10.000 κοντέινερ εγκλωβισμένα στα λιμάνια.
 
Εισαγωγείς στα πρόθυρα κατάρρευσης. Τα capital controls όχι μόνο τους έχουν “δέσει τα χέρια” μη μπορώντας να κάνουν εισαγωγές, αλλά υποχρεώνονται να πληρώνουν και υπέρογκα ποσά για την παραμονή και φύλαξη εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες των λιμανιών αφού δεν μπορούν να προχωρήσουν στον εκτελωνισμό. Κάποιοι κινδυνεύουν να χάσουν και μέρος των εμπορευμάτων τους από αλλοίωση.
 
Χαρακτηριστική η ιστορία του Δημήτρη Κεσισίδη που δημοσιοποιεί σήμερα το Έθνος. Ο ίδιος εισαγωγέας παιχνιδιών και εξοπλισμού παιδοτόπων από την Κατερίνη πληρώνει 420 ευρώ καθημερινά για τη φύλαξη των 35 κοντέινερ που για τρίτη εβδομάδα βρίσκονται «παγιδευμένα» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
 
Απευθύνθηκε τόσο στις τράπεζες όσο και στην ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών που αξιολογεί τα σχετικά αιτήματα, ζητώντας να του επιτραπεί κατ'
εξαίρεση να στείλει τα χρήματα στον προμηθευτή του στην Κίνα, αλλά το αίτημά του απορρίφθηκε.
 
«Λόγω του περιορισμού διακίνησης κεφαλαίων, απαγορεύεται κάθε μεταφορά χρημάτων στο εξωτερικό. Εξαίρεση προβλέπεται μόνο αν πρόκειται για δημόσιο ή κοινωνικό συμφέρον. Oταν ρώτησα τι σημαίνει αυτό, μου απάντησαν επί λέξει: 'όπλα και φάρμακα'».
 
Όπως σημειώνει η εφημερίδα στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ υπάρχουν σήμερα περίπου 2.500 «εγκλωβισμένα» κοντέινερ. Aλλα 5.500 βρίσκονται στον Πειραιά, ενώ εκατοντάδες ακόμη περιμένουν να παραληφθούν από τα λιμάνια του Βόλου, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και άλλων λιμανιών της χώρας.
 
«Oλα αυτά δίνουν δουλειά σε κόσμο. Φορτηγά, εκτελωνιστές, πράκτορες, εισαγωγείς, πωλητές, ενώ σημαίνουν και άμεσα φορολογικά έσοδα για το Δημόσιο. Με το να μένουν ακινητοποιημένα και η δουλειά παγώνει και το Δημόσιο δεν εισπράττει», αναφέρει ο εκτελωνιστής, Φώτης Βασιλέρης.
 
Οι εισαγωγείς υπολογίζουν τη μέση αξία ενός εμπορευματοκιβωτίου στα 10.000 ευρώ, για το καθένα από τα οποία το κράτος εισπράττει άμεσα 3.000 ευρώ από φόρους και δασμούς. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 3 εκατ. ευρώ για τα κοντέινερ που βρίσκονται σήμερα εγκλωβισμένα στα λιμάνια της χώρας.
 
Μεταξύ άλλων έχουν αδρανοποιηθεί τρόφιμα και άλλα ευπαθή προϊόντα, που κινδυνεύουν άμεσα με καταστροφή.
 
Οι εισαγωγείς απευθύνουν έκκληση για χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και να επιτραπεί ως ένα ποσό η μεταφορά χρημάτων στο εξωτερικό για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως έχει γίνει για τα νοσήλια και για τις σπουδές.
 
Πολλοί έχουν βρει ήδη εναλλακτικές οδούς για την παράκαμψη των περιορισμών, πληρώνοντας τους προμηθευτές μέσω γειτονικών χωρών, γεγονός ωστόσο που ανοίγει «παράθυρο» για απώλεια κρατικών εσόδων. Ως πρώτο βήμα, εισαγωγείς άνοιξαν τραπεζικούς λογαριασμούς στη Βουλγαρία, κατέθεσαν σ' αυτούς κεφάλαια κίνησης που μετέφεραν ως μετρητά μαζί τους, και πληρώνουν μέσω της γειτονικής χώρας τους προμηθευτές τους στο εξωτερικό.
 
Ως δεύτερο βήμα, κάποιοι εξετάζουν τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν τα εμπορεύματά τους από το λιμάνι της Βάρνας. Στην περίπτωση αυτή ο ΦΠΑ θα πληρώνεται στη Βουλγαρία.

financialbox.gr