Την προηγούμενη βδομάδα το Υπουργείο Οικονομικών δημοσίευσε τα στοιχεία
εκτέλεσης του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) του 2015 και τα
στοιχεία εξέλιξης των δαπανών και των εσόδων της γενικής κυβέρνησης του
ενδεκάμηνου Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015. Από τη στήλη αυτή ανελλιπώς και
με ιδιαίτερη προσοχή παρακολουθούμε κάθε μήνα την πορεία των Δημοσίων
Οικονομικών της χώρας. Ανεξάρτητα του γεγονότος ότι είμαστε πολέμιοι των
μνημονίων, εντούτοις θεωρούμε ότι το μαρτύριο της σταγόνας με τις
ασκούμενες μνημονιακές πολιτικές θα πρέπει το συντομότερο δυνατόν να
τελειώσει. Ευχόμαστε του χρόνου τέτοια εποχή, η χώρα να έχει περάσει στη
φάση της ανάκαμψης, το τρίτο μνημόνιο να έχει πετύχει τους
ποιοτικούς και τους ποσοτικούς του στόχους, το δημόσιο χρέος να ξανακουρευτεί και ο ελληνικός λαός να πειστεί ότι η περίοδος 2008-2016 υπήρξε μια κακή ανάμνηση και όλα στη χώρα άρχισαν να δουλεύουν ρολόι. Οι αναλύσεις μας όμως δεν βασίζονται στην ψηφοθηρική λογική των “θα, θα, θα” των πολιτικών, αλλά στην τεχνοκρατική λογική της αμερόληπτης επεξεργασίας των διαθέσιμων στατιστικών δεδομένων.
Δυστυχώς, τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών καταδεικνύουν, ότι, το 2015 υπήρξε χειρότερη δημοσιονομική χρονιά συγκριτικά με το 2014. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι η επιδεινούμενη πορεία των Δημοσίων Οικονομικών μετά το 2009, υπήρξε ο μοναδικός παράγοντας που η χώρα υποτάχθηκε στους ξένους πιστωτές και εξαναγκάστηκε νε δεσμευτεί με τις δανειακές συμβάσεις που συνοδεύουν όλα τα μνημόνια. Αν ο κατήφορος των Δημοσίων Οικονομικών συνεχιστεί και το 2016, με μαθηματική βεβαιότητα η Ελλάδα θα μπει στην περιπέτεια ενός τέταρτου μνημονίου. Πέντε είναι τα βασικά ποσοτικά δεδομένα που προκαλούν ανησυχία ως προς την πορεία των Δημοσίων Οικονομικών της χώρας εντός του 2016. Ειδικότερα: 1) Την περίοδο 2014-2015, τα καθαρά έσοδα του ΓΚΠ παρέμειναν αμετάβλητα στα 51,4 δις ευρώ (€). Δοθέντος ότι ο αρχικός δημοσιονομικός στόχος για το 2015 ήταν τα καθαρά έσοδα του ΓΚΠ να έφταναν τα 55,6 δις €, συμπεραίνεται πως η απόκλιση των εσόδων κατά -4,2 δις € (51,4-55,6=-4,2) επιβεβαιώνει την αποτυχία της ασκούμενης πολιτικής στο σκέλος των κρατικών εσόδων. Εντούτοις, τα έσοδα του ΓΚΠ παρουσιάζουν οφθαλμοφανή κόπωση, λόγω εξάντλησης της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών από τα πολλά χαράτσια και την συρρίκνωση του πραγματικού τους εισοδήματος. Παράλληλα, η συνεχής ύφεση της εθνικής οικονομίας επιφέρει την περαιτέρω μείωση των δημοσίων εσόδων από την άμεση και την έμμεση φορολογία.
2) Την περίοδο 2014-2015, οι συνολικές δαπάνες του ΓΚΠ συμπεριλαμβανομένων των τόκων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, διατηρήθηκαν σταθερές στα 55 δις €. Αν αναλογιστούμε ότι το 2009 οι αντίστοιχες δαπάνες του ΓΚΠ ήταν 84 δις €, καθίσταται εμφανές ότι η μείωσή τους κατά ολόκληρα 29 δις € την περίοδο 2009-2015 (84-55=29), δεν συνετέλεσε στην αποκατάσταση της πολυπόθητης δημοσιονομικής πειθαρχίας. Αν είναι δυνατόν, οι δαπάνες του ΓΚΠ την περίοδο 2009-2015 να ελαττωθούν 29 δις € και τα Δημόσια Οικονομικά να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Άποψή μας είναι ότι η κυβέρνηση δεν διαθέτει πλέον αρκετούς βαθμούς ελευθερίας, στην άσκηση μιας πιο συσταλτικής δημοσιονομικής πολιτικής στο σκέλος των δαπανών. Αναμφίβολα, κακή εντύπωση προκαλεί η διαπίστωση ότι την περίοδο 2009-2015 οι κρατικές δαπάνες ψαλιδίστηκαν 34,5% και το 2012 το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης κουρεύτηκε δύο φορές συντελώντας στην απομείωσή του κατά 138 δις €, και παρόλα αυτά, το δημόσιο χρέος της Ελλάδας εξακολουθεί να αυξάνει με αχαλίνωτους ρυθμούς. Η συνέχεια της ανάλυσής μας στην επόμενη επιφυλλίδα.
kontranews.gr
ποιοτικούς και τους ποσοτικούς του στόχους, το δημόσιο χρέος να ξανακουρευτεί και ο ελληνικός λαός να πειστεί ότι η περίοδος 2008-2016 υπήρξε μια κακή ανάμνηση και όλα στη χώρα άρχισαν να δουλεύουν ρολόι. Οι αναλύσεις μας όμως δεν βασίζονται στην ψηφοθηρική λογική των “θα, θα, θα” των πολιτικών, αλλά στην τεχνοκρατική λογική της αμερόληπτης επεξεργασίας των διαθέσιμων στατιστικών δεδομένων.
Δυστυχώς, τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών καταδεικνύουν, ότι, το 2015 υπήρξε χειρότερη δημοσιονομική χρονιά συγκριτικά με το 2014. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι η επιδεινούμενη πορεία των Δημοσίων Οικονομικών μετά το 2009, υπήρξε ο μοναδικός παράγοντας που η χώρα υποτάχθηκε στους ξένους πιστωτές και εξαναγκάστηκε νε δεσμευτεί με τις δανειακές συμβάσεις που συνοδεύουν όλα τα μνημόνια. Αν ο κατήφορος των Δημοσίων Οικονομικών συνεχιστεί και το 2016, με μαθηματική βεβαιότητα η Ελλάδα θα μπει στην περιπέτεια ενός τέταρτου μνημονίου. Πέντε είναι τα βασικά ποσοτικά δεδομένα που προκαλούν ανησυχία ως προς την πορεία των Δημοσίων Οικονομικών της χώρας εντός του 2016. Ειδικότερα: 1) Την περίοδο 2014-2015, τα καθαρά έσοδα του ΓΚΠ παρέμειναν αμετάβλητα στα 51,4 δις ευρώ (€). Δοθέντος ότι ο αρχικός δημοσιονομικός στόχος για το 2015 ήταν τα καθαρά έσοδα του ΓΚΠ να έφταναν τα 55,6 δις €, συμπεραίνεται πως η απόκλιση των εσόδων κατά -4,2 δις € (51,4-55,6=-4,2) επιβεβαιώνει την αποτυχία της ασκούμενης πολιτικής στο σκέλος των κρατικών εσόδων. Εντούτοις, τα έσοδα του ΓΚΠ παρουσιάζουν οφθαλμοφανή κόπωση, λόγω εξάντλησης της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών από τα πολλά χαράτσια και την συρρίκνωση του πραγματικού τους εισοδήματος. Παράλληλα, η συνεχής ύφεση της εθνικής οικονομίας επιφέρει την περαιτέρω μείωση των δημοσίων εσόδων από την άμεση και την έμμεση φορολογία.
2) Την περίοδο 2014-2015, οι συνολικές δαπάνες του ΓΚΠ συμπεριλαμβανομένων των τόκων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, διατηρήθηκαν σταθερές στα 55 δις €. Αν αναλογιστούμε ότι το 2009 οι αντίστοιχες δαπάνες του ΓΚΠ ήταν 84 δις €, καθίσταται εμφανές ότι η μείωσή τους κατά ολόκληρα 29 δις € την περίοδο 2009-2015 (84-55=29), δεν συνετέλεσε στην αποκατάσταση της πολυπόθητης δημοσιονομικής πειθαρχίας. Αν είναι δυνατόν, οι δαπάνες του ΓΚΠ την περίοδο 2009-2015 να ελαττωθούν 29 δις € και τα Δημόσια Οικονομικά να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Άποψή μας είναι ότι η κυβέρνηση δεν διαθέτει πλέον αρκετούς βαθμούς ελευθερίας, στην άσκηση μιας πιο συσταλτικής δημοσιονομικής πολιτικής στο σκέλος των δαπανών. Αναμφίβολα, κακή εντύπωση προκαλεί η διαπίστωση ότι την περίοδο 2009-2015 οι κρατικές δαπάνες ψαλιδίστηκαν 34,5% και το 2012 το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης κουρεύτηκε δύο φορές συντελώντας στην απομείωσή του κατά 138 δις €, και παρόλα αυτά, το δημόσιο χρέος της Ελλάδας εξακολουθεί να αυξάνει με αχαλίνωτους ρυθμούς. Η συνέχεια της ανάλυσής μας στην επόμενη επιφυλλίδα.
kontranews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)