Αναρωτιόμασταν πως είναι δυνατόν η Μάλτα, μια μικρή χώρα στη Μεσόγειο χωρίς ενεργιακό πλούτο, να έχει γλυτώσει από την λαίλαπα της οικονομικής καταστροφής και των μνημονίων που ακολουθούν την υιοθέτηση του ευρώ στο οποίο συμμετέχει.Η απορία μας λύθηκε με τις τελευταίες αποκαλύψεις του ίδιου του Spiegel, όπου αναφέρεται η Μάλτα ως ο φορολογικός παράδεισος μεγάλων γερμανικών εταιρειών.
Γερμανικοί εταιρικοί κολοσοί όπως οι Deutsche Bank, BMW, Puma, Merck, Bosch, Rheinmetall, η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Sixt, ο γίγαντας των χημικών BASF, ο βαρόνος των πουλερικών Erich Wesjohann, εταιρείες πρώτων υλών K+S το τμήμα οχημάτων της Rheinmetall (η οποία εμπλέκεται σε σκάνδαλο δωροδοκιών στην Ελλάδα), η Lufthansa με 18 θυγατρικές, έχουν στήσει εικονικές θυγατρικές στη Μάλτα, όπου καταβάλλουν ελάχιστους φόρους.
Είναι προφανές ότι, αυτό είναι γνωστό στη γερμανική κυβέρνηση η οποία ευλογεί παρόμοιες πρακτικές για τα δικά της εταιρικά τέκνα.
Στην περίπτωση της Κύπρου, τα κεφάλαια που είχαν τοποθετηθεί εκεί ήταν Ρωσικής προέλευσης, για αυτό και έγινε η γνωστή έφοδος στην κυπριακή οικονομία, η οποία την γονάτισε και ενέταξε στα μνημόνια. Μέχρι τότε η Κύπρος, ήταν η πλουσιότερη ευρωπαϊκή χώρα μαζί με το Λουξεμβούργο, άλλον ένα φορολογικό γερμανικό παράδεισο.
Εκτός των άλλων προνομίων,των χαμηλών επιτοκίων σε δανειοδοτήσεις, τις πλάγιες επιχορηγήσεις από αξιοποίηση ερευνών δημόσιων ερευνητικών κέντρων κλπ., οι γερμανικές εταιρείες αποδεικνύεται ότι φοροδιαφεύγουν ασύστολα.
Ιδού η βασική εξήγηση για το μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των γερμανικών εταιρειών και στην καταστροφή παρόμοιων εταιρειών διεθνώς και ειδικότερα στην Ελλάδα όπου έχουν επιβληθεί εξοντωτικοί εταιρικοί φόροι. Φυσικά όλα αυτά μπορούν και επιβάλλονται με δεδομένο ότι, το όλο πολιτικό και οικονομικό ευρωζωνικό οικοδόμημα ελέγχεται από το Βερολίνο. Το οποίο παραγγέλνει τη μουσική και εμείς χορεύουμε.
Το αναλυτικό ρεπορτάζ για το ίδιο θέμα παρατίθεται πιο κάτω
Εικονικές θυγατρικές ομίλων και υποκαταστήματα εταιρειών είναι εγκατεστημένες στη Μάλτα. Πολλές δεν αναφέρονται ούτε καν στον τηλεφωνικό κατάλογο, ούτε έχουν προσωπικό. Τρεις εξ αυτών μοιράζονται μάλιστα το ίδιο κουδούνι, ενώ η Lufthansa διατηρεί 18 θυγατρικές στη χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει μετατραπεί σε φορολογικό παράδεισο, με αποτέλεσμα άλλες χώρες-μέλη να έχουν απώλειες φορολογικών εσόδων δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως αποκαλύπτει το Spiegel.
Οι Μαλτέζοι δελεάζουν τους επιχειρηματικούς ομίλους και τις εταιρείες με ονειρεμένα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Αυτό προκύπτει από τις χιλιάδες σελίδες εγγράφων τα οποία αξιολόγησε το γερμανικό περιοδικό σε συνεργασία με το ερευνητικό δίκτυο “European Investigativ Collaborations” (EIC). Το Spiegel αποκαλύπτει μάλιστα και τις επιλήψιμες πρακτικές τις οποίες χρησιμοποιούν οι γερμανικές εταιρείες, των οποίων οι θυγατρικές καταφεύγουν στην Μάλτα για να φοροδιαφύγουν στη χώρα τους.
Συγκεκριμένα: Στο ερευνητικό δίκτυο “European Investigativ Collaborations” (EIC) περιήλθαν δύο πακέτα δεδομένων, τα λεγόμενα “MaltaFiles”, τα οποία επιτρέπουν μια πληρέστερη εικόνα στο μαλτέζικο σύστημα ίδρυσης εταιρειών και αποκαλύπτουν τις μητρικές όσων έχουν εγκατασταθεί εκεί. Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα είναι εγκατεστημένοι στη Μάλτα -μέσω θυγατρικών τους- μεγάλοι όμιλοι εταιρειών του δείκτη DAX της Φρανκφούρτης.
Συγκεκριμένα παραδείγματα τα οποία αναφέρει το Spiegel είναι οι γερμανικοί κολοσσοί BMW, BASF, Deutsche Bank, Puma, Merck και μεγάλες εταιρείες όπως είναι η Bosch και η Rheinmetall. Μόνον η Lufthansa διαθέτει 18 θυγατρικές εταιρείες στη Μάλτα. Σε αυτές συγκαταλέγεται ακόμα και το Ασφαλιστικό Ταμείο της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας.
Κέρδη τα οποία προκύπτουν από δραστηριότητες των εταιρειών αυτών στην Μάλτα φορολογούνται με συντελεστή 6%, εφόσον βέβαια πράγματι έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα στο νησί.
Οι έρευνες του Spiegel εν τούτοις καταδεικνύουν ότι είναι πολύ αμφίβολο ότι πράγματι οι θυγατρικές αυτές εταιρείες των γερμανικών ομίλων δραστηριοποιούνται εκεί επιχειρηματικά. Χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα του Spiegel ότι τρεις εξ αυτών ( η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Sixt, ο γίγαντας των χημικών BASF και ο βαρόνος των πουλερικών Erich Wesjohann), όχι απλώς μοιράζονται τον ίδιο όροφο γραφείων, αλλά και το ίδιο κουδούνι. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εταιρείες πρώτων υλών K+S και το τμήμα οχημάτων της Rheinmetall (σ.σ. η οποία ως γνωστόν εμπλέκεται σε σκάνδαλο δωροδοκιών στην Ελλάδα).
Πολλές από αυτές τις εταιρείες δεν αναφέρονται μάλιστα ούτε καν στον τοπικό τηλεφωνικό κατάλογο. Για μερικές από αυτές δεν κατέστη δυνατόν να εντοπισθεί το προσωπικό το οποίο υποτίθεται πως εργάζεται σε αυτές. Όταν ρωτήθηκαν δε από το Spiegel, απάντησαν ότι οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητας στη Μάλτα είναι νόμιμες και οι μαλτέζικες θυγατρικές τους είναι γνωστές στο γερμανικό δημόσιο.
Όπως σημειώνει το γερμανικό περιοδικό, η Μάλτα, έχει υπεραμυνθεί κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής της προεδρίας η οποία διαρκεί μέχρι το τέλος Ιουνίου, των φορολογικών προνομίων τα οποία παρέχει, τόσο μετά τις επικρίσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όσο και χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Tο Spiegel υπογραμμίζει τέλος ότι στην ίδια την Γερμανία μόλις την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας Νόρμπερτ Βάλτερ-Μπόργιανς ανήγγειλε σκληρότερη αντιμετώπιση των φοροφυγάδων της Μάλτας. Ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός χαρακτήρισε μάλιστα το μεσογειακό νησί “Παναμά της Ευρώπης”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)