Του Γιώργου Θεοχάρη
Ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ.Γιώργος Καλαντζής στο ΄΄Αγιορείτικο Βήμα΄΄΄΄Πυρά΄΄ κατά των μαθητών της Ιστορικής Αθωνιάδας Ακαδημίας εξαπολύει ο γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής μετά την αντίδραση τους, μέσω ανοιχτής επιστολής, για τη μη πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών στο σχολείο τους που λειτουργεί μέσα στο ΄Αγιο Όρος και την άρνηση τους να μεταφερθεί η Γ΄Λυκείου στo Εκκλησιαστικό Λύκειο της Νεάπολης στη Θεσσαλονίκη.
΄΄Οι μαθητές της Αθωνιάδας ακολουθούν τις συνδικαλιστικές τακτικές και πρακτικές του ακροαριστερού μαθητικού κινήματος΄΄, σημειώνει ο κ. Γενικός.
Παράλληλα κ. Καλαντζής αφήνει αιχμές κατά της Ιερά Κοινότητας, υποστηρίζοντας ότι, ΄΄δεν είναι ευθύνη του Υπουργείου όταν κάποιος εκπαιδευτικός αναιτιολογήτως δεν γίνεται δεκτός στην Αθωνιάδα από την Ιερά Κοινότητα ή όταν κάποιος οδηγείται στην έξοδο΄΄.
Ο Αριθμός των μαθητών της Αθωνιάδας!
Όσον αναφορά στον αριθμό των μαθητών της Αθωνιάδας Ακαδημίας ο κ. Καλαντζής στο δελτίο τύπου που εξέδωσε στις 17/02/2012 εξηγούσε ότι, ΄΄ Το 1996 στην Αθωνιάδα σχολή φοιτούσαν 56 μαθητές και το 2012 μόλις 22. Στην Γ' Λυκείου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου, φοιτούν οκτώ μαθητές΄΄ . Η απάντηση που δίνει σήμερα μέσα από το agioritikovima.gr είναι΄΄ ΄΄Το δελτίο τύπου αναφερόταν στους μαθητές του Λυκείου΄΄.
Ταυτόχρονα, εξηγεί ότι, ΄΄η Αθωνιάδα Σχολή πρέπει να είναι ένα διαμάντι στο στέμμα της Ορθοδοξίας παγκοσμίως΄΄.
-κ. Γενικέ, η ιστορική Αθωνιάδα Ακαδημία αντιμετωπίζει λειτουργικά προβλήματα καθώς ακόμα μένουν κενές τουλάχιστον τέσσερις θέσεις εκπαιδευτικών. Τι θα γίνει τελικά; Οι μαθητές δείχνουν να αγωνιούν για το σχολείο τους.
Οι μαθητές έχουν ειλικρινή αγωνία για το σχολείο τους, όπως έχει κάθε μαθητής που αγαπά το σχολείο του. Κύριε Θεοχάρη, το Υπουργείο Παιδείας λειτουργεί με το 45% του προϋπολογισμού που είχε το 2009 και με 18.000 συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών χωρίς να γίνει καμία καινούργια πρόσληψη. Το γεγονός ότι το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί οφείλεται στη γιγάντια προσπάθεια της κας Α.Διαμαντοπούλου που στηρίχθηκε από την αφανή αλλά πολύτιμη εργασία δεκάδων διοικητικών στελεχών και, βεβαίως, των εκπαιδευτικών μας που δίνουν την καθημερινή μάχη. Η Αθωνιάδα σχολή εντάσσεται στο εκκλησιαστικό εκπαιδευτικό σύστημα και η απάντησή στην ερώτησή σας περνά μέσα από μια συνολικότερη θεώρηση των πραγμάτων. Θα μπορούσα πολύ εύκολα να πω ότι τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα εκκλησιαστικά σχολεία οφείλονται στο περιλάλητο μνημόνιο και την έλλειψη οικονομικών πόρων. Μια τέτοια απάντηση θα ήταν απλώς μια υπεκφυγή διότι το μνημόνιο δεν αναφέρει οτιδήποτε περί εκκλησιαστικών σχολείων. Το πραγματικό πρόβλημα δεν έχει να κάνει μόνο με τα οικονομικά αλλά, κυρίως, με τα ποιοτικά στοιχεία. Εκ των πραγμάτων, τίθεται το θεμελιώδες ερώτημα αν το υπάρχον εκκλησιαστικό εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο επενδύονται πολλά εκατομμύρια ευρώ, δικαιολογεί αυτή την επένδυση πόρων και ανθρωπίνου δυναμικού. Αναμφισβήτητα χρειαζόμαστε ένα εκκλησιαστικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το ερώτημα είναι αν αυτό που έχουμε, καλύπτει τις ανάγκες ή θα πρέπει να το αλλάξουμε. Η δική μου απάντηση είναι σαφής. Κάθε μέρα που περνά χωρίς να το αλλάζουμε, είναι μια χαμένη μέρα που αυξάνει το τελικό κόστος που θα καταβάλλουμε.
- Τα κενά στις θέσεις εκπαιδευτικών δεν μπορούν να καλυφθούν με τη πλήρωση αναπληρωτών αντί των αποσπάσεων; Αν όχι, γιατί;
Κύριε Θεοχάρη οι αποσπάσεις προηγούνται χρονικά της πρόσληψης αναπληρωτών διότι, όπως είναι λογικό, δεν είναι δυνατόν το Κράτος να πληρώνει μισθούς σε εκπαιδευτικούς που είναι υπεράριθμοι σε μια περιοχή, δηλαδή δεν διδάσκουν για λόγους ανεξάρτητους της βούλησής τους, και ταυτοχρόνως να προσλαμβάνει άλλους να διδάξουν τα ίδια μαθήματα. Το λογικό και εκείνο που δείχνει σεβασμό στα χρήματα του ελληνικού λαού είναι πρώτα να μετακινήσεις τους υπεράριθμους με αποσπάσεις και μετά να προσλάβεις προσωπικό. Αν επιλεγόταν ο άφρων δρόμος των μαζικών προσλήψεων, φυσικά και θα μπορούσαν να καλυφθούν όλα τα κενά της Αθωνιάδας με αναπληρωτές. Όποιος το προτείνει, πρέπει επίσης να πει πού θα βρεθούν τα χρήματα. Άλλος τρόπος θα ήταν να κατανείμουμε τις θέσεις των αναπληρωτών έτσι ώστε πρώτα να καλυφθούν οι ανάγκες της Αθωνιάδας Σχολής και μετά των υπόλοιπων εκκλησιαστικών σχολείων. Αυτή όμως είναι μια απόφαση που ξεπερνά την Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων.
Το 1996 στην Αθωνιάδα σχολή φοιτούσαν 56 μαθητές και το 2012 μόλις 22. Στην Γ' Λυκείου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου, φοιτούν οκτώ μαθητές.
2-Στο πρόσφατο δελτίο τύπου σας υποστηρίζεται ότι στη σχολή τη φετινή χρονιά φοιτούν 22 μαθητές. Ο πραγματικός αριθμός είναι 52, όπως εξηγούν οι μαθητές οι οποίοι σημειώνουν ότι οι ηλικίες των μαθητών της Γ ΄ Λυκείου είναι 18-20 ετών και μόνο ένας είναι 40. Πως έγινε αυτό;
53 είναι οι μαθητές που φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας. Το δελτίο τύπου αναφερόταν στους μαθητές του Λυκείου. Πάντως, αντιλαμβάνεστε ότι κανονικά 53 μαθητές είναι δύο τάξεις ενός Γυμνασίου, όχι οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου μαζί. Και μόνο αυτός ο αριθμός δείχνει την αποτυχία του συστήματος. Όσον αφορά τις ηλικίες των μαθητών, η πηγή είναι οι υπεύθυνες δηλώσεις που υπέβαλλαν οι ίδιοι. Αναρωτιέμαι πάντως αν ταιριάζει στους μαθητές ενός εκκλησιαστικού σχολείου, εκ των οποίων ορισμένοι είναι και μοναχοί, να ακολουθούν τις συνδικαλιστικές τακτικές και πρακτικές του ακροαριστερού μαθητικού κινήματος. Το επικοινωνιακό παιχνίδι «καλοί και αγνοί μαθητές» εναντίον «σκληρού και άκαρδου Υπουργείου» είναι παλιό και ταιριάζει στις εποχές που υπήρχαν χρήματα. Στη χώρα μας εμφανίστηκε όταν οι επικεφαλής συνδικαλιστές των καθηγητών κατάλαβαν ότι για τις κάμερες ήταν πιο αποτελεσματικό να επιτίθενται οι μαθητές εναντίον του Υπουργού κι όχι οι ίδιοι. Έτσι φτάσαμε να κάνουν κατάληψη ακόμα και τα δημοτικά σχολεία.
-Σύμφωνα με την δημοσιογραφική μου έρευνα, στην Αθωνιάδα σχολή σήμερα υπηρετούν 2 μόνιμοι θεολόγοι καθηγητές, ενώ όλοι οι υπόλοιποι είναι αναπληρωτές. Το προηγούμενο σχολικό έτος 2010-2011 το Υπουργείο έστειλε εννέα αναπληρωτές καθηγητές, δηλ. 4 φιλολόγους, 1 μαθηματικό, 1 φυσικό, 1 πληροφορικό, 1 μουσικό και 1 αγγλικής. Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς 2011-2012 έστειλε ως αναπληρωτές 1 φιλόλογο, 1 μαθηματικό και 1 μουσικό, αν και οι μαθητές ήταν περισσότεροι (52) από πέρυσι (36) και ως εκ τούτου οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό είναι περισσότερες. Γιατί γίνεται αυτό;
Στη δημόσια εκπαίδευση, ο ελάχιστος αριθμός για να λειτουργήσει ένα Λύκειο είναι 60 μαθητές, περίπου. Δηλαδή αν εφαρμόζαμε όσα ισχύουν στην δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η Αθωνιάδα θα έπρεπε να έχει 120 μαθητές για να μην συγχωνευθεί με κάποιο άλλο σχολείο. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι οι 53 μαθητές είναι πολύ μακριά απ’ ότι θεωρείται ορθό τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για οικονομικούς λόγους. Θα πρέπει κάποιος να απαντήσει γιατί είναι σωστό να υπάρχει τέτοια διαφορετική μεταχείριση μεταξύ ενός δημόσιου σχολείου και ενός εκκλησιαστικού σχολείου. Όσον αφορά τους αναπληρωτές, να σας πω ότι το 2010-2011 δόθηκαν πιστώσεις στην εκκλησιαστική εκπαίδευση για 49 αναπληρωτές εκ των οποίων οι 9 διατέθηκαν στην Αθωνιάδα, δηλαδή το 18%. Το 2011-2012 δόθηκαν πιστώσεις για 14 θέσεις εκ των οποίων οι 3 διατέθηκαν στην Αθωνιάδα, δηλαδή το 21%. Φαντάζομαι ότι θα ρωτήσετε γιατί μειώθηκαν οι πιστώσεις. Κύριε Θεοχάρη, το 2009 η χώρα ξόδευε 21,5 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από όσα εισέπραττε. Δηλαδή, για να δώσουμε το παράδειγμα μιας οικογένειας στην οποία μάλιστα δουλεύει μόνο ο πατέρας και πρέπει να συντηρήσει και τους υπερήλικες γονείς ενώ τα παιδιά είναι άνεργα, ξόδευε 1220 ευρώ ενώ στο σπίτι έμπαιναν 1000 ευρώ και είχε χρέος στην τράπεζα 350.000 ευρώ. Η σωστή, η κρίσιμη ερώτηση είναι γιατί δεν στελεχώθηκε με μόνιμους εκπαιδευτικούς η Αθωνιάδα Σχολή την εποχή των παχέων αγελάδων, όταν το δανεικό χρήμα έρεε ως ποταμός. Τώρα που το ποτάμι στέρεψε, ζητάτε ευθύνες από εκείνους που προσπαθούν να μην γίνει έρημος η χώρα όλη;
-Μάλιστα, ακούστηκαν κάποιες φωνές που λένε ότι η ιστορική σχολή της Αθωνιάδας σχεδιάζεται να υποβαθμιστεί προκειμένου κάποια στιγμή να ιδιωτικοποιηθεί…
Οι θεωρίες συνωμοσίας ανθούν πάντα σε εποχές κρίσης. Πάντως τα στοιχεία που κι εσείς αναφέρετε, δείχνουν ότι δεν χρειάζεται κάποιο σχέδιο υποβάθμισης της Αθωνιάδας. Αρκεί η περιγραφή της σημερινής κατάστασης και η αναφορά σε θέματα κόστους. Κύριε Θεοχάρη, ιδιωτικοποίηση σημαίνει πώληση. Πώς είναι δυνατόν να μιλά κάποιος για πώληση ενός σχολείου και μάλιστα της Αθωνιάδας; Είναι εξωφρενικό. Αυτό που, ίσως, φοβάται εκείνος που λέει τέτοια τερατώδη ψέματα και επιλέγει ακραίες διατυπώσεις για να φοβίσει και να τρομοκρατήσει κι άλλους, είναι το ενδεχόμενο η Πολιτεία να προτείνει κάποια στιγμή στην Ιερά Κοινότητα να αναλάβει εκείνη το κόστος και την πλήρη ευθύνη της Αθωνιάδας Σχολής ώστε να εκλείψουν και οι τριβές για το ποιος και πώς διορίζεται. Αυτό όμως δεν είναι ιδιωτικοποίηση, είναι η επιστροφή της ιστορικής σχολής στον φυσικό της κάτοχο. Πάντως, για να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, τέτοιο σενάριο δεν το εξετάζει το Υπουργείο.
-«Η Σχολική Εφορεία της Αθωνιάδας επιθυμεί να παρακάμπτεται ο πίνακας και να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί της δικής της επιλογής, γεγονός που αντίκειται στο νόμο και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να γίνει δεκτό από την Υπηρεσία», αναφέρεται στο δελτίο τύπου. Μα βάση τον ισχύοντα νόμο 3848/2010 που αφορά και τις προσλήψεις στην Αθωνιάδα, προβλέπεται προηγούμενη έγκριση της Ιεράς Κοινότητας και όχι της σχολικής εφορείας…
Κύριε Θεοχάρη, ο νόμος 3848/2010 προσδιορίζει ως εγκριτικό όργανο την Ιερά Επιστασία όχι την Ιερά Κοινότητα. Ειδικότερα, σύμφωνα με την κανονιστική διάταξη περί της Αθωνιάδας Ακαδημίας (ΦΕΚ 765/31-12-1987), η Αθωνιάδα εποπτεύεται γενικώς από την Ιερά Κοινότητα και ειδικώς από την τριμελή Εφορεία. Υποθέτω ότι η Εφορεία έχει την ευθύνη της εισήγησης για όσα αφορούν την Αθωνιάδα και ότι η Ιερά Επιστασία αλλά και η Ιερά Κοινότητα εμπιστεύονται τις εισηγήσεις της, όπως είναι φυσικό να γίνεται. Γι’ αυτό και αναφέρθηκα στην Εφορεία. Να πάμε όμως στο πραγματικό ζήτημα που είναι εστία μόνιμης τριβής. Άλλο πράγμα είναι η έγκριση και άλλο πράγμα είναι ο εκ προθέσεως αποκλεισμός υποψηφίων με στόχο να προσληφθούν συγκεκριμένοι που έπονται στον πίνακα αξιολόγησης γιατί, πολύ απλά, έχουν λιγότερα μόρια. Η Ιερά Κοινότητα επιθυμεί την πρόσληψη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πίνακας μοριοδότησης. Αυτό δεν γίνεται γιατί ο νόμος είναι σαφής. Η Πολιτεία, πλέον, προσλαμβάνει εκείνον που προηγείται στον πίνακα μοριοδότησης. Αν η Ιερά Κοινότητα έχει σοβαρούς και τεκμηριωμένους λόγους εξ αιτίας των οποίων δεν μπορεί να γίνει δεκτός, τότε το Υπουργείο έχει την ευθύνη να προχωρήσει στον επόμενο. Σοβαροί και τεκμηριωμένοι είναι οι λόγοι που θα πείσουν το δικαστήριο ότι καλώς δεν έγινε δεκτός στο Άγιο Όρος ο αποπεμφθείς όταν εκείνος στραφεί δικαστικώς κατά της Ελληνικής Πολιτείας, της Αθωνιάδας Σχολής και της Ιεράς Επιστασίας. Γιατί αν προσφύγει κάποιος στα Δικαστήρια και κερδίσει μια τέτοια δίκη, δεν θέλω να σκεφθώ τι πόρτες και παράθυρα ανοίγουν. Η ευθύνη για μια τέτοια εξέλιξη δεν θα βαρύνει την Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων. Σε μια εποχή άγριας και ανελέητης ανεργίας, μια θέση εργασίας στο Δημόσιο έχει άλλες διαστάσεις και σημασία. Ο νόμος δεν δίνει το δικαίωμα να αποκλείσεις κάποιον που έχει περισσότερα μόρια μόνο και μόνο γιατί προτιμάς εκείνον που δίδασκε την προηγούμενη χρονιά. Αν η Ιερά Κοινότητα θέλει να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο για τους εκπαιδευτικούς της Αθωνιάδας, αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει σύμφωνα με το νόμο. Αν θεωρεί ότι ο νόμος δεν είναι σωστός ή ότι έχει ατέλειες, διότι οι νόμοι είναι δημιουργήματα ανθρώπων και άρα ατελείς, έχει κάθε δικαίωμα να ζητήσει την αλλαγή του. Όσο όμως δεν αλλάζει ο νόμος, το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο να τον εφαρμόζει.
- Θεωρείται ότι για τη μη κάλυψη των εν λόγων κενών έχει ευθύνη η Ιερά Κοινότητα;
Δεν είναι ευθύνη της Ιεράς Κοινότητας η μη κάλυψη των κενών στο σχολείο. Είναι ευθύνη του Υπουργείου. Όπως και δεν είναι ευθύνη του Υπουργείου όταν κάποιος εκπαιδευτικός αναιτιολογήτως δεν γίνεται δεκτός στην Αθωνιάδα από την Ιερά Κοινότητα ή όταν κάποιος οδηγείται στην έξοδο.
- Πάντως λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου, στο ΄Αγιο Όρος ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσαρμόζεται στις συνθήκες της Αθωνικής πολιτείας και όχι το αντίθετο. Έτσι δεν είναι; Διότι κατά καιρούς υπηρέτησαν και εκπαιδευτικοί που δεν έδειξαν τον κατάλληλο σεβασμό στο περιβάλλον.
Για τα αυτονόητα δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε. Το ζήτημα είναι πώς τα αυτονόητα μετουσιώνονται σε πράξεις μέσα στα πλαίσια των νόμων διότι το Άγιο Όρος είναι τμήμα της ελληνικής επικράτειας, όχι ανεξάρτητο κράτος.
6- Τι φταίει άραγε και δεν φαίνεται να υπάρχει η κατάλληλη συνεννόηση ως προς την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν; Ποιος έχει την ευθύνη; Πλησιάζουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς και δεν έχουν πληρωθεί κενά βασικών ειδικοτήτων, όπως είναι φιλόλογος, αγγλικών και Πληροφορικής…
Στην Αθωνιάδα υπηρετούν δύο φιλόλογοι, οι ώρες διδασκαλίας καλύπτονται. Τόσο η Σχολική Εφορεία όσο και η αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου έχουν επιδείξει κάθε καλή διάθεση συνεργασίας. Όμως η πραγματικότητα δεν αλλάζει με βάση την καλή μας διάθεση. Οι πιστώσεις για τις θέσεις των αναπληρωτών ήταν συγκεκριμένες. Μετά, λοιπόν, την πρώτη διαδικασία για αποσπάσεις και την πρόσληψη αναπληρωτών, ο μόνος τρόπος που απέμενε για την κάλυψη των υπόλοιπων κενών, ήταν νέες προσκλήσεις για επιπλέον αποσπάσεις εκπαιδευτικών. Το Υπουργείο έκανε τα πάντα ώστε να βρεθούν εκπαιδευτικοί και, φυσικά, ενέκρινε τις αποσπάσεις όσων υπέβαλλαν σχετική αίτηση. Έτσι λύθηκε και το πρόβλημα της Γ’ Λυκείου χωρίς να μεταφερθούν οι μαθητές στο Εκκλησιαστικό Λύκειο Νεαπόλεως. Η Υπηρεσία απέδειξε στην πράξη την διάθεσή της να στηρίξει την Αθωνιάδα και να συνεργαστεί με την Ιερά Κοινότητα. Και αυτό είναι προς τιμήν των υπαλλήλων και της Γενικής Διευθύντριας που εργάστηκαν με ζήλο και αφοσίωση.
- «Το μέλλον της Σχολής εξαρτάται κυρίως από την ίδια την Ιερά Κοινότητα», τι εννοείται;
Δεν νομίζω ότι είναι δυσνόητη η φράση μου ώστε να χρειάζεται περαιτέρω εξηγήσεις. Η Αθωνιάδα Σχολή συνδέεται αναπόσπαστα με το Άγιο Όρος. Άρα η Ιερά Κοινότητα είναι εκείνη που πρέπει να έχει την πρωτοβουλία να προτείνει ένα όραμα για το μέλλον της σχολής. Φυσικά η όποια πρότασή της θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις θέσεις και τις αντιλήψεις του Οικουμενικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως στον οποίο υπάγεται πνευματικώς.
-Ποιο είναι το όραμα του Υπουργείου Παιδείας για την ιστορική ακαδημία της Αθωνιάδας;
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και η Ιερά Κοινότητα πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο. Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε, εντός των συγκεκριμένων οικονομικών δυνατοτήτων, στην υλοποίηση ενός οράματος που πρέπει να εκκινεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το Άγιο Όρος. Υποχρέωσή μας όμως είναι να θέτουμε υπόψη της Ιεράς Κοινότητας τα πραγματικά δεδομένα ώστε να ενισχύουμε την δυνατότητά της να λαμβάνει τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις. Το Άγιο Όρος συνιστά ένα πνευματικό και ιστορικό μέγεθος που ξεφεύγει από τα ανθρώπινα. Όποιος, λοιπόν, μιλά για το Άγιο Όρος πρέπει πάντα να σκέφτεται ότι αναμετράται με χιλιάδες χρόνια ιστορίας και με μια πνευματικότητα που συνδέει αυθεντικά τα επίγεια με τα υπέργεια. Με μεγάλο σεβασμό λοιπόν, αισθάνομαι την ανάγκη να καταθέσω την προσωπική μου άποψη, διότι, πρώτα απ’ όλα, θέλω να έχω τη συνείδησή μου ήσυχη. Η ιστορική και με τόσο μεγάλη προσφορά στον ελληνισμό και την Ορθοδοξία, Αθωνιάδα Σχολή με τη μορφή και τη στόχευση που έχει σήμερα, δύσκολα θα έχει μέλλον αντάξιο της ιστορίας της, ακόμα και αν αύριο το πρωί το Κράτος αποφάσιζε να την χρηματοδοτήσει αφειδώς. Το ουσιαστικό ερώτημα είναι ποιες ανάγκες εξυπηρετεί, ποιες ανάγκες καλύπτει ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εντός του Αγίου Όρους στην εποχή μας. Ειδικότερα η ύπαρξη Γυμνασίου Αρρένων εντός του Αγίου Όρους με τους μαθητές να είναι οικότροφοι, είναι ξεκάθαρα αντιπαιδαγωγική. Πρόκειται για παιδιά 12 ετών. Υπενθυμίζω ότι ένα ανήλικο παιδί απλώς για να μπει, όχι για να μείνει, στο Άγιο Όρος χρειάζεται τη συνοδεία του νόμιμου κηδεμόνα του. Νομίζω ότι θα άξιζε τον κόπο να αναρωτηθούμε μήπως θα ήταν ορθότερη στρατηγική επιλογή, το κέντρο βάρους να μετακινηθεί στη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Στο Άγιο Όρος μονάζουν συνέλληνες που γνωρίζουν τα της εκπαίδευσης, που έχουν όραμα, που αντιλαμβάνονται τις προκλήσεις των καιρών. Η Αθωνιάδα Σχολή πρέπει να είναι ένα διαμάντι στο στέμμα της Ορθοδοξίας παγκοσμίως. Πρέπει να είναι το πιο λαμπρό διαμάντι, όχι η σκιά ενός ένδοξου παρελθόντος.
Εστάλη από http://agioritikovima.gr/
- Τα κενά στις θέσεις εκπαιδευτικών δεν μπορούν να καλυφθούν με τη πλήρωση αναπληρωτών αντί των αποσπάσεων; Αν όχι, γιατί;
Κύριε Θεοχάρη οι αποσπάσεις προηγούνται χρονικά της πρόσληψης αναπληρωτών διότι, όπως είναι λογικό, δεν είναι δυνατόν το Κράτος να πληρώνει μισθούς σε εκπαιδευτικούς που είναι υπεράριθμοι σε μια περιοχή, δηλαδή δεν διδάσκουν για λόγους ανεξάρτητους της βούλησής τους, και ταυτοχρόνως να προσλαμβάνει άλλους να διδάξουν τα ίδια μαθήματα. Το λογικό και εκείνο που δείχνει σεβασμό στα χρήματα του ελληνικού λαού είναι πρώτα να μετακινήσεις τους υπεράριθμους με αποσπάσεις και μετά να προσλάβεις προσωπικό. Αν επιλεγόταν ο άφρων δρόμος των μαζικών προσλήψεων, φυσικά και θα μπορούσαν να καλυφθούν όλα τα κενά της Αθωνιάδας με αναπληρωτές. Όποιος το προτείνει, πρέπει επίσης να πει πού θα βρεθούν τα χρήματα. Άλλος τρόπος θα ήταν να κατανείμουμε τις θέσεις των αναπληρωτών έτσι ώστε πρώτα να καλυφθούν οι ανάγκες της Αθωνιάδας Σχολής και μετά των υπόλοιπων εκκλησιαστικών σχολείων. Αυτή όμως είναι μια απόφαση που ξεπερνά την Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων.
Το 1996 στην Αθωνιάδα σχολή φοιτούσαν 56 μαθητές και το 2012 μόλις 22. Στην Γ' Λυκείου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου, φοιτούν οκτώ μαθητές.
2-Στο πρόσφατο δελτίο τύπου σας υποστηρίζεται ότι στη σχολή τη φετινή χρονιά φοιτούν 22 μαθητές. Ο πραγματικός αριθμός είναι 52, όπως εξηγούν οι μαθητές οι οποίοι σημειώνουν ότι οι ηλικίες των μαθητών της Γ ΄ Λυκείου είναι 18-20 ετών και μόνο ένας είναι 40. Πως έγινε αυτό;
53 είναι οι μαθητές που φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας. Το δελτίο τύπου αναφερόταν στους μαθητές του Λυκείου. Πάντως, αντιλαμβάνεστε ότι κανονικά 53 μαθητές είναι δύο τάξεις ενός Γυμνασίου, όχι οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου μαζί. Και μόνο αυτός ο αριθμός δείχνει την αποτυχία του συστήματος. Όσον αφορά τις ηλικίες των μαθητών, η πηγή είναι οι υπεύθυνες δηλώσεις που υπέβαλλαν οι ίδιοι. Αναρωτιέμαι πάντως αν ταιριάζει στους μαθητές ενός εκκλησιαστικού σχολείου, εκ των οποίων ορισμένοι είναι και μοναχοί, να ακολουθούν τις συνδικαλιστικές τακτικές και πρακτικές του ακροαριστερού μαθητικού κινήματος. Το επικοινωνιακό παιχνίδι «καλοί και αγνοί μαθητές» εναντίον «σκληρού και άκαρδου Υπουργείου» είναι παλιό και ταιριάζει στις εποχές που υπήρχαν χρήματα. Στη χώρα μας εμφανίστηκε όταν οι επικεφαλής συνδικαλιστές των καθηγητών κατάλαβαν ότι για τις κάμερες ήταν πιο αποτελεσματικό να επιτίθενται οι μαθητές εναντίον του Υπουργού κι όχι οι ίδιοι. Έτσι φτάσαμε να κάνουν κατάληψη ακόμα και τα δημοτικά σχολεία.
-Σύμφωνα με την δημοσιογραφική μου έρευνα, στην Αθωνιάδα σχολή σήμερα υπηρετούν 2 μόνιμοι θεολόγοι καθηγητές, ενώ όλοι οι υπόλοιποι είναι αναπληρωτές. Το προηγούμενο σχολικό έτος 2010-2011 το Υπουργείο έστειλε εννέα αναπληρωτές καθηγητές, δηλ. 4 φιλολόγους, 1 μαθηματικό, 1 φυσικό, 1 πληροφορικό, 1 μουσικό και 1 αγγλικής. Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς 2011-2012 έστειλε ως αναπληρωτές 1 φιλόλογο, 1 μαθηματικό και 1 μουσικό, αν και οι μαθητές ήταν περισσότεροι (52) από πέρυσι (36) και ως εκ τούτου οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό είναι περισσότερες. Γιατί γίνεται αυτό;
Στη δημόσια εκπαίδευση, ο ελάχιστος αριθμός για να λειτουργήσει ένα Λύκειο είναι 60 μαθητές, περίπου. Δηλαδή αν εφαρμόζαμε όσα ισχύουν στην δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η Αθωνιάδα θα έπρεπε να έχει 120 μαθητές για να μην συγχωνευθεί με κάποιο άλλο σχολείο. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι οι 53 μαθητές είναι πολύ μακριά απ’ ότι θεωρείται ορθό τόσο για παιδαγωγικούς όσο και για οικονομικούς λόγους. Θα πρέπει κάποιος να απαντήσει γιατί είναι σωστό να υπάρχει τέτοια διαφορετική μεταχείριση μεταξύ ενός δημόσιου σχολείου και ενός εκκλησιαστικού σχολείου. Όσον αφορά τους αναπληρωτές, να σας πω ότι το 2010-2011 δόθηκαν πιστώσεις στην εκκλησιαστική εκπαίδευση για 49 αναπληρωτές εκ των οποίων οι 9 διατέθηκαν στην Αθωνιάδα, δηλαδή το 18%. Το 2011-2012 δόθηκαν πιστώσεις για 14 θέσεις εκ των οποίων οι 3 διατέθηκαν στην Αθωνιάδα, δηλαδή το 21%. Φαντάζομαι ότι θα ρωτήσετε γιατί μειώθηκαν οι πιστώσεις. Κύριε Θεοχάρη, το 2009 η χώρα ξόδευε 21,5 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από όσα εισέπραττε. Δηλαδή, για να δώσουμε το παράδειγμα μιας οικογένειας στην οποία μάλιστα δουλεύει μόνο ο πατέρας και πρέπει να συντηρήσει και τους υπερήλικες γονείς ενώ τα παιδιά είναι άνεργα, ξόδευε 1220 ευρώ ενώ στο σπίτι έμπαιναν 1000 ευρώ και είχε χρέος στην τράπεζα 350.000 ευρώ. Η σωστή, η κρίσιμη ερώτηση είναι γιατί δεν στελεχώθηκε με μόνιμους εκπαιδευτικούς η Αθωνιάδα Σχολή την εποχή των παχέων αγελάδων, όταν το δανεικό χρήμα έρεε ως ποταμός. Τώρα που το ποτάμι στέρεψε, ζητάτε ευθύνες από εκείνους που προσπαθούν να μην γίνει έρημος η χώρα όλη;
-Μάλιστα, ακούστηκαν κάποιες φωνές που λένε ότι η ιστορική σχολή της Αθωνιάδας σχεδιάζεται να υποβαθμιστεί προκειμένου κάποια στιγμή να ιδιωτικοποιηθεί…
Οι θεωρίες συνωμοσίας ανθούν πάντα σε εποχές κρίσης. Πάντως τα στοιχεία που κι εσείς αναφέρετε, δείχνουν ότι δεν χρειάζεται κάποιο σχέδιο υποβάθμισης της Αθωνιάδας. Αρκεί η περιγραφή της σημερινής κατάστασης και η αναφορά σε θέματα κόστους. Κύριε Θεοχάρη, ιδιωτικοποίηση σημαίνει πώληση. Πώς είναι δυνατόν να μιλά κάποιος για πώληση ενός σχολείου και μάλιστα της Αθωνιάδας; Είναι εξωφρενικό. Αυτό που, ίσως, φοβάται εκείνος που λέει τέτοια τερατώδη ψέματα και επιλέγει ακραίες διατυπώσεις για να φοβίσει και να τρομοκρατήσει κι άλλους, είναι το ενδεχόμενο η Πολιτεία να προτείνει κάποια στιγμή στην Ιερά Κοινότητα να αναλάβει εκείνη το κόστος και την πλήρη ευθύνη της Αθωνιάδας Σχολής ώστε να εκλείψουν και οι τριβές για το ποιος και πώς διορίζεται. Αυτό όμως δεν είναι ιδιωτικοποίηση, είναι η επιστροφή της ιστορικής σχολής στον φυσικό της κάτοχο. Πάντως, για να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, τέτοιο σενάριο δεν το εξετάζει το Υπουργείο.
-«Η Σχολική Εφορεία της Αθωνιάδας επιθυμεί να παρακάμπτεται ο πίνακας και να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί της δικής της επιλογής, γεγονός που αντίκειται στο νόμο και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να γίνει δεκτό από την Υπηρεσία», αναφέρεται στο δελτίο τύπου. Μα βάση τον ισχύοντα νόμο 3848/2010 που αφορά και τις προσλήψεις στην Αθωνιάδα, προβλέπεται προηγούμενη έγκριση της Ιεράς Κοινότητας και όχι της σχολικής εφορείας…
Κύριε Θεοχάρη, ο νόμος 3848/2010 προσδιορίζει ως εγκριτικό όργανο την Ιερά Επιστασία όχι την Ιερά Κοινότητα. Ειδικότερα, σύμφωνα με την κανονιστική διάταξη περί της Αθωνιάδας Ακαδημίας (ΦΕΚ 765/31-12-1987), η Αθωνιάδα εποπτεύεται γενικώς από την Ιερά Κοινότητα και ειδικώς από την τριμελή Εφορεία. Υποθέτω ότι η Εφορεία έχει την ευθύνη της εισήγησης για όσα αφορούν την Αθωνιάδα και ότι η Ιερά Επιστασία αλλά και η Ιερά Κοινότητα εμπιστεύονται τις εισηγήσεις της, όπως είναι φυσικό να γίνεται. Γι’ αυτό και αναφέρθηκα στην Εφορεία. Να πάμε όμως στο πραγματικό ζήτημα που είναι εστία μόνιμης τριβής. Άλλο πράγμα είναι η έγκριση και άλλο πράγμα είναι ο εκ προθέσεως αποκλεισμός υποψηφίων με στόχο να προσληφθούν συγκεκριμένοι που έπονται στον πίνακα αξιολόγησης γιατί, πολύ απλά, έχουν λιγότερα μόρια. Η Ιερά Κοινότητα επιθυμεί την πρόσληψη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πίνακας μοριοδότησης. Αυτό δεν γίνεται γιατί ο νόμος είναι σαφής. Η Πολιτεία, πλέον, προσλαμβάνει εκείνον που προηγείται στον πίνακα μοριοδότησης. Αν η Ιερά Κοινότητα έχει σοβαρούς και τεκμηριωμένους λόγους εξ αιτίας των οποίων δεν μπορεί να γίνει δεκτός, τότε το Υπουργείο έχει την ευθύνη να προχωρήσει στον επόμενο. Σοβαροί και τεκμηριωμένοι είναι οι λόγοι που θα πείσουν το δικαστήριο ότι καλώς δεν έγινε δεκτός στο Άγιο Όρος ο αποπεμφθείς όταν εκείνος στραφεί δικαστικώς κατά της Ελληνικής Πολιτείας, της Αθωνιάδας Σχολής και της Ιεράς Επιστασίας. Γιατί αν προσφύγει κάποιος στα Δικαστήρια και κερδίσει μια τέτοια δίκη, δεν θέλω να σκεφθώ τι πόρτες και παράθυρα ανοίγουν. Η ευθύνη για μια τέτοια εξέλιξη δεν θα βαρύνει την Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων. Σε μια εποχή άγριας και ανελέητης ανεργίας, μια θέση εργασίας στο Δημόσιο έχει άλλες διαστάσεις και σημασία. Ο νόμος δεν δίνει το δικαίωμα να αποκλείσεις κάποιον που έχει περισσότερα μόρια μόνο και μόνο γιατί προτιμάς εκείνον που δίδασκε την προηγούμενη χρονιά. Αν η Ιερά Κοινότητα θέλει να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο για τους εκπαιδευτικούς της Αθωνιάδας, αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει σύμφωνα με το νόμο. Αν θεωρεί ότι ο νόμος δεν είναι σωστός ή ότι έχει ατέλειες, διότι οι νόμοι είναι δημιουργήματα ανθρώπων και άρα ατελείς, έχει κάθε δικαίωμα να ζητήσει την αλλαγή του. Όσο όμως δεν αλλάζει ο νόμος, το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο να τον εφαρμόζει.
- Θεωρείται ότι για τη μη κάλυψη των εν λόγων κενών έχει ευθύνη η Ιερά Κοινότητα;
Δεν είναι ευθύνη της Ιεράς Κοινότητας η μη κάλυψη των κενών στο σχολείο. Είναι ευθύνη του Υπουργείου. Όπως και δεν είναι ευθύνη του Υπουργείου όταν κάποιος εκπαιδευτικός αναιτιολογήτως δεν γίνεται δεκτός στην Αθωνιάδα από την Ιερά Κοινότητα ή όταν κάποιος οδηγείται στην έξοδο.
- Πάντως λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου, στο ΄Αγιο Όρος ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσαρμόζεται στις συνθήκες της Αθωνικής πολιτείας και όχι το αντίθετο. Έτσι δεν είναι; Διότι κατά καιρούς υπηρέτησαν και εκπαιδευτικοί που δεν έδειξαν τον κατάλληλο σεβασμό στο περιβάλλον.
Για τα αυτονόητα δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε. Το ζήτημα είναι πώς τα αυτονόητα μετουσιώνονται σε πράξεις μέσα στα πλαίσια των νόμων διότι το Άγιο Όρος είναι τμήμα της ελληνικής επικράτειας, όχι ανεξάρτητο κράτος.
6- Τι φταίει άραγε και δεν φαίνεται να υπάρχει η κατάλληλη συνεννόηση ως προς την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν; Ποιος έχει την ευθύνη; Πλησιάζουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς και δεν έχουν πληρωθεί κενά βασικών ειδικοτήτων, όπως είναι φιλόλογος, αγγλικών και Πληροφορικής…
Στην Αθωνιάδα υπηρετούν δύο φιλόλογοι, οι ώρες διδασκαλίας καλύπτονται. Τόσο η Σχολική Εφορεία όσο και η αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου έχουν επιδείξει κάθε καλή διάθεση συνεργασίας. Όμως η πραγματικότητα δεν αλλάζει με βάση την καλή μας διάθεση. Οι πιστώσεις για τις θέσεις των αναπληρωτών ήταν συγκεκριμένες. Μετά, λοιπόν, την πρώτη διαδικασία για αποσπάσεις και την πρόσληψη αναπληρωτών, ο μόνος τρόπος που απέμενε για την κάλυψη των υπόλοιπων κενών, ήταν νέες προσκλήσεις για επιπλέον αποσπάσεις εκπαιδευτικών. Το Υπουργείο έκανε τα πάντα ώστε να βρεθούν εκπαιδευτικοί και, φυσικά, ενέκρινε τις αποσπάσεις όσων υπέβαλλαν σχετική αίτηση. Έτσι λύθηκε και το πρόβλημα της Γ’ Λυκείου χωρίς να μεταφερθούν οι μαθητές στο Εκκλησιαστικό Λύκειο Νεαπόλεως. Η Υπηρεσία απέδειξε στην πράξη την διάθεσή της να στηρίξει την Αθωνιάδα και να συνεργαστεί με την Ιερά Κοινότητα. Και αυτό είναι προς τιμήν των υπαλλήλων και της Γενικής Διευθύντριας που εργάστηκαν με ζήλο και αφοσίωση.
- «Το μέλλον της Σχολής εξαρτάται κυρίως από την ίδια την Ιερά Κοινότητα», τι εννοείται;
Δεν νομίζω ότι είναι δυσνόητη η φράση μου ώστε να χρειάζεται περαιτέρω εξηγήσεις. Η Αθωνιάδα Σχολή συνδέεται αναπόσπαστα με το Άγιο Όρος. Άρα η Ιερά Κοινότητα είναι εκείνη που πρέπει να έχει την πρωτοβουλία να προτείνει ένα όραμα για το μέλλον της σχολής. Φυσικά η όποια πρότασή της θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις θέσεις και τις αντιλήψεις του Οικουμενικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως στον οποίο υπάγεται πνευματικώς.
-Ποιο είναι το όραμα του Υπουργείου Παιδείας για την ιστορική ακαδημία της Αθωνιάδας;
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και η Ιερά Κοινότητα πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο. Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε, εντός των συγκεκριμένων οικονομικών δυνατοτήτων, στην υλοποίηση ενός οράματος που πρέπει να εκκινεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το Άγιο Όρος. Υποχρέωσή μας όμως είναι να θέτουμε υπόψη της Ιεράς Κοινότητας τα πραγματικά δεδομένα ώστε να ενισχύουμε την δυνατότητά της να λαμβάνει τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις. Το Άγιο Όρος συνιστά ένα πνευματικό και ιστορικό μέγεθος που ξεφεύγει από τα ανθρώπινα. Όποιος, λοιπόν, μιλά για το Άγιο Όρος πρέπει πάντα να σκέφτεται ότι αναμετράται με χιλιάδες χρόνια ιστορίας και με μια πνευματικότητα που συνδέει αυθεντικά τα επίγεια με τα υπέργεια. Με μεγάλο σεβασμό λοιπόν, αισθάνομαι την ανάγκη να καταθέσω την προσωπική μου άποψη, διότι, πρώτα απ’ όλα, θέλω να έχω τη συνείδησή μου ήσυχη. Η ιστορική και με τόσο μεγάλη προσφορά στον ελληνισμό και την Ορθοδοξία, Αθωνιάδα Σχολή με τη μορφή και τη στόχευση που έχει σήμερα, δύσκολα θα έχει μέλλον αντάξιο της ιστορίας της, ακόμα και αν αύριο το πρωί το Κράτος αποφάσιζε να την χρηματοδοτήσει αφειδώς. Το ουσιαστικό ερώτημα είναι ποιες ανάγκες εξυπηρετεί, ποιες ανάγκες καλύπτει ένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εντός του Αγίου Όρους στην εποχή μας. Ειδικότερα η ύπαρξη Γυμνασίου Αρρένων εντός του Αγίου Όρους με τους μαθητές να είναι οικότροφοι, είναι ξεκάθαρα αντιπαιδαγωγική. Πρόκειται για παιδιά 12 ετών. Υπενθυμίζω ότι ένα ανήλικο παιδί απλώς για να μπει, όχι για να μείνει, στο Άγιο Όρος χρειάζεται τη συνοδεία του νόμιμου κηδεμόνα του. Νομίζω ότι θα άξιζε τον κόπο να αναρωτηθούμε μήπως θα ήταν ορθότερη στρατηγική επιλογή, το κέντρο βάρους να μετακινηθεί στη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Στο Άγιο Όρος μονάζουν συνέλληνες που γνωρίζουν τα της εκπαίδευσης, που έχουν όραμα, που αντιλαμβάνονται τις προκλήσεις των καιρών. Η Αθωνιάδα Σχολή πρέπει να είναι ένα διαμάντι στο στέμμα της Ορθοδοξίας παγκοσμίως. Πρέπει να είναι το πιο λαμπρό διαμάντι, όχι η σκιά ενός ένδοξου παρελθόντος.
Εστάλη από http://agioritikovima.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)