Στις 14 Μαρτίου 2012 η Διοίκηση της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» (η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μπύρας της χώρας μας), θυγατρικής της Ολλανδικής Heineken (της δεύτερης σε μέγεθος ζυθοποιίας του κόσμου), παραχώρησε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2011. Σε ότι αφορά την συνολική κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα η Διοίκηση της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» υπολογίζει πως περιορίστηκε σε 3.618.000 εκατόλιτρα (όσα αναφέρουμε στο άρθρο μας 20 Ιανουαρίου 2012 με τίτλο Μπύρα : Το πανόραμα της ελληνικής αγοράς ζύθου με τις 18 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ελληνικής μπύρας) από 4.133.000 εκατόλιτρα του αμέσως προηγούμενου έτους 2010. Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα από 40 περίπου λίτρα το 2008, μειώθηκε σε 37 λίτρα το 2010 και σε 32 λίτρα το 2011.
Όσον αφορά τις πωλήσεις της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» το 2011 μειώθηκαν κατά 11,6% σε αξία (σε όγκο κατά 13%) και διαμορφώθηκαν σε 389,3 εκατ. Ευρώ έναντι 440,8 εκατ. Ευρώ το 2010. Τα προ φόρων κέρδη της εταιρίας για το 2011 ανήλθαν σε 61,4 εκατ. Ευρώ, έναντι 77,7 εκατ. Ευρώ το 2010, ενώ τα μετά φόρων κέρδη αυξήθηκαν στα 48,6 εκατ. Ευρώαπό 29,5 εκατ. Ευρώ το 2010.
Το 2011 οι επενδύσεις της εταιρείας ανήλθαν σε 17,5 εκατ. Ευρώ και κατευθύνθηκαν κυρίως στην ανανέωση του εξοπλισμού των γραμμών παραγωγής, με το 85% των επενδύσεων να προέρχεται από Ελληνες προμηθευτές. Τα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας για την περίοδο 2012 - 2015 προβλέπουν συνολικές επενδύσεις ύψους 50 εκατ. Ευρώ, εκ των οποίων τα 25 εκατ. Ευρώ αφορούν επενδύσεις που θα υλοποιηθούν μέσα στο 2012, για εκσυγχρονισμό των υποδομών, της διανομής, της συσκευασίας, για νέα προϊόντα, αλλά και για τις τιμές, καθώς η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» θα συνεχίσει το 2012 πολιτική μειώσεων των τιμών και εκτεταμένων προσφορών.
Η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» καταβάλλει προσπάθειες να αντισταθμίσει μέρος των απωλειών της από την υποχώρηση των πωλήσεων στην ελληνική αγορά με την αύξηση των εξαγωγών της (αξίας 15 εκατ. Ευρώ το 2011, έναντι 10 εκατ. Ευρώ πριν από λίγα χρόνια), τομέας που θεωρείται ότι έχει μεγάλη προοπτική, με την συμβολή και της μητρικής εταιρίας, η οποία το πρώτο τρίμηνο του 2012 είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 9,7% στην Μέση Ανατολή & Αφρική και κατά 7,5% στην Ασία & τον Ειρηνικό!
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έτος 2010 η συνολική αξία όλων των εξαγωγών ελληνικής μπύρας ήταν μόλις 16.265.519 Ευρώ(βλπ. σχετικό άρθρο μας 17ης Μαρτίου 2011 με τίτλο Εξαγωγές Ελληνικής μπύρας: Περιορίστηκαν σε συνολική αξία το 2010, αλλά αυξήθηκαν εντυπωσιακά στις εστίες του απόδημου Ελληνισμού) από την οποία το συντριπτικό ποσοστό ανήκει στην εξαγωγική δραστηριότητα της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» και της «Ζυθοποιίας Μύθος». Η απόφαση της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» να ενισχύσει τις εξαγωγές της, η ολοένα και πιο πετυχημένη εξαγωγική δραστηριότητα της μπύρας «Μύθος» καθώς και η πρόσφατη δραστηριοποίηση της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας» στον εξαγωγικό τομέα με την μπύρα Fix Hellas, αναμένεται να βελτιώσουν το 2012 σημαντικά τις εξαγωγικές επιδόσεις μπύρας της χώρας μας, οι οποίες αυξήθηκαν και το 2011.
Στα πλαίσια πάντα της συνέντευξης τύπου, ο διευθύνων σύμβουλος της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» δήλωσε, μεταξύ άλλων, «οι μονάδες παραγωγής της εταιρίας στην Ελλάδα είναι ακόμα βιώσιμες», ότι «τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα δεν περιλαμβάνεται στα πλάνα της εταιρείας η μείωση της παρουσίας της στην Ελλάδα», πως «δεν αντιμετωπίζεται ενδεχόμενο μείωσης των αποδοχών των εργαζομένων» και, τέλος, ότι «η διοίκηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το σωματείο για πιθανά προγράμματα εθελουσίας εξόδου, πρακτική η οποία έχει εφαρμοσθεί και στο παρελθόν».
Λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την συνέντευξη τύπου της Διοίκησης της «Αθηναικής Ζυθοποιίας» είχε δοθεί στην δημοσιότητα (9 Μαρτίου 2012) ανακοίνωση των 3 Σωματείων Εργαζομένων στην «Αθηναική Ζυθοποιία» η οποία ανέφερε τα εξής:
«Με αφορμή τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί σκόπιμα για την προώθηση των «Ελληνικών προϊόντων», τα σωματεία των εργαζομένων στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία σας ενημερώνουν: Το τελευταίο διάστημα, παρατηρούνται ανώνυμες, ανακριβείς και παραπλανητικές προσπάθειες που καταδικάζουν αυθαίρετα τα προϊόντα εταιριών, όπως της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, προβάλλοντας δήθεν τα «Ελληνικά προϊόντα». Για την αποκατάσταση της αλήθειας:
- η Αθηναϊκή Ζυθοποιία διατηρεί 4 εργοστάσια στην Ελλάδα και 1200 εργαζόμενους
- παράγει τις μπίρες Amstel, Heineken, Fischer, ΑΛΦΑ, Buckler, BIOS 5 το εμφιαλωμένο νερό ΙΟΛΗ και εξάγει 17 προϊόντα σε 30 χώρες και σε 5 ηπείρους - προμηθεύεται πρώτες ύλες από την Ελληνική αγορά
- το 90% του συνόλου των δαπανών της παραμένει στην Ελλάδα
- συνεργάζεται με 4.530 Έλληνες προμηθευτές.
- συμβάλει στην αύξηση της αγροτικής οικονομίας με την προμήθεια 40.000 τόνων υψηλής ποιότητας Ελληνικού κριθαριού από Έλληνες αγρότες.
- στηρίζει την Ελληνική οικονομία και ειδικότερα την τελευταία τετραετία, έχει συνεισφέρει σε φόρους περίπου 1 δις € και την τελευταία δεκαετία έχει επενδύσει στην Ελληνική αγορά περίπου 500 εκατ. €, επιλέγοντας να παραμείνει στην Ελλάδα στηρίζοντας την Ελληνική κοινωνία.
Στις δύσκολες στιγμές της χώρας μας δηλώνει πάντα παρούσα (πυρκαγιές, σεισμοί κλπ), προσφέροντας εμπράκτως στην κοινωνία, κατασκευάζοντας νηπιαγωγεία, ΚΑΠΗ, δωρίζοντας πυροσβεστικά οχήματα, κάνοντας δενδροφυτεύσεις στις καμένες περιοχές και καθαρισμούς παραλιών.
Από πού απορρέει το δικαίωμα κάποιων «ανωνύμων» με ύπουλους και εύκολους λαϊκισμούς, να διαστρεβλώνουν τις αλήθειες και ποιές σκοπιμότητες άραγε εξυπηρετούν;
Μήπως θέλουν να βάλουν σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας των ανθρώπων που εργάζονται στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία όταν η πολιτική της Εταιρίας είναι να μην απολύει εργαζόμενους διατηρώντας ένα πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον και επιβραβεύει τους εργαζόμενούς της;
Για να πάμε μπροστά χρειαζόμαστε Εταιρίες που πιστεύουν στην Ελληνική οικονομία, που επενδύουν, που δημιουργούν θέσεις εργασίας, σε μία περίοδο που η ανεργία μαστίζει την χώρα μας. Μία από αυτές είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Τα Διοικητικά Συμβούλια των Σωματείων των Εργαζομένων στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία ΑΘΗΝΑΣ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ –ΠΑΤΡΑΣ».
Γιατί να αγοράζουμε εισαγόμενα νερά, αναψυκτικά και δεκάδες μπύρες από την Γερμανία, την Αμερική ή το Μεξικό; Χάθηκαν τα αναψυκτικά, τα νερά ή οι μπύρες που παράγονται στην Ελλάδα, με επενδύσεις που έκαναν ακόμα και ξένες (πολυεθνικές ή μη) εταιρίες που απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους στην χώρα μας; (Μην ακούτε φωνές που σας καλούν να μην αγοράζετε προϊόντα πολυεθνικών που παράγονται στην Ελλάδα γιατί όχι μόνο δεν βοηθάτε την εθνική οικονομία αλλά και γιατί κλονίζετε τις προοπτικές ξένων επενδύσεων στην χώρα μας τις οποίες χρειαζόμαστε σαν τον διψασμένο που βρίσκεται στην έρημο).
Εμείς τουλάχιστον λοιπόν, δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα να αγοράσουμε μια μπύρα της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» που παράγεται στην Ελλάδα και φέρει την ένδειξη «Ελληνικό προιόν». Με όλο όμως τον σεβασμό στους 1.200 εργαζόμενους της μεγαλύτερης Ζυθοποιίας της χώρας μας, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε πως εμείς τουλάχιστον, δεν θα αγοράσουμε καμιά από τις διάφορες εισαγόμενες μπύρες από την Αγγλία (John Smiths), την Ιαπωνία (Kirin Ichiban), το Μεξικό (Sol), την Τσεχία (Krusovice), την Ιταλία (Moretti), την Γαλλία (Desperados), την Καραιβική (Carib), το Βέλγιο (Chimay, Duvel), την Ιρλανδία (Murphy’s) και τόσες άλλες από διάφορα μέρη του κόσμου που εισάγει και διακινεί η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» σε ολόκληρη την χώρα. Στις δύσκολες εποχές που ζούμε, αν τώρα δεν αγοράζουμε προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να εξοφλήσουμε τους μοχθηρούς, απαιτητικούς και επικίνδυνους τοκογλύφους που αδημονούν να λεηλατήσουν ότι μας έχει απομείνει!
Είναι πάντως πιθανό, το μαζικό κίνημα «Αγοράζουμε Ελληνικά!» να επηρέασε, έστω και λίγο, τις αποφάσεις της διοίκησης της «Αθηναϊκής Ζυθοποιίας» η οποία αναβαθμίζει συνεχώς το σήμα της μπύρας «Άλφα» το οποίο απέκτησε από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος μετά την κατάρρευση της «αυτοκρατορίας» του Κάρολου Φιξ και αφού η Εθνική διέθεσε τα σήματα της ιστορικής μπύρας «Fix Hellas» σε γνωστή Ελληνική Βιομηχανία στα μέσα ακριβώς της δεκαετίας του 1990.
Η μπύρα «Άλφα» (είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του 1960) τοποθετήθηκε και πάλι στην Ελληνική αγορά το έτος 2000 από την «Αθηναική Ζυθοποιία» και μέχρι το έτος 2004 δεν είχε ισχυρή υποστήριξη ή σημαντική απήχηση. Έτσι επανασχεδιάστηκε η συσκευασία της, χωρίς όμως θεαματικά αποτελέσματα. Το 2009, όταν έγινε πλέον γνωστή η νέα επανακυκλοφορία της «Fix Hellas», η «Αθηναική Ζυθοποιία» αποφάσισε την τρίτη κατά σειρά αλλαγή ετικέτας με ιδιαίτερη έμφαση στην Ελληνικότητα και στην παράδοση με παράλληλη αναβάθμηση (από το 2010) της τηλεοπτικής υποστήριξης στην μπύρα «Άλφα» με την «συνδρομή» του σεφ ενός από τα πιο φημισμένα και βραβευμένα εστιατόρια των Αθηνών (Βαρούλκο) Λευτέρη Λαζάρου. Την ίδια χρονιά (2010) παρουσιάστηκε και η μη επιστρεφομένη φιάλη της μπύρας «Άλφα», με ρετρό εμφάνιση - ίδια με την αυθεντική συσκευασία της δεκαετίας του '60. (Βλπ. σχετικό με το θέμα αυτό άρθρο μας 7ηςΙουλίου 2010 με τίτλο Άλφα εναντίον Φίξ: Ο «πόλεμος» της μπύρας στην Ελλάδα, μόλις ξεκίνησε!) ενώ σχεδιάστηκε ειδική ιστοσελίδα αποκλειστικά και μόνο για την μπύρα «Άλφα» (www.alfabeer.gr - όπως άλλωστε λειτουργούν και αντίστοιχες ειδικές ιστοσελίδες για τα σήματα Heineken και Amstel καθώς και για την «Αθηναική Ζυθοποιία» ξεχωριστά -http://www.athenianbrewery.gr/).
Τα θετικά πάντως αποτελέσματα για το νέο, 100% ελληνικό σήμα της μπύρας «Άλφα» δεν άργησαν να φανούν. Έτσι, το 2012 σχεδιάστηκε μια νέα τηλεοπτική καμπάνια η οποία με κεντρικό μήνυμα «Απλά είναι τα πράγματα…» στοχεύει να εμπνεύσει αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση στους Έλληνες, στις ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην χώρα μας, κάτι που επιδιώκεται με έμφαση μέσα από την ενίσχυση του ελληνικού σήματος «Άλφα».
Εξ άλλου, τους πρώτους μήνες του 2012 έγιναν σημαντικές αλλαγές στην διοίκηση της «Αθηναικής Ζυθοποιίας»: Από τις αρχές Φεβρουαρίου 2012 την εμπορική διεύθυνση της εταιρίας ανέλαβαν ο Νίκος Ζώης (Διευθυντής Πωλήσεων) και AlexanderKoch (Διευθυντής Μάρκετιγκ) αντικαθιστώντας τον μέχρι τότε εμπορικό διευθντή Αλέκο Δανιηλίδη ο οποίος ανέλαβε την Γενική Διεύθυνση της Heineken Σερβίας. Στην συνέχεια, από την 1η Απριλίου 2012, ο (από το 2005) Διευθύνων ΣύμβουλοςJac van Herpen ανέλαβε καθήκοντα Προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας, ενώ σαν Διευθύνων Σύμβουλος ορίστηκε ο ελληνικής καταγωγής Ζωούλλης Μηνά, μέχρι τότε Περιφερειακός Οικονομικός Διευθυντής Αφρικής και Μέσης Ανατολής.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στις 3 Απριλίου 2012 η «Αθηναική Ζυθοποιία» βραβεύτηκε για τις επιδόσεις της στην εφαρμογή υπεύθυνων εταιρικών πρακτικών, βάσει του Εθνικού Δείκτη Εταιρικής Ευθύνης (CR Index – κοινωνία, περιβάλλον, εργαζόμενοι, αγορά) και μάλιστα στο ανώτατο επίπεδο (PLATINUM), για την προηγούμενη χρονιά (2011), συνεχίζοντας έτσι την διαχρονική παράδοση ενός «κοινωνικού προσώπου» το οποίο, δίχως αμφιβολία, αποτελεί ένα πολύ καλό «παράδειγμα για μίμηση»!
Λεωνίδας Κουμάκης*
24 Απριλίου 2012
Και γιατί να μην πίνω ΦΙΞ που είναι και πιο ωραία και 100% Ελληνική και όχι θυγατρική της ΟΛΛΑΝΔΙΚΗΣ Heineken ?? Η Heineken είναι πολυεθνική δεν είναι ελληνική εταιρεία σταματήστε την παραπληροφόρηση...!
ΑπάντησηΔιαγραφή