Ηγετικό ρόλο φέρεται πως είχε στην οργάνωση που ενέχεται σε
λαθρεμπόριο καυσίμων, ο κ. Γιώργος Σπανός Πρόεδρος και Διευθύνων
Σύμβουλος της εταιρείας πετρελαιοειδών «ΕΤΕΚΑ», σύμφωνα με τα όσα
αναφέρονται στην ιστοσελίδα της ΕΛ.ΑΣ..
Από τα στοιχεία της
έρευνας διαφαίνεται ότι η εγκληματική οργάνωση λειτουργούσε τουλάχιστον
την τελευταία διετία, έχοντας διαθέσει σε πρατήρια υγρών καυσίμων
περίπου 4.500.000 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου.
Οι αναλογούντες διαφυγόντες δασμοί και φόροι υπερβαίνουν το ποσό των 3.500.000€.
Εκτιμάται
ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας της οργάνωσης είναι πολύ
μεγαλύτερο και στο πλαίσιο αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να
διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και απάτης σε βάρος
ναυτιλιακών εταιρειών.
Η μεθοδολογία που ακολουθούσε η εγκληματική
οργάνωση διακρίνονταν σε διαφορετικά επίπεδα δράσης, σε όλη τη
διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού
καυσίμου.
Συγκεκριμένα, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι
οδηγοί βυτιοφόρων-υπάλληλοι της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα
σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, ανά την επικράτεια δεν παρέδιδαν
ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα
παραστατικά.
Στη συνέχεια, το υπόλοιπο του πετρελαίου το
επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της εγκληματικής
οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω «συνεργαζόμενων»
πρατηρίων υγρών καυσίμων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το επαναδιέθεταν
αυτούσιο στους πλοιοκτήτες. Μέχρι στιγμής έχει προκύψει ότι η
εγκληματική οργάνωση «συνεργαζόταν» με 12 πρατήρια υγρών καυσίμων στην
Αττική.
Πως λειτουργούσε η οργάνωση
Τα
μέλη της εγκληματικής οργάνωσης για να ξεπερνούν τις διαδικασίες
ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων που
είχαν παραγγελθεί (πετρέλευση) και για να παραπλανούν τους αρμόδιους
Τελωνειακούς υπαλλήλους ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την
παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα τεχνάσματα.
Ενδεικτικά,
σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά
οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις
κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου. Οι πλασματικές μετρήσεις
πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών
συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το «κατά
παραγγελία» επιδιωκόμενο κάθε φορά αποτέλεσμα. Για την άμεση συνέργεια
στη διαδικασία αυτή ο χειριστής γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για
κάθε μετρικό τόνο 150€, (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με
1.200 λίτρα).
Στη περίπτωση όμως που ο αρμόδιος για την παραλαβή
του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει δηλαδή λιγότερη από
την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν πραγματοποιούσαν
ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.
Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με
νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου,
αυξάνοντας έτσι τεχνηέντως το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά
την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
Ποια είναι τα μέλη της οργάνωσης
Στην
εγκληματική οργάνωση είχε ενταχθεί υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, ο
οποίος έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων, ενημέρωνε για επικείμενους
ελέγχους στα πλωτά μέσα που διέθετε η εταιρεία για την διακίνηση του
ναυτιλιακού καυσίμου, αποφεύγοντας έτσι ενδεχόμενες ποινικές και
διοικητικές κυρώσεις.
Για τον ίδιο λόγο, η εγκληματική οργάνωση
ενημερωνόταν για επικείμενους ελέγχους από ανώτερο υπάλληλο του
ΥΠ.Ε.Κ.Α., ο οποίος, λόγω της ιδιότητάς του, είχε πρόσβαση σε στοιχεία
για προγραμματισμένους ελέγχους της Υπηρεσίας του ή άλλων συναρμόδιων
Υπηρεσιών (εντολές ελέγχου) και γνώριζε εκ των προτέρων λεπτομέρειες για
τον χρόνο και τις περιοχές όπου επρόκειτο να κινηθούν τα αρμόδια
συνεργεία ελέγχου.
Έκλεβαν το κύκλωμα τα ίδια τα μέλη
Επιπλέον
προέκυψε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, άτομα που εμπλέκονταν στη
διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής των καυσίμων,
ενεργούσαν και για λογαριασμό τους.
Αρκετοί υπάλληλοι-οδηγοί των
βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού
καυσίμου, δεν το επέστρεφαν στο σύνολό του, αλλά παρακρατούσαν και για
ίδιο όφελος μεγάλες ποσότητες, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε
συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά.
Σε
άλλη περίπτωση μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει
για ίδιο όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει
τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων, με διαγραφόμενη την
προοπτική για συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και παράνομη
παρακράτηση 3 έως 4 τόνων καυσίμων εβδομαδιαίως.
Τι βρήκε η Ασφάλεια
Σε
έρευνες που ενεργήθηκαν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε
«συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 8.000 λίτρα
παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας (marine diesel),
πέντε βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων και 18.400 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)