Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

Ύφεση φέτος και το 2016, αύξηση ανεργίας και νέα μέτρα 6,4 δισ.

Της Δήμητρας Καδδά

Τα μέτρα ύψους 6,4 δισ. ευρώ που θεσπίστηκαν ή... έρχονται για να υλοποιηθεί η μνημονιακή συμφωνία κομίζει το -υφεσιακό-  προσχέδιο προϋπολογισμού που κατέθεσε σήμερα η κυβέρνηση στη Βουλή. Καταγράφει για φέτος πακέτο  2 δισ. ευρώ  και  άλλα  4,34 δισ. ευρώ το 2016.

χαρτιάΗ μερίδα του λέοντος προέρχεται από τα έσοδα. Οι φόροι που ήρθαν ή που έρχονται θα πρέπει να έχουν απόδοση 1,490 δισ. ευρώ φέτος και 2,494 δισ. ευρώ το 2016, συνολικά 3,985 δισ. ευρώ στη διετία.

Από μισθολογικές παρεμβάσεις και μη μισθολογικές παροχές αναζητούνται μόλις 21,2 εκατ. ευρώ στη διετία, από  συντάξεις, εισφορές και λοιπές παροχές κοινωνικής ασφάλισης  1,7 δισ. ευρώ,  από κοινωνικά επιδόματα 105  εκατ ευρώ , από  δαπάνες  του υπουργείου Εθνικής Άμυνας 500 εκατ. ευρώ, από νοσοκομειακή περίθαλψη 22 εκατ. ευρώ από  μεταβιβάσεις φορέων της Κεντρικής Διοίκησης  14,8 εκατ. ευρώ και από  την αύξηση εσόδων εποπτευόμενων νομικών προσώπων, φορέων της Γενικής Κυβέρνησης 30 εκατ ευρώ.

Πιστοποιείται η ύφεση και η ανεργία

Το προσχέδιο προϋπολογισμού πιστοποιεί την είσοδο της Ελλάδας σε ύφεση φέτος και το 2016. Γίνεται σαφές ότι φτιάχτηκε για να αλλάξει, μαζί με το
αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης, εξυπηρετώντας ουσιαστικά μόνο την συνταγματική υποχρέωση (κατατίθεται την 1η Δευτέρα κάθε Οκτωβρίου).

Αναπροσαρμόζει τις προβλέψεις του 2015 επαναλαμβάνοντας τους στόχους που έχουν τεθεί στο μνημόνιο, ενώ παραδέχεται υστέρηση εσόδων κατά 1,5 δισ. ευρώ φέτος.

Προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 0,52% του ΑΕΠ  το 2016 όπως ακριβώς ορίζει το μνημόνιο, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης. Για φέτος προσδιορίζει το πρωτογενές έλλειμμα στο 0,24% του ΑΕΠ. 

Βασίζεται σε  μείωση  του ΑΕΠ  κατά 2,3% φέτος και κατά 1,6% το 2016, χωρίς να ενσωματώνει ευνοϊκότερα σενάρια που είχαν ακουστεί το τελευταίο διάστημα από κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με την εισήγηση του υπουργού Οικονομικών, η απασχόληση αναμένεται να περιοριστεί κατά 1,6% φέτος και 1% το 2016 και η ανεργία να αυξηθεί, από το 25,4% το 2015 στο 25,8% το 2016.  Κάνει επίσης λόγο για πτώση της κατανάλωσης  ιδιωτών  και δημοσίου, αλλά και σε αποπληθωρισμό για το 2015.  

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει επίσης ότι η ιδιωτική κατανάλωση θα μειωθεί το τρέχον έτος κατά 1,6% και 2,4% το 2016. Πτωτικά θα κινηθεί και η δημόσια κατανάλωση (-1,2% φέτος και 2,1% την επόμενη χρονιά).

Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή αναμένεται να κινηθεί στο -0,5% το 2015 και να διαμορφωθεί στο 1,3% το προσεχές έτος. 

Ακόμη, ο ακαθάριστος σχηματισμός πάγιου κεφαλαίου, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 4,5% το 2016, μετά από μία υποχώρηση της τάξης του 16,5% φέτος.

Στα €2 δισ. τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις

Στα δύο δισ. ευρώ τοποθετεί το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Μάλιστα, σημειώνεται σε αυτό ότι σημαντικό μέρος των εσόδων αυτών θα προέλθει από την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

Ακόμη, εκτός από την πρόβλεψη για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, στο κείμενο του προϋπολογισμού επισημαίνεται ότι τα αποτελέσματα των φορέων ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ και ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ δεν περιλαμβάνονται στo ισοζύγιο του έτους 2016, λόγω της επικείμενης αποκρατικοποίησής τους.

Τι αναφέρει το ΥΠΟΙΚ

Σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ το προσχέδιο   περιλαμβάνει  παρεμβάσεις στη φορολογική πολιτική που αφορούν κυρίως:

-στην αναμόρφωση του κώδικα ΦΠΑ,
-στην αναμόρφωση των συντελεστών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης,
-στην  αύξηση των συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων,
-στην αύξηση προκαταβολής του φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες,
-στην αύξηση συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια και
-στην επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών του ΟΠΑΠ από παιχνιδομηχανές.

Οι παρεμβάσεις στην κοινωνική ασφάλιση αφορούν κυρίως:

-στην εξοικονόμηση από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση στο Δημόσιο και στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης,
-στις εισφορές και λοιπές παροχές στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης μέσω της επιβολής και αύξησης της εισφοράς για την υγειονομική περίθαλψη των συνταξιούχων και
-στην προσαρμογή του συντελεστή για την παροχή εφάπαξ.

Το ΥΠΟΙΚ αναφέρει και τρία "αντίβαρα" για την κοινωνική προστασία και την οικονομική δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, επισημαίνει:

-Αυξήθηκε το ανώτατο όριο δαπανών των νοσοκομείων κατά περίπου 150 εκατ. ευρώ για το 2015 (σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό) και το νέο αυτό αυξημένο όριο θα διατηρηθεί για το 2016 και τα επόμενα χρόνια.
-Προβλέφθηκαν δαπάνες για την ανακούφιση των οικονομικά ασθενέστερων (περίπου 100 εκατ.) που θα χρηματοδοτήσουν δράσεις για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
-Τέλος, προβλέπονται αυξημένες οι δαπάνες του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 50 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της απασχόλησης και της ανάπτυξης.


 Οι  κίνδυνοι και τα κλειδιά για την ανάκαμψη

Οι μακροοικονομικοί και δημοσιονομικοί κίνδυνοι για το 2016 σχετίζονται ως επί το πλείστον με ενδογενείς παράγοντες της οικονομίας που επιδρούν δυσμενώς στη σταθερότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, την πολιτική και χρηματοπιστωτική ευστάθεια, την ανάπτυξη θετικών προσδοκιών για την πραγματική οικονομία, και την προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης, επισημαίνεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.

Κατ’ επαγωγή, η αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών, προκειμένου να είναι δυνατή η δημιουργία συνθηκών ανάκαμψης από το 2017, προϋποθέτει:

-τη διασφάλιση της κεφαλαιακής επάρκειας και επάρκειας ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα, μέσω της επιτυχούς ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων και την αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων,
-την υλοποίηση δομικών μεταρρυθμίσεων στην ελληνική οικονομία με στόχο την εξάλειψη των στρεβλώσεων και την αύξηση της παραγωγικότητας,
-τη διασφάλιση της σταθερότητας στο πολιτικό περιβάλλον προκειμένου να ομαλοποιηθούν οι προσδοκίες για την ελληνική οικονομία,
-την παγίωση της βελτίωσης των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων, ώστε βαθμιαία να επιστρέψει η δυνατότητα χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας μέσω των διεθνών αγορών, και
-την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής συνοχής, με παράλληλη ανακατανομή των βαρών της δημοσιονομικής προσαρμογής μεταξύ κοινωνικών ομάδων με τρόπο κοινωνικά δίκαιο. "Πέραν των ενδογενών παραγόντων, οι εξωγενείς παράγοντες που σχετίζονται με τους μακροοικονομικούς και δημοσιονομικούς κινδύνους της ελληνικής οικονομίας, συνοψίζονται στην ακόμη ασταθή ισορροπία της παγκόσμιας οικονομίας, η οποία συνδέεται με τις παρατεταμένες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης των προηγούμενων ετών, στις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας και την αντίστοιχη αστάθεια των χρηματοοικονομικών αγορών. Τέλος, ενδεχόμενες δυσμενείς γεωπολιτικές εξελίξεις (με αναφορά, για παράδειγμα, στην Ουκρανία, την Κίνα, ή τη Μέση Ανατολή) είναι επίσης ένας παράγοντας κινδύνου για την ελληνική οικονομία" επισημαίνεται.

Μετά το 2016 η έξοδος στις αγορές

Μετά το 2016 εκτιμά το ΥΠΟΙΚ ότι θα επιστρέψει στις αγορές, ενώ προαναγγέλλει αύξηση του χρέους λόγω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

"Η εξυπηρετησιμότητα του χρέους θα απελευθερώσει τους απαραίτητους πόρους για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και θα επιτρέψει την επανέναρξη δραστηριότητας της χώρας στις διεθνείς αγορές, συμπεριλαμβανομένης και της εκδοτικής, μετά το δεύτερο εξάμηνο του 2016" επισημαίνεται.

Το 2016, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 333 δις. ευρώ ή 192,4% του ΑΕΠ  η οποία "οφείλεται κυρίως στην πρόβλεψη για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με ποσό 25.000 εκατ. ευρώ στη διετία 2015-2016" όπως επισημαίνεται. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 315 δισ. ευρώ ή 181,8% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015, έναντι 317 δισ. ευρώ ή 177,1% του ΑΕΠ το 2014. 

Επιστολή

Σύμφωνα με την συνοδευτική επιστολή που υπογράφει ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Γ. Χουλιαράκης "η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια να καταθέτει προϋπολογισμό σε συνθήκες οικονομικής ευημερίας. Αντίθετα, οφείλει να λάβει υπόψη τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες και να τηρήσει τις πολιτικές της δεσμεύσεις".

Αναφέρεται ότι  "καλείται να επιδιώξει την αναδιανομή των δημόσιων πόρων προς την προστασία των οικονομικά αδύνατων που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση και καθιστά  σαφές ότι ο προϋπολογισμός θα αλλάξει  "μέχρι την κατάθεση του τελικού σχεδίου".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ιστολόγιο μας δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή.
Παρακαλούμε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες, επίσης οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν από τα όρια της ευπρέπειας.
Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις, θα διαγράφονται.
Τα σχόλια πλέον ελέγχονται από τους διαχειριστές του ιστολογίου, γιαυτό θα υπάρχουν καθυστερήσεις στην εμφάνιση τους. Γενικά γίνονται όλα αποδεχτά, εκτός από αυτά που είναι διαφημίσεις ή απάτες.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.
(επικοινωνία:eleftheroi.ellines@gmail.com)