Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο όρος Τεχνητή Νοημοσύνη αποδίδεται στον Τζόν Μακάρθι ο οποίος όρισε τον τομέα αυτό ως «την επιστήμη και μεθοδολογία της δημιουργίας νοητικών μηχανών».
Η ονομασία "Τεχνητή" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη"τεχνική".
ΕισαγωγήEdit
Ο όρος χρησιμοποιείται επίσης για να περιγράψει την νοημοσύνη όπως παρατηρείται σε τεχνητές (κατασκευασμένες από ανθρώπους, μη φυσικές) οντότητες. Καθώς "Τεχνητή Νοημοσύνη" είναι ο πλέον διαδεδομένος όρος, άλλοι, όπως π.χ. Υπολογιστική ή ΣυνθετικήΝοημοσύνη, έχουν προταθεί ως «πιο ακριβείς».
Οι όροι "Δυνατή και Αδύνατη Τεχνητή Νοημοσύνη" μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να κατατάξουν αυτά τα συστήματα σε μια πιο συγκεκριμένη κατηγορία. Η Τεχνητή Νοημοσύνη ερευνάται σε άλλες συναφείς επιστήμες όπως
- την Πληροφορική,
- την Ψυχολογία,
- τη Φιλοσοφία,
- τη Νευροφυσιολογία,
- τη Γλωσσολογία και
- τη Μηχανική,
με στόχο τη ευφυή συμπεριφορά, τη μάθηση και την προσαρμογή στο περιβάλλον και συνήθως εφαρμόζεται σε μηχανές ή υπολογιστές ειδικής κατασκευής.
Η έρευνα στη Τεχνητή Νοημοσύνη ασχολείται με τη δημιουργία μηχανών για αυτοματοποίηση έργων που απαιτούν ευφυή συμπεριφορά. Για αυτό το λόγο, η μελέτη έχει γίνει και κλάδος Εφαρμοσμένης Μηχανικής, που εστιάζεται στην παροχή λύσεων σε απτά προβλήματα όπως:
- τον έλεγχο μηχανών,
- την ανάγνωση γραφής,
- την κατανόηση ανθρώπινης γλώσσας,
- την αναγνώριση προσώπων κτλ.
Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η «κατανόηση». Έχουν κατασκευαστεί πολλές συσκευές που μπορούν να κάνουν απίστευτα πράγματα, αλλά κριτικοί της Τεχνητής Νοημοσύνης υποστηρίζουν οτι καμιά από αυτές δεν μπορεί πραγματικά να κατανοήσει.
ΙστορίαEdit
Κατά τις δεκαετίες του 70 και 80 η Τεχνητή Νοημοσύνη βίωσε ένα «Χειμώνα » λόγω της αποτυχίας να επιτευχθούν κάποιες προσδοκίες και της έλλειψης κυβερνητικής χρηματοδότησης.
Από το ‘90 η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει επηρεασθεί πολύ από τη θεωρία πιθανότητας και τις στατιστικές. Τα Μπεϋζιανά δίκτυα είναι η εστίαση αυτής της νέας μετακίνησης, που παρέχει τις συνδέσεις με τα πιο σχολαστικά θέματα των στατιστικών και την εφαρμοσμένη μηχανική όπως τα πρότυπα Markov και τα φίλτρα Kalman, και που γεφυρώνει τη διαίρεση μεταξύ των "τακτοποιημένων" και "ατημέλητων" προσεγγίσεων. Αυτή η νέα σχολή στη ΤΝ καλείται μερικές φορές Μηχανική Εκμάθηση. Τα τελευταία χρόνια έχουν δεί επίσης ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τη λήψη αποφάσεων μέσα σε περιβάλλον παιχνιδιού.
Σχολές σκέψηςEdit
Η τεχνητή νοημοσύνη χωρίζεται σε δύο μεγάλες σχολές σκέψης: τη συμβατική/συμβολική/λογική τεχνητή νοημοσύνη (conventional AI) και την υπολογιστική/συνθετική τεχνητή νοημοσύνη (computational AI).
Η συμβατική τεχνητή νοημοσύνη εμπλέκει μεθόδους μηχανικής μάθησης (machine learning), που χαρακτηρίζονται από αυστηρούς μαθηματικούς αλγόριθμους και στατιστικές μεθόδους ανάλυσης.
Διακρίνεται σε:
- Έμπειρα ή "Εξειδικευμένα συστήματα" (Expert systems), που εφαρμόζουν προγραμματισμένες ρουτίνες λογικής, σχεδιασμένες αποκλειστικά για μία συγκεκριμένη εργασία, προκειμένου να εξαχθεί κάποιο συμπέρασμα. Για το σκοπό αυτό, διεξάγεται επεξεργασία μεγάλων ποσοτήτων γνωστών πληροφοριών.
- Περιπτωσιακή Λογική (Case based reasoning). Η επίλυση ενός προβλήματος βασίζεται στην προηγούμενη επίλυση παρόμοιων προβλημάτων.
- Βαϊανά Δίκτυα (Bayesian networks). Βασίζονται στη στατιστική ανάλυση για τη λήψη αποφάσεων.
- Συμπεριφορική Τεχνητή Νοημοσύνη (Behavior based AI). Μέθοδος τεμαχισμού της λογικής διαδικασίας και στη συνέχεια χειροκίνητης οικοδόμησης του αποτελέσματος.
Η υπολογιστική τεχνητή νοημοσύνη βασίζεται στη μάθηση μέσω επαναληπτικών διαδικασιών (ρύθμιση παραμέτρων). Η μάθηση βασίζεται σε εμπειρικά δεδομένα και σε μη-συμβολικές μεθόδους.
Διακρίνεται σε:
- Τεχνητά νευρωνικά δίκτυα (Artificial neural networks) με πολύ ισχυρές δυνατότητες αναγνώρισης προτύπων(pattern recognition). Προσομοιάζουν τη λειτουργία των νευρώνων των εμβίων όντων.
- Συστήματα Ασαφούς Λογικής (Fuzzy logic systems). Αποτελούν τεχνικές λήψης απόφασης κάτω από αβεβαιότητα. Βασίζονται στην ύπαρξη μη-αυστηρά διαχωρισμένων καταστάσεων, των οποίων η βαρύτητα λαμβάνεται υπόψη κατά περίπτωση. Υπάρχουν ήδη πολλές εφαρμογές των τεχνικών αυτών.
- Εξελικτική Υπολογιστική (Evolutionary computation). Η ανάπτυξή τους προέκυψε από τη μελέτη των έμβιων οργανισμών και αφορούν σε έννοιες όπως:
- του πληθυσμού,
- της μετάλλαξης και
- της φυσικής επιλογής (επιβίωση του πιο προσαρμοσμένου)
για την ακριβέστερη επίλυση ενός προβλήματος. Οι μέθοδοι αυτοί μπορούν να διακριθούν περαιτέρω σε εξελικτικούς αλγόριθμους (evolutionary algorithms) και σε νοημοσύνης σμήνους (swarm intelligence), όπως πχ οι αλγόριθμοι που προσομοιάζουν τη συμπεριφορά μίας κοινωνίας μυρμηγκιών.
Τέλος, υπάρχουν τα "υβριδικά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης" (hybrid intelligent systems) που συνδυάζουν μεταξύ τους τις δύο ανωτέρω κατηγορίες.
Ιστορική ΕξέλιξηEdit
Ο τομέας της Τεχνητής Νοημοσύνης έκανε την εμφάνισή του τη δεκαετία του 50. Από τότε, έχουν υπάρξει πολλά επιτεύγματα στην ιστορία της ΤΝ. Μερικές από τις πιό ξεχωριστές στιγμές περιλαμβάνουν:
Χρόνος | Εξέλιξη |
---|---|
1950 | Ο Τuring δημιουργεί τη δοκιμή Τούρινγκ (Turing test), που επιδιώκει να εξετάσει την ικανότητα μιας μηχανής να συμμετάσχει σε μια ανθρώπινη συνομιλία. |
1951 | Τα πρώτα προγράμματα ΤΝ γράφονται για τον υπολογιστή Ferranti Mark I στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ: ένα πρόγραμμα που παίζει ντάμα από τον Κρίστοφερ Στράκλι και ένα που παίζει σκάκι από τον Ντίτριχ Πρίνζ. |
1956 | Ο Τζόν Μακάρθι πλάθει τον όρο «Τεχνητή Νοημοσύνη» ως κύριο θέμα της διάσκεψης του Ντάρτμουθ. |
1958 | Ο Τζόν Μακάρθι εφευρίσκει την γλώσσα προγραμματισμού Lisp. |
1965 | Ο Έντουαρτ Φάιγκενμπαουμ ξεκινά το Dendral, μια δεκαετή προσπάθεια ανάπτυξης λογισμικού που θα συμπεράνει τη μοριακή δομή οργανικών ενώσεων χρησιμοποιώντας ενδείξεις επιστημονικών οργάνων. Ήταν το πρώτο Εξειδικευμένο Σύστημα (Expert System). |
1966 | Ιδρύεται το Εργαστήριο Μηχανικής Νοημοσύνης στο Εδιμβούργο – το πρώτο από μια σημαντική σειρά που οργανώνεται από τον Ντόναλντ Μίτσι και άλλους. |
1970 | Αναπτύσσεται το Planner και χρησιμοποιείται στο SHRDLU, μια εντυπωσιακή επίδειξη διάδρασης μεταξύ ανθρώπου και υπολογιστή. |
1971 | Ξεκινά εργασία πάνω στο σύστημα επαλήθευσης θεωριών Boyer-Moore στο Εδιμβούργο. |
1972 | Η γλώσσα προγραμματισμού Prolog αναπτύσσεται από τον Αλάν Κολμεροέρ. |
1973 | Ρομπότ συναρμολόγησης «Φρέντι» στο Εδιμβούργο: ένα ευπροσάρμοστο σύστημα συναρμολόγησης που ελέγχεται από υπολογιστές. |
1974 | Ο Τέντ Σόρτλιφ γράφει τη διατριβή του για το πρόγραμμα MYCIN (Stanford), το οποίο κατέδειξε μια πολύ πρακτική προσέγγιση στην ιατρική διάγνωση που βασίζεται σε κανόνες, και δουλεύει ακόμα και στην παρουσία της αβεβαιότητας. Ενώ δανείστηκε από το DENDRAL, οι ίδιές του συνεισφορές επηρέασαν έντονα το μέλλον των Εξιδεικευμένων συστημάτων, κατ’ εξοχήν των εμπορικών συστημάτων. |
1991 | Η εφαρμογή σχεδίασης ενεργειών DART χρησιμοποιείται αποτελεσματικά στον πρώτο Πόλεμο του Κόλπου και ανταμείβει 30 χρόνια έρευνας στην ΤΝ του Αμερικανικού στρατού. |
1994 | Ντίκμαννς και Ντάιμλερ-Μπένζ οδηγούν περισσότερο από 1000χμ σε μια εθνική οδό του Παρισιού υπό συνθήκες βαρείας κυκλοφορίας και σε ταχύτητες ως και 130 km/h. Επιδεικνύουν αυτόνομη οδήγηση σε ελεύθερες παρόδους, οδήγηση σε συνοδεία, αλλαγή παρόδων και αυτόματη προσπέραση άλλων οχημάτων. |
1997 | Ο υπολογιστής Deep Blue της IBM νικά των παγκόσμιο πρωταθλητή σκακιού Γκάρι Κασπάροβ. |
1998 | Κυκλοφορεί ο Φέρμπι της Tiger Electronics και γίνεται η πρώτη επιτυχημένη εμφάνιση Τεχνητής Νοημοσύνης σε οικιακό περιβάλλον. |
1999 | Η Sony λανσάρει το AIBO, που είναι ένα από τα πρώτα κατοικίδια ΤΝ που είναι επίσης αυτόνομα. |
2004 | Η DARPA ξεκινά το DARPA Grand Challenge («Μεγάλη Πρόκληση DARPA»), που προκαλεί τους συμμετέχοντες να δημιουργήσουν αυτόνομα οχήματα για ένα χρηματικό βραβείο. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)