Local = Τοπική
Agenda (από το λατινικό agere (κάνω κάτι)) = Τα πράγματα που έχω να κάνω
21 : Ο αριθμός 21 που αντικατοπτρίζει τον 21ο αιώνα
Local Agenda 21 = Tα πράγματα που πρέπει να γίνουν τον 21ο αιώνα στην χώρα μας και παγκοσμίως. Η διεθνής κοινότητα θορυβημένη από τις προγνώσεις για τις παγκόσμιες οικολογικές καταστροφές, ευαισθητοποιημένη από ειδήσεις για την αλλαγή των καιρικών συνθηκών, λόγω της αύξησης της τρύπας του όζοντος και του φαινομένου του θερμοκηπίου και ταυτόχρονα ενθαρρυμένη από το τέλος του ψυχρού πολέμου, άδραξε τη ευκαιρία για τη δημιουργία μιας νέας ιστορικής δυναμικής στον τομέα της παγκόσμιας συνεργασίας μεταξύ των άλλοτε σε διαφορετικά στρατόπεδα ευρισκόμενων κρατών. Διότι μόνο μέσα από μια οικουμενική συμμαχία και συνεργασία είναι εφικτό να βρεθούν μακροχρόνιες και βιώσιμες |
[Τελική Έκθεση]
Στο συνέδριο αυτό υπογράφηκαν διάφορα Ντοκουμέντα μεταξύ αυτών και αυτό που ονομάζεται Agenda 21. Στις περίπου 300 σελίδες και 41 κεφάλαια του αναγράφονται τα κεντρικά σημεία που αφορούν στην αντιμετώπιση των βασικών προβλημάτων του 21ο αιώνα σχετικά με την αειφόρο ανάπτυξη και τη σύνδεσή τους με το περιβάλλον, καθώς και τρόποι με τους οποίους η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να αντιδράσει, έτσι ώστε να αντιμετωπισθούν τα φλέγοντα ζητήματα.
Τα ΜΜΕ, έδειξαν τεράστιο και πρωτοφανές ενδιαφέρον και ανέδειξαν το συνέδριο του Ρίο ως το πολιτικό γεγονός της χρονιάς, όπου για πρώτη φορά βρήκαν τόση μεγάλη απήχηση θέματα που άπτονται των περιβαλλοντικών και αναπτυξιακών ζητημάτων.
Τελικά το ντοκουμέντο για την Agenda 21, το οποίο αποτέλεσε την απαρχή για την εφαρμογή της αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης ως ολοκληρωμένου εναλλακτικού κοινωνικού, οικονομικού και περιβαλλοντικού μοντέλου, για τον 21ο αιώνα, υπογράφτηκε από όλους (μεταξύ αυτών και την Ελλάδα). Η Agenda 21 μπορεί να δώσει μια μεγάλη ώθηση προς την σωστή την κατεύθυνση και πολλές χώρες έχουν ήδη προχωρήσει στην εφαρμογή της. |
LA21 ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, πολλές δυτικοευροπαικές
χώρες ξεκίνησαν, με αφορμή τα αποτελέσματα της επιτροπής του ΟΗΕ για
την ανάπτυξη και το περιβάλλον όπως και την υπογραφή το 1994 στην
διασκεψη ευρωπαικών δήμων και κοινοτήτων στο Ααλμποργκ της Δανίας, την
λεγόμενη Χάρτα του Ααλμποργκ και ιδιαίτερα μετά την συμφωνία για την
Ατζέντα 21, στους δήμους και της κοινότητες τους, την διεξαγωγή τοπικών
συμμετοχικών διατάξεων (Local Agenda 21), για την αντιμετώπιση των
κυριότερων προβλημάτων. Σήμερα έχουν φτάσει τα ποσοστά συμμετοχής των δήμων και κοινοτήτων στην διεξαγωγή LA 21, στις δυτικές |
- H ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας για τα θέματα της αειφόρου ανάπτυξης
- H συνηδειτοποίηση οτι υπάρχει αμεση και αμφίδρομη σχέση μεταξύ του τοπικού και του οικουμενικού γίγνεσθαι
- H συμμετοχή στην διαμόρφωση προτάσεων για την διασφάλιση της ποιότητας ζωής για της μελλοντικές γενεές
- H συμμετοχή στην διαμόρφωση προτάσεων για την αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων (συγκοινωνιακών, κοινωνικών, πολιτιστικών, ενεργειακών, κ.α)
- H συμμετοχή στην διαμόρφωση προτάσεων πολεοδομική, οικιστική, χωροταξική και στρατηγική ανάπτυξη του τόπου διαμονής
LA21 ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η υπογραφή της ελληνικής κυβέρνησης στα λεγόμενα ντοκουμέντα του παγκοσμίου συνεδρίου του Ριο, όπου κεντρικό θέμα ήταν „η ολοκληρομένη ανάπτυξη και το περιβάλλον στον 21 αιώνα“, μαζί με άλλες 177 χώρες, αποτέλεσε το πολιτικό και νομικό πλαίσιο για την εφαρμογή μιας τέτοιας πολιτικής ατζέντας στην ελληνική κοινωνία.
Ενώ σχετικά γρήγορα από την συμφωνία του Ρίο το 1992, έγινε η διεξαγωγή μιας Τοπικής Διάταξης 21 (LA 21), από τον δήμο Αμμαρουσίου - από το 1996 έως το 1998 - σε συνεργασία με τον δήμο Χαλανδρίου, (Βλέπε τελική τεχνική έκθεση Local Agenda 21, Μαρούσι Χαλάνδρι, Ιούλιος 1998) δυστιχώς όμως δεν υπήρχε η ανάλογη συνέχεια σε επόμενους δήμους η ΜΚΟ η περιφερειακές οργανώσεις.
Η διεξαγωγή έγεινε σε επίπεδο δημάρχων, δημοτικών συμβούλων και καποιων μερικών αντιπροσώπων. Ελειπε όμως η άμεση συμμετοχή των πολιτών, όπως αυτή αναγράφεται κατα γράμμα και κατά πνεύμα στην συμφωνία του Ριο για την Ατζέντα 21.
Το ότι έγινε άμεσα, μια εφαρμογή της LA 21, στους προαναφερόμενους ελληνικούς δήμους (Αμαρουσίου και Χαλανδρίου) είχε σίγουρα σχέση και με το γεγονός οτι αυτοί οι δυο δήμοι αποτελούσαν, στα πρόθηρα της Ολυμπιάδας του 2004, ενα πρότυπο ανάπτυξης, με ότι αυτό συνεπάγοταν για της αρχές των δήμων. (Να σημειώσουμε και να αναφέρουμε οτι η διεξαγωγής της Τοπικής Διάταξης 21, πραγματοποιήθηκε με την οικονομική υποστήριξη του ευρωπαικού προγράμματος LIFE / Βλέπε LIFE 95/GR/A31/GR/1018/ATT)
Συντελεστές στην υλοποίηση του προγράμματος, ήταν επίσης το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων (Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.), όπως και η ΚΕΔΚΕ. Το πρόγραμμα έληξε τον Ιούλιο του 1998. (Με δεδομένο ότι ο προγραμματισμός της υλοποίησης προέβλεπε εκτέλεση του έργου μέχρι το τέλος του ετους 1998, οι δραστηριότητες που περιγράφηκαν στην πρόταση ολοκληρώθηκαν νωρίτερα από ότι προβλεπόταν στο χρονοδιάγραμμα (Δεκέμβριος 1998) και εν όψει των δημοτικών εκλογών του Οκτωβρίου κρίθηκε τελικά σκόπιμη η παράδοση της τελικής έκθεσης ήδη τον Ιούλιο του 1998/ (Βλέπε τελική έκθεση).
Συνολικά καταγράφουμε σε όλο τον ελλαδικό χώρο από το 1992 και μετά (συμφωνία του Ριο και ένθεν) αυτή την μια και μοναδική διεξαγωγή της Local Agenda 21 (όταν π.χ στην Γερμανία, πάνω από 20% των δήμων και κοινοτήτων εφάρμοσαν την Ατζέντα 21). Εναντιθέση με αυτό, παρατηρούμε όμως μια διαμετρικά αντίθετη πρακτική στη χρησημοποίηση ορολογίας και περιεχομένου, στοιχείων και θέσεων που απορέουν από την LA 21 σε βαθμό μάλιστα πληθωριστικό. Εννοιες και ορολογίες που σχετίζονται άμεσα η έμμεσα με την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη, βρίσκουμε στον καθημερινό πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό λόγο. Σημειώνουμε δε οτι σχετικά με την κατάσταση της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης στην Ελλάδα, η Εκθεση που συντάσσει η χώρα καθε δυο χρόνια για την διεθνή Επιτροπή CSD του ΟΗΕ, και που μέχρι το 2004 βρισκόταν στην διεύθυνση του ΥΠΕΧΩΔΕ, πλέον βρίσκεται υπό την ευθύνη του γραφείου του πρωθυπουργού.
LA21 ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ-ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Σήμερα, το ξεθωριασμένο μοντέλο της δυτικής ανάπτυξης δεν μπορεί να βρεί εφαρμογή παρά μόνο σε λίγες περιπτώσεις. Επομένως, χρειαζόταν ένα νέο θεωρητικό και πρακτικό μοντέλο που θα προσέγγιζε όλη την υφήλιο και θα ανταποκρινόταν καλύτερα στις πραγματικές ανάγκες, τις κοινωνικοοικονομικές και περιβαλλοντικές προσδοκίες σε τοπικό και οικουμενικό επίπεδο. Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι οφθαλμοφανείς παγκόσμιες και τοπικές ανισότητες και αδικίες αλλά και η χαμένη δεκαετία του 1980, ώθησαν τους επιστήμονες και τους πολιτικούς στην αναζήτηση μιας διαφορετικού τύπου ανάπτυξης, φιλικής στο περιβάλλον και στον άνθρωπο. |
Ένα σύστημα αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης, εφαρμόζονταν ήδη από τον 14o αιώνα στην Γερμανία στον τομέα της ξυλείας και της δασοοικονομίας, όπου για την καθημερινή χρήση επιτρεπόταν να κοπούν τόσα δένδρα, όσα θα επέτρεπαν να υπάρχει παραγωγή και για τις επόμενες γενεές.
Το 1795 ο Georg Ludwig Hartig, σημείωνε: Die Walder sind so zu nutzen, "da? die Nachkommenschaft ebensoviel Vorteile daraus ziehen kann, als sich die jetzt lebende Generation zueignet." (Τα δάση να τα εκμεταλλευτούμε έτσι, ούτως ώστε τον πλούτο τους να τον καρπωθούν τόσο οι σημερινές όσο και οι επόμενες γενεές )
LA21 ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Μέλη του κέντρου εκπαίδευσης της χριστιανικής εργατικής νεολαίας, προετοιμάζουν εθελοντικά την κατασκευή φωτοβολταϊκού τόξου, για την παραγωγή ηλιακής φωτοβολταϊκής ενέργειας, που το δυναμικό της φτάνει τον χρόνο τα 3.000 κwh. Για κάθε κwh που παράγεται και διοχετεύεται στο εθνικό ενεργειακό δίκτυο , το κέντρο εκπαίδευσης νεολαίας ανταμοίβεται με 50 Σέντ, γεγονός που συμβάλει και στην οικονομική βιωσιμότητα του έργου.
Το κυβερνητικό πρόγραμμα προώθησης 100.000 σκεπών με φωτοβολταϊκά στην Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία, έχει συμβάλλει στην τεράστια ανάπτυξη της παραγωγής της ηλιακής ενέργειας στην περιοχή και στην εγκατάσταση καθετοποιημένων βιομηχανικών και ερευνητικών μονάδων που άπτονται του τομέα αυτού. Ετσι τα τελευταία χρόνια έχουμε την δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας στον καινοτόμο και φιλικό προς το περιβάλλον τομέα της ηλιακής φωτοβολταϊκής ενέργειας.
2x1 MW |
Η ηλιακή ενέργεια έχει πολλά πλεονεκτήματα και συμβάλλει στην μείωση των ρίπων. Το 100στό μέλος της ένωσης „Solar Lokal“ (τοπικά ηλιακά), η πόλη του Μύνστερ, προπαγανδίζει την έτσι και αλλιώς διαδεδομένη εφαρμογή ηλιακής φωτοβολταϊκής ενέργειας στην περιοχή. Παρέχει επί το πλείστον συνεχείς συμβουλευτικές οδηγίες, ενημερωτικά δελτία και πληροφοριακό υλικό, για ένα αριθμό από καλά παραδείγματα.
Ερευνητικά κέντρα Γερμανίας στον τομέα της φωτοβολταϊκής ενέργειας και άλλων θεμάτων
- www.agenda21.gr/neasmyrni
- DLR Deutsches Zentrum fur Luft und Raumfahrt
- FZJ Forschungszentrum Julich
- Fraunhofer ISE Institut fur solare Energiesysteme
- HMI Hahn-Meitner-Institut Berlin
- ISFH Institut fur Solarenergieforschung
- ISET Institut fur Solare Energieversorgungstechnik
- PSA Plataforma Solar de Almeria
- ZSW Zentrum fur Sonnenenergie- u. Wasserstoff-Forschung
- HGF Hermann von Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren
- International Solar Server
- IZES Institut fur ZukunftsEnergieSysteme
- ZAE Bayern - Bayerisches Zentrum fur Angewandte Energieforschung e.V.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)