστα μαχητή του Δημοκρατικού στρατού, που πέφτει χτυπημένος θανάσιμα από σφαίρα στην πλαγιά ενός λόφο, είναι η πιο διάσημη εικόνα του ισπανικού εμφυλίου. Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία δείχνουν ότι ο Ρόμπερτ Κάπα, ο οποίος θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους πολεμικούς φωτογράφους του κόσμου, «έστησε» τη φωτογραφία σύμβολο. Στον κάλαθο των αχρήστων λοιπόν ο συμβολισμός της φωτογραφίας!
Έγινε παγκοσμίως γνωστή ως το «κορίτσι ναπάλμ». Πρόκειται για τη μικρή Κιμ, που προβάλει να τρέχει κλαίγοντας, ολόγυμνη, την ώρα που η αμερικανική αεροπορία έχει βομβαρδίσει με βόμβες ναπάλμ το χωριό της στο Βιετνάμ, το 1972. Μία εικόνα που έμεινε στην ιστορία, αφορμή για τεράστιες αντιπολεμικές διαδηλώσεις. Λέτε μετά την «στημένη» φωτογράφηση να απόλαυσε την περιποίηση των εγκαυμάτων της;
Αφού λοιπόν τελείωσε την πόζα του, το μοναχικό προσφυγόπουλο επανήλθε στην οικογενειακή του θαλπωρή, στην αναπαυτική θερμή αγκαλιά της μητέρας του ή στους στιβαρούς και ανθεκτικούς ώμους του πατέρα του! Εκτός αν ξεροτεμπέλιασε στο πίσω κάθισμα της Μερσεντές τους! Ρούφηξε απολαυστικά τη ζεστή σοκολάτα του, μασούλησε τα δημητριακά του πλούσιου πρωινού του και έκανε όρεξη για τα εδέσματα του κυρίως γεύματος!
Εξ άλλου, ένας υπνάκος δρόμος είναι ως τα σύνορα, είτε με τα πόδια είτε με το λεωφορείο! Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι οι περισσότερο αντιδραστικοί – φοβικοί στο προσφυγικό πρόβλημα προέρχονται από την μερίδα των θρησκευόμενων ατόμων, παραβλέποντας περιέργως τις βασικές αρχές του χριστιανικού λόγου:
Eπείνασα γάρ, καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ οὐ συνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες• κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων• ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
Εν ολίγοις, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι όσα λόγια και να πούμε, όσες σειρές και να γράψουμε, ότι φωτογραφίες και να δείξουμε, η σκατοψυχία δεν θα πάψει ποτέ να είναι ΣΚΑΤΟΨΥΧΙΑ!
tolimeri.wordpress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)